ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα πέντε μυστικά επιτυχίας του ιδρυτή της Virgin, σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον

Της Χριστινας Δαμουλιανου / xd@kathimerini.gr

«Οταν ξεκίνησα τη Virgin από ένα υπόγειο διαμέρισμα στο Δυτικό Λονδίνο, δεν ξεκίνησα για να οικοδομήσω μια επιχειρηματική αυτοκρατορία. Ξεκίνησα για να κάνω κάτι που να μου αρέσει και με το οποίο θα μπορούσα να πληρώνω τους λογαριασμούς μου. Ούτε μεγάλο σχέδιο ούτε μεγάλη στρατηγική υπήρχαν. Ακόμη και η ονομασία ήρθε τυχαία. Αφού ένα βράδυ ψιλοπίνοντας με μερικούς φίλους, αποφασίσαμε να ονομάσουμε την παρέα μας Virgin (παρθένα) καθώς ήμασταν όλοι άπειροι και νεοφερμένοι για το στήσιμο μιας επιχείρησης. Ετσι, το όνομα «κόλλησε». Είχε μάλιστα και συγκεκριμένη απήχηση. Για μένα, το να στήσω μια επιχείρηση σημαίνει να κάνω κάτι για το οποίο να νιώθω περήφανος, να δώσω την ευκαιρία σε ανθρώπους με ταλέντα να συναντηθούν και να δημιουργήσουν κάτι που θα φέρει μια πραγματική αλλαγή στη ζωή άλλων ανθρώπων».

Εξομολόγηση

Είναι η εξομολόγηση του διάσημου επιχειρηματία και ιδρυτή της Virgin, που απαντά σε αυτούς που του ζητούν επίμονα να αποκαλύψει τα μυστικά της τεράστιας επιχειρηματικής επιτυχίας του. Και επειδή η αρχή του κάθε χρόνου σημαίνει «ξεκίνημα» -πάντα για κάτι καλύτερο- ανατρέξαμε στο δοκιμασμένο και ιδιαίτερα επιτυχημένο ξεκίνημα του Ρίτσαρντ Μπράνσον και στη σοφία των «μυστικών» της επιτυχίας του, όπως τις καταθέτει με απλότητα και αμεσότητα. Λέει λοιπόν ότι «μια γυναίκα ή ένας άνδρας επιχειρηματίας δεν διαφέρει και πολύ από έναν καλλιτέχνη». Και εξηγεί ότι όταν ξεκινάς μια επιχείρηση είναι σαν να έχεις μπροστά σου έναν κενό καμβά.

Οπως ο καλλιτέχνης θέλει να βάλει την κάθε λεπτομέρεια σωστά στον πίνακά του, έτσι και ο επιχειρηματίας, αυτό που θέλει είναι να τα κάνει όλα σωστά για να επιτύχει. «Ωστόσο, σε αντίθεση με την τέχνη, η επιχείρηση δεν τελειώνει ποτέ. Αντιθέτως μάλιστα, βρίσκεται σε μόνιμη κινητικότητα».

Το πρώτο από τα πέντε μυστικά του: «Εφόσον με αυτό που έχει καταπιαστεί ο επιχειρηματίας χαίρονται και οι άλλοι άνθρωποι και εφόσον μπορεί και ξεπληρώνει τους λογαριασμούς του, τότε να το συνεχίσει με ένταση, γιατί τότε έχει όντως ξεκινήσει μιαν επιτυχημένη επιχείρηση».

Το δεύτερο μυστικό του είναι να δημιουργείς κάτι που θα σε κάνει να ξεχωρίσεις. «Είτε πρόκειται για προϊόν είτε για υπηρεσία είτε για brand, «στον σύγχρονο κόσμο δεν είναι εύκολο να ξεκινήσεις μιαν επιχείρηση που θα επιβιώσει. Αυτό που χρειάζεται είναι να κανείς κάτι ριζοσπαστικά διαφορετικό και να σε ξεχωρίσουν». Ως παραδείγματα των πλέον επιτυχημένων επιχειρήσεων των τελευταίων δεκαετιών αναφέρει τις Microsoft, Google, Apple και τις αποκαλεί «κυρίαρχες δυνάμεις», γιατί εκτόξευσαν τον τομέα τους γιατί έκαναν κάτι το πρωτοφανές, αλλά και επειδή καινοτομούν συνεχώς.

Το τρίτο μυστικό επαναλαμβάνει τη χιλιοειπωμένη δήλωση -και ξεχασμένη συνήθως στην πράξη- ότι «οι εργαζόμενοί μας είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιό μας». Μόνο που ο προφανώς συναισθηματικός αυτός επιχειρηματίας εστιάζει στο αίσθημα της περηφάνιας για την επιχείρηση, κάτι που πρέπει να το μοιράζονται εργαζόμενοι και εργοδότες.

Το τέταρτο μυστικό: «Να είσαι ένας καλός ηγέτης». Και αυτό που περιγράφει ο χαρισματικός αυτός επιχειρηματίας βρίσκεται, προφανώς, στους αντίποδες του «αυταρχικού στυλ ηγεσίας».

Καλός ακροατής

Τονίζει ότι ως ηγέτης οφείλεις να είσαι ένας πραγματικά καλός ακροατής. «Είναι δεδομένο ότι γνωρίζεις πολύ καλά τι είναι αυτό που εσύ σκέπτεσαι. Ωστόσο, δεν υπάρχει κανείς λόγος να επιβάλλεις τις δικές του απόψεις στους άλλους χωρίς διάλογο. Κανείς μας δεν έχει το μονοπώλιο των καλών ιδεών είτε της καλής συμβουλής». Συνιστά λοιπόν στον επιχειρηματία να βγαίνει έξω και να ακούει τους άλλους. Να τους καλεί για να τους ακούσει, ώστε να μαθαίνει από αυτούς. «Ως ηγέτης, πρέπει να γνωρίζεις ότι πρέπει να διακρίνεσαι στο να επαινείς τους συνεργάτες. Μην κάνεις ποτέ ανοιχτά κριτική για τους άλλους. Μη χάνεις ποτέ την ψυχραιμία σου και να είσαι σπάταλος σε έπαινο προς τους συναδέλφους σου, όταν αυτοί κάνουν μια καλή δουλειά». Εξηγεί ότι ο έπαινος κάνει τους εργαζομένους να ανθούν. Αντιθέτως, όταν κάνουν κάτι λάθος, δεν χρειάζεται να τους το λέμε, γιατί είναι βέβαιο ότι οι ίδιοι το γνωρίζουν και πάντα το θυμούνται. Στην περίπτωση που κάποιος όντως δεν αποδίδει, μην τον πετάξεις αμέσως έξω από την εταιρεία. Και εδώ, σκεπτόμενος ως προπομπός και πρωτοπόρος του outplacement (επανατοποθέτηση απολυόμενου), δηλώνει ότι «η εταιρεία πρέπει να είναι σαν μια γνήσια οικογένεια. Κοίταξε λοιπόν αν υπάρχει κάποια άλλη θέση εργασίας που του ταιριάζει. Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχει πάντα κάτι κατάλληλο για κάθε τύπο προσωπικότητας».

Συναντώ ανθρώπους

Και το πέμπτο και τελευταίο από τα μυστικά της επιτυχίας του είναι το ότι φροντίζει να είναι πάντα «ορατός» και ότι δεν εργάσθηκε ποτέ κρυμμένος πίσω από ένα γραφείο. «Ενας καλός ηγέτης δεν κολλάει μέσα στο γραφείο του. Βρίσκομαι μονίμως σε κίνηση. Συναντώ ανθρώπους και ταξιδεύω. Ομως, στην τσέπη μου έχω πάντα ένα notebook για να σημειώνω τις ερωτήσεις, τις ανησυχίες ή τις καλές ιδέες. Γιατί αν δεν τις γράψω, την επόμενη ημέρα, από τις 10 θα θυμάμαι μόνο τη μία». Υπογραμμίζει επίσης ότι φροντίζει ώστε και τα διευθυντικά στελέχη της εταιρείας του να έχουν την ίδια φιλοσοφία. «Ετσι, πετυχαίνουμε να διοικούμε έναν μεγάλο όμιλο εταιρειών κατά τον ίδιο τρόπο, όπως ένας ιδιοκτήτης διοικεί την οικογενειακή επιχείρησή του - την κρατάμε δηλαδή υπεύθυνη και φιλική».

Μαγική λέξη η «επιβίωση»

Επανερχόμενος στο στάδιο του ξεκινήματος μιας επιχείρησης «από το τίποτα», υπογραμμίζει ότι η μαγική λέξη είναι η «επιβίωση». Γιατί είναι αλήθεια ότι στην αρχή δεν έχεις ούτε την ενέργεια αλλά ούτε και τον χρόνο για να ανησυχήσεις για το αν θα επιβιώσει ο κόσμος, αλλά αγωνίζεσαι για να είσαι εντάξει με την τράπεζα και τους λογαριασμούς σου. «Είναι φανερό λοιπόν ότι ακόμη και στην περίπτωση που η επιχείρηση που ξεκίνησες δεν επιβιώνει, αυτό που πρέπει να θυμάσαι είναι ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις αποτυγχάνουν και ότι τα καλύτερα μαθήματα είναι αυτά που μαθαίνουμε από την αποτυχία. Μη χάνεις λοιπόν τον ενθουσιασμό σου. Γύρνα πίσω και ξανάρχισε και πάλι από την αρχή».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ