ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες μεγαλώνουν τον στόλο τους αγοράζοντας βαπόρια

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Με ραγδαίους ρυθμούς οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις κερδίζουν μερίδια από στους διεθνείς ανταγωνιστές τους και ειδικά από τις γερμανικές και τις ιαπωνικές ναυτιλιακές. Πέραν της οργανικής ανάπτυξης με νεότευκτα βαπόρια, «κλειδί» αποδεικνύεται η απορρόφηση μεγάλου αριθμού πλοίων του στόλου των δύο αυτών κρατών από τη δευτερογενή αγορά. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων αγόρασαν κατά την τελευταία οικονομική χρήση 193 μεταχειρισμένα ποντοπόρα από ιαπωνικές εταιρείες και 137 από γερμανικές. Η τάση αυτή συνεχίστηκε το πρώτο δίμηνο του 2014 και μάλιστα με αυξημένους ρυθμούς, καθώς οι Ελληνες επιχειρηματίες εμφανίζονται να αγοράζουν το ένα στα τέσσερα πλοία που πωλούνται, αποκτώντας έτσι, ήδη φέτος, συνολικά περί τα 100 ποντοπόρα.

Ο μεγαλύτερος πωλητής

Αυτή τη στιγμή, ο μεγαλύτερος πωλητής είναι η Γερμανία, της οποίας ο κλάδος των θαλάσσιων μεταφορών και ειδικότερα των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων κλυδωνίζεται από την έλλειψη ρευστότητας και τον υψηλό δανεισμό. Κατάσταση που έχει επιφέρει ζημίες δισεκατομμυρίων σε Γερμανούς ιδιώτες μικροεπενδυτές, που λόγω φοροαπαλλαγών χρηματοδότησαν με τις αποταμιεύσεις τους την προηγούμενη δεκαετία τη μεγάλη ανάπτυξη της χώρας στα boxships, όπως ονομάζονται αλλιώς τα πλοία μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων.

Σε μια παγκόσμια αγορά όπου οι αξίες των πλοίων περιήλθαν το προηγούμενο διάστημα σε ιστορικά χαμηλά –αν και πλέον ανακάμπτουν– οι Ελληνες επιχειρηματίες εμφανίζονται να εξέρχονται από την κρίση που ξεκίνησε το 2008 ενδυναμωμένοι. Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της VesselsValue.com για το 2013, οι Ελληνες πλοιοκτήτες εξαγόρασαν πλοία (εκτός από την Ιαπωνία και τη Γερμανία) από τη Νότιο Κορέα, την Κίνα, την Ιταλία, τη Δανία, τη Σιγκαπούρη και τη Μεγάλη Βρετανία.

Ποιοτικά ο ελληνικός στόλος εμφανίζεται επίσης σημαντικά αναβαθμισμένος και μάλιστα ο μεγαλύτερης αξίας, μακράν. Ειδικότερα, καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του ακριβότερου τμήματος της ποντοπόρου ναυτιλίας. Σημειώνεται ότι το 19% των πιο ακριβών πλοίων διεθνώς έχει την ίδια αξία με το υπόλοιπο 81%. Οι Ελληνες έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων μεταξύ αυτού του 19% και συγκεκριμένα 892 ποντοπόρα, συνολικής αξίας 52,97 δισ. δολ. σύμφωνα πάντα με τη VesselsValue.com, η οποία αποτελεί ανεξάρτητο ιδιωτικό οργανισμό αποτίμησης πλοίων. Ελληνικών συμφερόντων εταιρείες ελέγχουν ποσοστό που υπερβαίνει το 23% της συνολικής χωρητικότητας του παγκοσμίου στόλου των δεξαμενοπλοίων και το 16% των φορτηγών.

Αξία ελληνόκτητου στόλου

Η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου υπολογίζεται στα 101 δισ. δολάρια, είναι η υψηλότερη μεταξύ όλων των εθνοτήτων και ακολουθούν με μικρότερης αξίας στόλους η Ιαπωνία (89,1 δισ.) και η Κίνα (72,7 δισ.). Συνολικά η αξία του παγκοσμίου εμπορικού στόλου αποτιμάται στα 659,6 δισ. δολάρια από τη VesselsValue.com.

Η αξία του γερμανικού στόλου υπολογίζεται στο μισό του ελληνικού και συγκεκριμένα στα 53,2 δισ. δολ., την ίδια ώρα που το άνοιγμα των γερμανικών τραπεζών στην ποντοπόρο διεθνώς εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 100 δισ. ευρώ. Η αγοραστική διάθεση των Ελλήνων δεν κάμπτεται ούτε το 2014. Αντιθέτως, βαίνει ενισχυμένη. Το πρώτο δίμηνο του 2014, Ελληνες εφοπλιστές αγόρασαν από τη δευτερογενή αγορά 99 μεταχειρισμένα πλοία καταβάλλοντας 2,5 δισ. δολ., σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά δεδομένα που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal Research & Valuations.

Η ελληνική πρωτοκαθεδρία στη δευτερογενή αγορά συνοδεύεται, όμως, και από ανάλογη ελληνική διάκριση στις νέες ναυπηγήσεις, όπως άλλωστε και το 2013. Το πρώτο δίμηνο του 2014, ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις παρήγγειλαν 34 νεότευκτα ή το 10% περίπου της συνολικής μεταφορικής δυναμικότητας που παραγγέλθηκε πραγματοποιώντας επενδύσεις ύψους 1,23 δισ. δολ.

Σε αυτό το περιβάλλον ήδη το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του ευρωπαϊκού, σε ποσοστό χωρητικότητας dwt, βρίσκεται σε ελληνικά χέρια, σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Ποσοστά αυξημένα από το προηγούμενο έτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ