Ενα δισ. ευρώ ετησίως το κόστος του λαθρεμπορίου καυσίμων για την οικονομία

Ενα δισ. ευρώ ετησίως το κόστος του λαθρεμπορίου καυσίμων για την οικονομία

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πάνω από 30 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι είναι το συνολικό κόστος του λαθρεμπορίου καυσίμων στην ελληνική οικονομία τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ ετησίως το κόστος αυτό, συμπεριλαμβανομένων των διαφυγόντων κερδών και της απώλειας φορολογικών εσόδων, εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ. Στις αποκαλύψεις αυτές είχε προβεί πριν από λίγες ημέρες ο γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης Γ. Σούρλας, ενημερώνοντας την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο τζίρος του λαθρεμπορίου καυσίμων ανερχόταν προ της εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης σε 540600 εκατ. ευρώ ετησίως, εκτιμάται όμως ότι μετά την εξίσωση υποχώρησε στα 70-100 εκατ. ευρώ.

Ακριβώς το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τη μία και η εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών από την άλλη θεωρήθηκαν μέτρα που θα καταπολεμούσαν το λαθρεμπόριο καυσίμων. Ωστόσο, η εξίσωση των ΕΦΚ δεν σημαίνει ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα, καθώς και τα καύσιμα προς εξαγωγή θα πάψουν να αποτελούν προνομιακά πεδία δράσης για τα κυκλώματα λαθρεμπορίου. Τα μεν ναυτιλιακά καύσιμα είναι φθηνότερα διότι έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς, τα δε προς εξαγωγή δεν επιβαρύνονται με ΕΦΚ και ΦΠΑ. Αποτέλεσμα; Σημαντικές ποσότητες αυτών δεν εφοδιάζουν ποτέ πλοία ή άλλες χώρες, αλλά τελικώς πωλούνται στην εσωτερική αγορά, αφού έχουν αποθηκευτεί σε παράνομες, αδήλωτες δεξαμενές. Σύμφωνα, μάλιστα, με ασφαλείς πληροφορίες, οι ελεγκτές του υπ. Ανάπτυξης που συνέδραμαν την ΕΛ.ΑΣ. το βράδυ της Τρίτης εντόπισαν αδήλωτες δεξαμενές και μηχανισμούς καταδολίευσης των αντλιών (πρόκειται για μηχανισμούς που συνήθως μέσω τηλεχειρισμού γίνεται η κλοπή κατά το γέμισμα του ρεζερβουάρ ενός οχήματος).

Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισροών-εκροών, μέτρο που είχε θεσμοθετηθεί από το 2009, ξεκίνησε να λειτουργεί εν μέρει τους τελευταίους μήνες του 2013, ενώ η καταληκτική προθεσμία για την εγκατάστασή του στα πρατήρια όλης της Ελλάδας είναι η 27η Φεβρουαρίου 2014 (παράταση θα δοθεί λόγω του σεισμού για την Κεφαλονιά). Μάλιστα, αν και αρκετοί πρατηριούχοι είχαν εγκαταστήσει εγκαίρως το σύστημα, είχε καθυστερήσει η διασύνδεσή του με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς η υπηρεσία δεν ήταν έτοιμη.

Εντύπωση προκαλεί πληροφορία από ασφαλή πηγή, που θέλει τον συλληφθέντα υπάλληλο του ΥΠΕΚΑ να έχει εναντιωθεί δημοσίως στο σύστημα εισροών – εκροών, με το επιχείρημα ότι πρόκειται για μέτρο-βιτρίνα, από το οποίο απλώς θα επωφεληθούν οι εταιρείες που εμπορεύονται και εγκαθιστούν τα συστήματα.

Ενεργοποίηση υπηρεσιών

Με εντολή του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γ. Μανιάτη, ενεργοποιήθηκαν οι αρμόδιες υπηρεσίες έτσι ώστε να προβούν σε όλες τις νόμιμες ενέργειες που προβλέπει ο Κώδικας Δημοσίων Υπαλλήλων.

Για σημαντικό χτύπημα στο λαθρεμπόριο, το οποίο δείχνει την αποφασιστικότητα της πολιτείας, έκανε λόγο ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθ. Σκορδάς. «Δεν υπάρχει περίπτωση να δείξουμε ανοχή», είπε. Την προσπάθεια της πολιτείας για την εξάρθρωση του λαθρεμπορίου καυσίμων χαιρέτισε με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή