ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι «υποψήφιοι» για το δεύτερο κύμα της κινητικότητας

Με τον φόβο μιας κοινωνικής - απεργιακής έντασης που μπορεί να πλήξει την ήδη κλονισμένη σταθερότητά της κινείται η κυβέρνηση, που καλείται να υλοποιήσει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ένα ευρύ πρόγραμμα διαθεσιμότητας και αποχωρήσεων στο Δημόσιο.

Η υλοποίηση του δεύτερου κύματος κινητικότητας προοιωνίζεται εντάσεις καθώς και μόνον η δημοσιοποίηση της πρόθεσης να υπαχθεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας αριθμός εργαζομένων στην Πολιτική Αεροπορία φέρνει την κυβέρνηση αντιμέτωπη με τον κίνδυνο απεργιακών κινητοποιήσεων στα αεροδρόμια, και μάλιστα στην καρδιά του θέρους. Αντίστοιχες αντιδράσεις υπάρχουν από πολλούς κλάδους, καθώς η επίτευξη του στόχου των 12.500 διαθέσιμων υπαλλήλων μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου έρχεται και «ακουμπά» οριζόντια το σύνολο, σχεδόν, της κρατικής μηχανής.

Βάσει των στοιχείων που συνέλεξε το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, την προηγούμενη Τετάρτη, προκύπτουν, εμφανώς, τόσο οι πιθανές εστίες έντασης όσο και οι μεγάλες αβεβαιότητες στην υλοποίηση του προγράμματος, το οποίο μοιάζει το κύριο προαπαιτούμενο ενόψει της επόμενης αξιολόγησης της τρόικας, τον Σεπτέμβριο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ως προς το διοικητικό προσωπικό με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ΑΕΙ - ΤΕΙ, που αριθμεί 1.500 άτομα στο σχέδιο κινητικότητας, η ίδια η κυβέρνηση παραδέχεται ότι πολύ δύσκολα θα έχει ολοκληρωθεί η απαιτούμενη αξιολόγηση των δομών. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι το υπουργείο Πολιτισμού πέτυχε «έκπτωση» ως προς τη δική του συμμετοχή, διαθέτοντας 350 υπαλλήλους αντί των ζητούμενων 500, ενώ βαρύ φόρο πληρώνουν και οι οργανισμοί του υπουργείου Εργασίας καθώς από ΟΑΕΔ, ΙΚΑ και Ταμεία θα εξέλθουν 600 εργαζόμενοι. Αξιο αναφοράς είναι και το κενό σε ό,τι αφορά τους 500 υπαλλήλους του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Πηγές στο περιβάλλον του κ. Ν. Δένδια διαψεύδουν ότι στο στόχαστρο της διαθεσιμότητας θα μπουν οι δασοπυροσβέστες, κάτι λογικό εν μέσω θέρους. Εκτιμούν δε ότι, λόγω της ευαίσθητης φύσης του, το υπουργείο θα απαλλαγεί από την υποχρέωση συμμετοχής στο πρόγραμμα. Δεδομένων, ωστόσο, των ανελαστικών στόχων του προγράμματος, αλλά και ότι οι περισσότερες οριζόντιες δεξαμενές υπαλλήλων τείνουν να εξαντληθούν, καθίσταται σαφές ότι τέτοιου είδους βεβαιότητες δεν μπορούν να υπάρξουν. Ειδικά αν συνεκτιμηθεί ότι, αμέσως μετά τον Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει επιπλέον 12.500 υπαλλήλους προς διαθεσιμότητα μέχρι τον Δεκέμβριο.

Η αγωνία των κυβερνώντων για την υλοποίηση των προαπαιτούμενων, προφανώς δεν μπορεί να συγκριθεί με την αγωνία του προσωπικού που θα μπει στην περιπέτεια της διαθεσιμότητας. Προφανώς, οι εργαζόμενοι με πτυχία, χωρίς πειθαρχικά παραπτώματα και, κυρίως, όσοι προσελήφθησαν στο Δημόσιο μέσω «σκληρού ΑΣΕΠ» - Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και γραπτών εξετάσεων θα έχουν πολύ καλύτερη τύχη. Ωστόσο, με εξαίρεση, πιθανά, το προσωπικό από το υπουργείο Υγείας (1.500 άτομα νοσηλευτικό, διοικητικό, παραϊατρικό προσωπικό και 280 ιατροί που προέρχονται από το ΙΚΑ), τους 3.000 δημοτικούς αστυνομικούς και το προσωπικό που απασχολείτο στις υπηρεσίες που σχετίζονται με την αντιμετώπιση καταστροφών και θα μεταφερθούν στις περιφέρειες, βεβαιότητες δεν μπορούν να υπάρξουν ούτε και για το ποιοι εκ των διαθέσιμων υπαλλήλων θα επιστρέψουν σε θέσεις εργασίας μετά τη λήξη της 8μηνης διαθεσιμότητας.

Σε πλέον δυσμενή θέση φαίνεται ότι θα βρεθεί το προσωπικό υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που αποτελεί εκ του αποτελέσματος και την πλέον εύκολη επιλογή των υπουργείων για διαθεσιμότητα. Οσο «εύκολα» αυτό το προσωπικό θα ενταχθεί σε διαθεσιμότητα τόσο δύσκολα θα εξέλθει από αυτή για να επιστρέψει στο Δημόσιο. Δεν αποκλείεται η πλειονότητα αυτών των εργαζομένων να βρεθούν στην ανεργία καθώς από τους 25.000 διαθέσιμους του 2013 θα προέλθει σημαντικό τμήμα των 11.000 απολύσεων που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν το 2014, προκειμένου αυτοί να αντικατασταθούν με νέο, καταρτισμένο προσωπικό, σε ποσόστωση ένας προς έναν.

Online

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ