ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Γάνδη: Το τέμπλο που έγινε ταινία

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Λεπτομέρεια από το περίφημο τέμπλο της Γάνδης (15ος αι.).

Στη Γάνδη υπάρχει ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα της Αναγέννησης του Βορρά. Το πολύπτυχο τέμπλο των Hubert και Jan van Eyck, που ολοκληρώθηκε το 1432 και έκτοτε έχει γίνει αξιοθέατο, αντικείμενο φθόνου, στόχος και λάφυρο. Στην κινηματογραφική ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ «Μνημείων άνδρες» το είδαμε να πρωταγωνιστεί, καθώς ήταν ένα από τα χιλιάδες έργα τέχνης που είχαν αποσπάσει ως λάφυρο οι ναζί. Παρέμεινε κρυμμένο σε ορυχείο και επέστρεψε στη θέση του μετά τον πόλεμο. Μαζί με το τέμπλο της Γάνδης, «πρωταγωνίστησε» και η Μαντόνα της Μπρυζ του Μικελάντζελο, που είχε επίσης κλαπεί από τους ναζί. Καθώς έβλεπα αυτήν την εντυπωσιακά ανιαρή και ρηχή ταινία που μας πρόσφερε ο Τζορτζ Κλούνεϊ, δεν μπορούσα παρά να σκεφτώ, όμως, ότι προσέφερε και μία υπηρεσία (που δεν έχει να κάνει με την τέχνη του κινηματογράφου).

Χιλιάδες, ίσως, θεατές της ταινίας θα θέλησαν να αναζητήσουν πληροφορίες αφενός για την επιχείρηση καταλήστευσης των έργων τέχνης από τους ναζί και αφετέρου για τα συγκεκριμένα αριστουργήματα που φωτίζονται ιδιαίτερα από το σενάριο.

Στη Γάνδη, το τέμπλο βρίσκεται στον γοτθικό καθεδρικό ναό του Saint Bavo και είναι το πιο σημαντικό αξιοθέατο της πόλης από πλευράς ιστορίας της τέχνης. Είναι πολύπτυχο αποτελούμενο από 12 ενότητες, που λόγω της εξαίρετης τέχνης τους, έχουν επανειλημμένως στη διάρκεια των αιώνων αποτελέσει αντικείμενο αγοράς, κλοπής ή λεηλασίας. Γνωστό και ως «Η λατρεία του μυστικού αμνού», το τέμπλο της Γάνδης παρουσιάζει μέσα από το φως της πρώιμης Αναγέννησης του Βορρά μια πιο ελεύθερη και οργανωμένη θέαση της φύσης, αλλά και ένα πιο τρωτό και θνητό ανθρώπινο σώμα. Είχε αρχικά παραγγελθεί από έναν πλούσιο έμπορο, τραπεζίτη και πολιτικό, τον Joost Vijdt, γεγονός που μας θυμίζει ότι ένα μεγάλο τμήμα της παραγωγής της υψηλής τέχνης ανά τους αιώνες ήταν οι αναθέσεις των μαικήνων και πατρώνων της.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ