Της Ελενης Μπιστικα

«Φρεναπάτη» (L’ Illusion Comique) του Πιερ Κορνέιγ, πρώτη φορά στην Ελλάδα από την Κεντρική Σκηνή του Εθνικού, με τον Πρωθυπουργό στην «πρεμιέρα»!

ΑΡΧΕΙΟ ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

«Στις κρίσιμες στιγμές θα ξαναβρίσκω το πνεύμα μου, σαν πριν, ασκητικό»... Με αυτούς τους στίχους από «τα επικίνδυνα» του Κ. Π. Καβάφη στο πρόγραμμα του Εθνικού, το μήνυμα περνά στον θεατή, να αναζητήσει την ποιότητα και την ουσία και όχι το πλούσιο, δαπανηρό, θέαμα! Στο ίδιο πνεύμα το νεανικό έργο του Κορνέιγ, «L' Illusion Comique», γραμμένο το 1635, ανέβηκε στο Παρίσι το 1636 στο θέατρο του Μαραί και παίχθηκε συνεχώς μέχρι το 1660! Το τέχνασμα του «θεάτρου μέσα στο θέατρο», που εισάγει το παιχνίδι της ψευδαίσθησης μέσα στο έργο διασκέδασε τον συγγραφέα και μαγνήτισε το κοινό της εποχής του. Ο Μάγος, που εκπροσωπεί τον συγγραφέα, ανακατεύει την τράπουλα της πλοκής και ρίχνει τα χαρτιά πάνω στη σκηνή, με την πραγματικότητα, τον ρεαλισμό, το κωμικό και το δραματικό στοιχείο να συνυπάρχουν στη σκηνοθεσία και στην ερμηνεία των ηθοποιών, έως λίγο πριν από το τέλος που τα πρόσωπα του έργου έχουν γίνει πλέον «ηθοποιοί» και ο Μάγος τούς δείχνει, λίγο πριν πέσει η αυλαία, να υποκλίνονται στους θεατές της παράστασης μέσα από τον καθρέφτη!

Με τη μεγάλη, βαθιά σαν σπηλιά νέα σκηνή και τις σιδεριές που επιτρέπουν κίνηση σε επίπεδα και ακροβασίες, όπως οι Μαριονέτες που δείχνει ο Μάγος στο Παιδί να τις παίζει, το Εθνικό μπόρεσε να δώσει τη «Φρεναπάτη» του Κορνέιγ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μεγάλη παράσταση, με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Μαυρίκιο να εισάγει στο «θέατρο μέσα στο θέατρο» και την κινηματογραφική, σε μαύρο-άσπρο, εικόνα, ενώ ο ίδιος υπογράφει και τη μετάφραση από τη διασκευή του 1660 του Κορνέιγ, έμμετρη και ομοιοκατάληκτη, όπως στο πρωτότυπο. Εχει στη διάθεσή του ένα αξιοζήλευτο δυναμικό ηθοποιών από την παλαιότερη γενιά -Γιώργος Βογιατζής, Εύα Κοταμανίδου- και από τη νεότερη - Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Γιάννης Κότσιφας, Μανώλης Δούνιας και Εμιλυ Κολιανδρή, Ευγενία Αποστόλου, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη. Ολοι τους «μέσα στον ρόλο τους», με τον Γιάννη Βογιατζή - Μάγο να δεσπόζει στη σκηνή, είτε μιλάει είτε κινείται, μεγάλος ηθοποιός και αξέχαστη φιγούρα!

Ηταν η πρώτη παράσταση και όλα «πήγαν ρολόι», ένας μανδύας πιάστηκε στις σιδεριές, αλλά δεν εμπόδισε τη δράση! Και στην πρώτη σειρά, κέντρο, ο πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου με τη σύζυγό του Αντα σε απόσταση ανάσας από τα ζωηρά επί σκηνής δρώμενα! Θεατρόφιλος από οικογενειακή παράδοση παρακολούθησε προσηλωμένος και χειροκρότησε ζωηρά ηθοποιούς και συντελεστές στην υπόκλιση του τέλους, με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Μαυρίκιο να δείχνει ψηλά, στο θεωρείο, από όπου ήρθε, σε φωτεινές δέσμες, η κινηματογραφική εικόνα! Οι φωτογραφίες δίνουν μια ιδέα από το κλίμα στην τόσο σημαντική αυτή «πρεμιέρα». Το έργο θα παιχθεί ώς τις 30 Ιανουαρίου 2011! Ορθάνοιχτες οι πόρτες στο παλατάκι του Τσίλλερ, που ανακαίνισε υποδειγματικά η «Μηχανική» -εκεί η μηχανικός κ. Μπαντέκα- και αποκτήσαμε τη «Νέα Σκηνή Νίκος Κούρκουλος» στη μνήμη του οραματιστού καλλιτεχνικού της διεθυντού!

Στην υποδοχή ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. κ. Γιάννης Θεοδωρόπουλος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής κ. Γιάννης Χουβαρδάς, οι κυρίες Εφη Θεοδώρου, Σάσα Παπαχριστοπούλου, Βιργινία Μπακούση.

Ευδιάθετο το πρωθυπουργικό ζεύγος που τίμησε την «πρώτη» και πέρασε το μήνυμα για την ασφάλεια της περιοχής και της Αγίου Κωνσταντίνου! Στο κυλικείο ήπιαν το καφεδάκι τους, ξεφύλλισαν το πρόγραμμα, φωτογραφήθηκαν για τη στήλη της «Κ» και μπήκαν στο θέατρο μαζί με τον κόσμο, με διακριτικά τα μέτρα ασφαλείας. Εκεί, ο υπουργός Δημήτρης Δρούτσας, ο υφυπουργός Σπύρος Βούγιας, η υφυπουργός Μιλένα Αποστολάκη, οι ακαδημαϊκοί Δημήτρης Μαρωνίτης, Πέτρος Βαλτινός, ο καθηγητής Αγγελος Δεληβορριάς, ο θεατρικός συγγραφέας Μάριος Ποντίκας, το δημοφιλές ζευγάρι Σμαράγδα Καρύδη και Θοδωρής Αθερίδης, η πρωταγωνίστρια κ. Νόνικα Γαληνέα, η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, η εκδότρια κ. Καρύδη, η συγγραφέας-μεταφράστρια Κλαίτη Σωτηριάδου και η Ελλη Σολομωνίδη που σκιτσάρισε επί τόπου - ιδού και το αποτέλεσμα! Εξω στο πεζοδρόμιο, οι καπνιστές συζητούσαν για την παράσταση, μέσα σε νέφος καπνού!

Ψηλά στην Πανεπιστημίου-Ομήρου γωνία, ένας κουλουροπώλης με την πλάτη στον τοίχο άπλωνε τα φρέσκα κουλούρια του στο τραπεζάκι και ας ήταν λιγοστοί οι διαβάτες, κοντά μεσάνυχτα στο κέντρο της Αθήνας. Εκείνος έκανε τη δική του προσπάθεια «στο χέρι μας είναι να ξαναφέρνουμε τον κόσμο, ένα ζεστό κουλούρι είναι καλύτερο από ένα ψηφοδέλτιο...». Λέτε να 'ταν ο δικός μας ο «Μάγος» από τα Τρίκαλα, που δεν θεωρεί το κέντρο της Αθήνας «χαμένη υπόθεση»; Αυτό θα το βρούμε μόνοι μας, αλλά, να, που βοήθησε και ο Κορνέιγ!<ΒR>ΤΗΛΕΦΟΣ

Έντυπη

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ