Η απομυθοποίηση του έρωτα

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Μάριο Βάργκας Λιόσα (Περού, 1936-) -Βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας 2010- αποτελεί σημαντικό «κεφάλαιο» όχι μόνο για τη χώρα του, το Περού, αλλά και για την παγκόσμια λογοτεχνία. Εμφανίστηκε στα Γράμματα με τη συλλογή διηγημάτων «Οι αρχηγοί» το 1959, έγινε όμως ευρέως γνωστός όταν εξέδωσε το μυθιστόρημά του «Η πόλη και τα σκυλιά» το 1963, το οποίο εντυπωσίασε το αναγνωστικό κοινό και έκτοτε η μία επιτυχία διαδεχόταν την άλλη. Στα σημαντικά έργα του συγκαταλέγονται τα ακόλουθα, τα οποία κυκλοφορούν στα ελληνικά: «Τα τετράδια του δον Ριγοβέρτο», «Η γιορτή του τράγου», «Το Πράσινο Σπίτι», «Ο Παράδεισος στην άλλη γωνία», «Το παλιοκόριτσο», «Ο άνθρωπος που έλεγε ιστορίες», κ.ά. Ο πολυγραφότατος Μάριο Βάργκας Λιόσα έγραψε ιστορικά, πολιτικά μυθιστορήματα, κωμωδίες, αστυνομικά, δοκίμια, αυτοβιογραφία και δημοσιογραφικά κείμενα, και όπως πολλοί Λατινοαμερικανοί συγγραφείς ασχολήθηκε κι αυτός με την πολιτική. Μάλιστα, το 1990 ήταν υποψήφιος πρόεδρος του Περού με το κεντροδεξιό κόμμα «Δημοκρατικό Μέτωπο».

Η γραφή του Λιόσα είναι πυκνή, η μία σκηνή διαδέχεται την άλλη, μέσα σε μια ιστορία εμπεριέχονται πολλές άλλες μικρότερες, ο ρεαλισμός μερικές φορές δίνει τη θέση του στο φανταστικό και γίνονται ένα, οι καταστάσεις σε πολλές περιπτώσεις είναι αξεδιάλυτες. Οι αρχικές εικόνες στα πρώτα έργα του από τη ζωή στο Περού συναντούν αργότερα σκηνές, στοιχεία από το παγκόσμιο στερέωμα και έτσι και η θεματολογία του συγγραφέα εμπλουτίζεται και το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού, μαζί με τον αριθμό του, μεγαλώνουν. Το «χαριτωμένο» μυθιστόρημα «Η θεία Χούλια και ο γραφιάς», έργο το οποίο έχει αυτοβιογραφικά στοιχεία και αναφέρεται στη σχέση του συγγραφέα με την πρώτη του σύζυγο, τη Χούλια, κυκλοφόρησε το 1977, ενώ μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1990 με τον τίτλο «Tune in Tomorrow» («Η συνέχεια αύριο», σε ελεύθερη μετάφραση) και πρωταγωνιστή τον Keanu Reeves. Η ιστορία διαδραματίζεται στη Λίμα, την πρωτεύουσα του Περού τη δεκαετία του ’50, όταν ένας δεκαοκτάχρονος επίδοξος συγγραφέας και δημοσιογράφος στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παναμερικάνα», υποψήφιος της Νομικής Σχολής, ο Μάριο, ερωτεύεται την αδερφή της θείας του, τη Χούλια, μια διαζευγμένη τριαντάρα, η οποία μετά τη διάλυση του γάμου της στη Βολιβία έρχεται να ζήσει στη Λίμα, στο σπίτι της αδερφής της. Το ειδύλλιο αναπτύσσεται σιγά σιγά, όταν οι δυο τους αρχίζουν να πηγαίνουν κινηματογράφο. Καταγράφονται και περιγράφονται κωμικές καταστάσεις, σκηνές ζήλιας, αλλά και τρυφερότητας, παράλληλα με τις περιπέτειες άλλων ηρώων, όπως της ξαδέρφης του Μάριο και των συνεργατών του στον ραδιοφωνικό σταθμό.

Η εικόνα της Λίμα κατά τη δεκαετία του ’50 είναι ζωντανή, ενώ γίνεται ακόμα πιο έντονη η ατμόσφαιρά της μέσω των ρομάντζων που μεταδίδονται από το ραδιόφωνο, στα οποία πρωτοστατεί ο σεναριογράφος Καμάτζο από τη Βολιβία. Ερωτας, πάθη, απάτες, φόνοι συνιστούν τον κόσμο της μυθοπλασίας του επιτυχημένου σεναριογράφου, ένας κόσμος που συγχέεται με αυτόν της πραγματικότητας, με την κύρια ιστορία, η οποία αποδίδεται σε πρώτο πρόσωπο, ενώ οι παρεμβαλλόμενες αφηγήσεις γίνονται σε τρίτο. Πάντως, και όταν πρόκειται για την ιστορία του Μάριο και για τις σαπουνόπερες, στην αφήγηση, που πολλές φορές είναι ενιαία, ως μακροσκελής μονόλογος, εμφανίζονται πρόσωπα, γεγονότα άλλων ιστοριών που ενσωματώνονται με την κύρια. Με λεπτό χιούμορ ο συγγραφέας εξετάζει και σχολιάζει τη σχέση ζωής και τέχνης, ενώ παράλληλα απομυθοποιεί ανεπαισθήτως τον έρωτα και τις συνέπειές του.

​​ Μάριο Βάργκας Λιόσα, «Η θεία Χούλια και ο γραφιάς», μετάφραση Μαργαρίτα Μπονάτσου, Καστανιώτης 2013

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή