ΜΟΥΣΙΚΗ

Ενα κουαρτέτο φέρνει την τζαζ άνοιξη

ΝΙΚΟΣ ΦΩΤΑΚΗΣ

Δύο από τα τέσσερα μέλη του Spring Quartet: ο Τζακ Ντε Τζονέτ (αριστερά, στα ντραμς) και ο σαξοφωνίστας Τζο Λοβάνο.

Ο Τζακ Ντε Τζονέτ είναι ένας μάλλον ενθουσιώδης μουσικός. Αυτό είναι εμφανές στον πληθωρικό τρόπο που μεταχειρίζεται τα ντραμς, δημιουργώντας έναν πυκνό ήχο συναρπαστικής πολυρυθμίας, κάτι που τον έχει καταστήσει έναν από τους σημαντικότερους ντράμερ στην ιστορία της τζαζ, με εντυπωσιακή δισκογραφία. Από τη συνεργασία του με τον Μάιλς Ντέιβις στην «ηλεκτρική» περίοδο του μεγάλου τρομπετίστα, μέχρι το μακρόβιο τρίο του με τον Κιθ Τζάρετ και τον Γκάρι Πίκοκ, αλλά και τα πολυάριθμα σχήματα των οποίων ηγείται ο ίδιος, ο Ντε Τζονέτ αποδεικνύεται πολυσχιδής, ευρηματικός και πάντα πρόθυμος να μπει με όλες του τις δυνάμεις σε όποια μουσική περιπέτεια του παρουσιαστεί, πάντα με το χαρακτηριστικό του πλατύ χαμόγελο και τον αστείρευτο ενθουσιασμό.

Τίποτε όμως μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να τον έχει ενθουσιάσει όσο το νέο του συγκρότημα, στο οποίο έχει δώσει το χαρακτηριστικής αισιοδοξίας όνομα «The Spring Quartet». Οσοι παρακολουθούν τις αναρτήσεις του 72χρονου μουσικού στα social media έχουν γίνει φορείς αυτού του ενθουσιασμού για ένα project που δεν έχει κλείσει ακόμη ένα χρόνο ζωής και δεν έχει αποκτήσει δισκογραφική υπόσταση. Πρόκειται για μία συνάντηση διαφορετικών γενεών της τζαζ, ένα supergroup προσωπικοτήτων που προέρχονται από διαφορετικές εκφάνσεις του ιδιώματος. Ως εμπνευστής και φυσικός ηγέτης, ο Τζακ Ντε Τζονέτ επιδεικνύει για μία ακόμη φορά την ευρηματικότητα και την ευελιξία του, στρατολογώντας έναν μουσικό πολύ διαφορετικό από τον ίδιο, τον πληθωρικό σαξοφωνίστα Τζο Λοβάνο. Με έναν χαρακτηριστικό λυρισμό που τον καθιστά τον πιο ιδιαίτερο από τους post-bop σαξοφωνίστες της εποχής μας εδώ και περισσότερες από τρεις δεκαετίες, ο 62χρονος Λοβάνο είναι ίσως ο πιο «παλιομοδίτης» του κουαρτέτου, σίγουρα πολύ περισσότερο από τον 35χρονο Αργεντινό πιανίστα Λίο Τζενοβέζε, ένα από τα ταχύτερα ανερχόμενα ονόματα της σύγχρονης τζαζ σκηνής, που κερδίζει δάφνες για το τολμηρό του παίξιμο και τη διάθεσή του για πειραματισμό.

Το κουαρτέτο συμπληρώνει η γυναίκα που αποτελεί σήμερα το κατά τεκμήριο μεγαλύτερο αστέρι που έχει εμφανιστεί στην τζαζ εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία: η Εσπεράντσα Σπόλντινγκ. Στα τριάντα της χρόνια, η Σπόλντινγκ έχει ήδη πίσω τις τέσσερα άλμπουμ που έχουν αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές, έχει παίξει στον Λευκό Οίκο, έχει τραγουδήσει στην απονομή των Οσκαρ και έχει κερδίσει την αναγνώριση τόσο για τις συνθέσεις της, όσο και για την ερμηνευτική της δεινότητα, αλλά και για τη φωνή της. Στο «Spring Quartet» περιορίζεται –αν ο όρος είναι δόκιμος– στον ρόλο της κοντραμπασίστριας, μιας από τις καλύτερες στη σύγχρονη τζαζ.

Αυτό που είναι σαφές, από την πρώτη στιγμή που το «Spring Quartet» έκανε την εμφάνισή του στα αμερικανικά τζαζ φεστιβάλ το περασμένο καλοκαίρι, είναι ότι πρόκειται για ένα έργο σε εξέλιξη. Οι ανταποκρίσεις από τις εμφανίσεις τους δικαιώνουν τον ενθουσιασμό του Ντε Τζονέτ, περιγράφοντας ένα σχήμα που βρίσκεται σε διαρκή διάλογο πάνω στη σκηνή και που παρουσιάζει μια τολμηρή ανοιχτή πρόταση, που πατά τόσο στην παράδοση του μποπ και της modal jazz, όσο και στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, με έναν σαφέστατα σύγχρονο τρόπο. Εκεί, εστιάζουν και οι όποιες επιφυλακτικές κριτικές: στο ότι το σχήμα ανοίγεται ταυτόχρονα σε διαφορετικές κατευθύνσεις, μοιάζοντας να μην έχει αποφασίσει πού θέλει να πάει. Εστω κι έτσι, δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να βλέπουμε ένα τόσο φρέσκο τζαζ σχήμα –και από μουσικούς τέτοιου βεληνεκούς– να εξερευνά μπροστά στα μάτια και τα αυτιά μας τις δυνατότητές του.

​​To Spring Quartet εμφανίζεται την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Απριλίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ