Paywalls: Το κρίσιμο σταυροδρόμι για τον ευρωπαϊκό Τύπο

Paywalls: Το κρίσιμο σταυροδρόμι για τον ευρωπαϊκό Τύπο

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Paywalls: Το κρίσιμο σταυροδρόμι για τον ευρωπαϊκό Τύπο

Διστακτικοί οι Ευρωπαίοι εκδότες στην προοπτική χρέωσης του

διαδικτυακού τους περιεχομένου.

Του Τάσου Οικονόμου

Τα ΜΜΕ της Ευρώπης βρίσκονται σε κρίσιμο σταυροδρόμι και αυτό δεν

είναι άλλο από τα επονομάζομενα paywalls. Στο Κρεμς της Αυστρίας,

σε απόστασε 75 χιλιομέτρων από τη Βιέννη, συνεδρίασε για δύο ημέρες

(27-28/2) η Ένωση Διαδικτυακών Εκδοτών της Ευρώπης (Online

Publishing Association) και εξέτασε τη δυνατότητας χρέωσης της ύλης

τους, στο Διαδίκτυο. Οι επικεφαλής στρατηγικής των 15 «ισχυρών»

ψηφιακών εκδοτών της γηραιάς ηπείρου ήταν φιλοξενούμενοι από το

ελληνικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα «

Ποιοτική δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες», το οποίο

συνεργάζεται με το Αυστριακό Πανεπιστήμιο DUK (Danube University

Krems, και αναζήτησαν για δύο ημέρες ικανά επιχειρήματα για να

προχωρήσουν στην εφαρμογή της τεχνικής των κλειδωμένων ειδήσεων.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου παρακολούθησαν και σχετική ακαδημαϊκή

έρευνα των Ελλήνων φοιτητών του προγράμματος για τα pay walls, ενώ

απάντησαν στις ερωτήσεις των σπουδαστών για τις εξελίξεις στο χώρο

του Τύπου.

Ο Claudio Giua, διευθυντής ανάπτυξης και καινοτομίας στον όμιλο που

εκδίδει το περιοδικό L’Espresso, ανέφερε ότι «ήρθαμε στο Κρεμς και

μιλάμε σχετικά με τα paywalls. Δεν είναι αυτά, όμως, η λύση του

προβλήματος των εκδοτών. Είναι μέρος της λύσης. Χρειάζεται να

βρούμε πολύ περισσότερα πράγματα, σαν τη χρέωση online

περιεχομένου. H διαφήμιση είναι σημαντική. Η πώληση των εφημερίδων,

του περιεχομένου είναι εξίσου σημαντικά. Νομίζω, όμως, ότι ως

εκδότες πρέπει να βρούμε και άλλους τρόπους για να έχουμε έσοδα,

ευεργετικά για τη ζωή των εφημερίδων».

Η Lefigaro είναι από τα μέσα που έχουν «κλειδώσει» μέρος του

ηλεκτρονικού της περιεχόμενου. Όπως ανέφερε και ο Luc de Barochez –

Διευθυντής σύνταξης του lefigaro.fr, «έχουμε δύο πηγές εσόδων στο

online κομμάτι. Η πρώτη είναι η διαφήμιση και από εκεί προέρχονται

το 85-90% των εσόδων μας. Από την άλλη, έχουμε όλο και περισσότερα

έσοδα από το πληρωμένο περιεχόμενο. Στο Διαδίκτυο έχουμε

συνδρομητές, οι οποίοι έχουν πρόσβαση σε ειδικό περιεχόμενο με 12

ευρώ το μήνα. Αυτό το περιεχόμενο βρίσκεται πίσω από paywall. Είναι

μία πρακτική εξαπλώνεται πάρα πολύ γρήγορα».

Ο Jean-Christophe Potocki, αντιπρόεδρος στην Le Monde Interactif

εστιάζει στο ότι δεν υπάρχει κουλτούρα στο κοινό για να «αγοράσει»

ειδήσεις. «Χρειάζεται οπωσδήποτε πολύ μεγάλη προσπάθεια στο κομμάτι

της προσαρμογής στις νέες τεχνολογίες και της προώθησης τέτοιων

ενεργειών. Είμαστε σε ένα δικτυωμένο περιβάλλον και αυτό έχει τις

θετικές και τις αρνητικές πλευρές του. Κι αυτό γιατί ξέρουμε

ακριβώς τι κάνει ο κόσμος σε αυτό το περιβάλλον. Έτσι στο προσεχές

μέλλον, θα δούμε προϊόντα και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στο κάθε

άτομο».

Ο επικεφαλής του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών «Ποιοτική

Δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες», Μάριος Νόττας, τόνισε τη

σημασία της εύρεσης οικονομικών πόρων για τον Τύπο μέσα από τις

νέες τεχνολογίες, ενώ αναφέρθηκε και στη φιλοξενία του συνεδρίου

του OPA Europe στο Κρεμς της Αυστρίας: «Θεωρούμε ότι είναι πάρα

πολύ σημαντικό ότι μία ομάδα ακαδημαϊκών, επαγγελματιών της

ενημέρωσης και φοιτητών από την Ελλάδα διοργανώνει στην ουσία μία

τέτοια συνάντηση με μεγάλα ευρωπαϊκά μέσα, για να συζητήσουν αυτά

τα ζητήματα αιχμής, τα οποία είναι αναπόδραστα. Όταν μιλάμε για

ελευθερία του Τύπου, πρέπει να μιλάμε για οικονομικά ανεξάρτητο

Τύπο. Όλα δείχνουν ότι ο τρόπος για να μείνει ανεξάρτητη η

ενημέρωση, περνάει από τα έσοδα που προέρχονται μέσα από τις νέες

τεχνολογίες».

Την ίδια ώρα, ο Stephen Buhr, επικεφαλής direct marketing του

Spiegel Online, επισημαίνει το ρόλο που έχουν αποκτήσει οι

ενημερωτικοί δικτυακοί τόποι των έντυπων μέσων στην άμεση

πληροφόρηση του κοινού. «Το Der Spiegel είναι ένα πολιτικό

περιοδικό. Για παράδειγμα στις 9/11, όταν κατέρρευσε το WTC, είχαμε

πολύ υψηλές πωλήσεις και στο έντυπο. Τώρα, στην περίπτωση της

Φουκουσίμα, δεν υπήρξε σχεδόν καμία άνοδος της κυκλοφορίας του

εντύπου. Οτιδήποτε συμβαίνει τώρα και θέλεις να έχεις άμεση

ενημέρωση, το έντυπο δεν παίζει κανένα ρόλο πια. Πρέπει να

επανακοθορίσουμε το ρόλο μας. Όλη αυτή η «δουλειά» μεταφέρεται στα

δικτυακούς τόπους. Τα online media είναι, πλέον, η πρώτη πηγή

ενημέρωσης».

Είναι όμως έτοιμα τα διαδικτυακά μέσα να παίξουν αυτό το ρόλο; Να

αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης και να συντηρούν τους

απαιτούμενους ενημερωτικούς μηχανισμούς; Η απάντηση δεν δόθηκε και

το ζήτημα θα προσεγγιστεί ξανά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στο επόμενο

συνέδριο του OPA, που θα φιλοξενηθεί στο Λαύριο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή