Τούρκοι και Ισραηλινοί «ψηφίζουν» Θεσσαλονίκη ως τουριστικό προορισμό

Τούρκοι και Ισραηλινοί «ψηφίζουν» Θεσσαλονίκη ως τουριστικό προορισμό

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Sizi sevgiyle bekliyoryz», ελληνιστί «σας περιμένουμε με αγάπη», γράφει η κάρτα που τύπωσε ο ιδιοκτήτης ταβέρνας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και τη μοιράζει σε Τούρκους τουρίστες που επισκέπτονται το μαγαζί του. Ο κ. Χρήστος Χατζηδιάκος, εκτός από τις κάρτες, έφτιαξε και ιστοσελίδα προς ενημέρωση των εξ ανατολών γειτόνων που σχεδιάζουν να επισκεφθούν την πόλη, για τον κατάλογο των φαγητών, τις τιμές, το πώς θα βρουν το ουζερί του κ.λπ. «Δουλεύω με Τούρκους, είναι καλοφαγάδες και καλοπληρωτές», λέει. Στην πλατεία Αθωνος, ένας άλλος ιδιοκτήτης ταβέρνας –δεν θέλει να γραφεί το όνομά του «για να μη ματιάσουν το μαγαζί»– λέει ότι τάισε περισσότερους από 3.000 Τούρκους τουρίστες τα δύο τελευταία χρόνια!

Είναι κάποια βράδια που στα Λαδάδικα, στην Τσιμισκή, στην Καλαποθάκη και σε άλλα στέκια εστίασης ή εμπορικά σημεία νομίζει κανείς ότι βρίσκεται στο Πέραν ή στην πλατεία Ταξίμ!

Μερικές φορές μπορεί να μπερδευτεί και να πιστέψει ότι είναι στα… Ιεροσόλυμα, καθώς στο κέντρο της πόλης σμίγουν τα γκρουπ των Τούρκων με εκείνα των τουριστών από το Ισραήλ. Και τότε, οι μνήμες γυρίζουν πίσω στη Θεσσαλονίκη του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού, όταν Τούρκοι, Εβραίοι, Ελληνες, Αρμένιοι κ.ά. συνιστούσαν έναν κοσμοπολίτικο εθνοτικό αχταρμά. Τώρα, τα τελευταία χρόνια, η πόλη επιχειρεί να φέρει πίσω τα «παιδιά της», έστω για τουρισμό, σερβίροντάς, τους ως προϊόν την «προίκα» των προγόνων τους, τα αναβλύζοντα Ιστορία κύτταρά της, τις «πινελιές» που απέμειναν από το κοσμοπολίτικο προφίλ της. Ολο και περισσότεροι Τούρκοι και Εβραίοι «ψηφίζουν» Θεσσαλονίκη ως τουριστικό προορισμό, με πόλο έλξης τα μνημεία, αλλά και την αγορά και τη διασκέδαση, που έχει ισχυρές ρίζες πέραν του Αιγαίου, λόγω προσφυγικού στοιχείου.

Τούρκοι με λεωφορεία και Ι.Χ. και Ισραηλινοί με πτήσεις τσάρτερ συρρέουν στην πόλη τονώνοντας την αγορά της ενώ σιγά σιγά βγαίνουν και από τα «τείχη» της αναζητώντας αξιοθέατα με ιστορικές ρίζες σε γύρω περιοχές, όπως το Πήλιο, τα Ιωάννινα, η Βέροια, η Χαλκιδική, η Καβάλα ή και η Αλεξανδρούπολη.

Μέσα στο 2013, στη Θεσσαλονίκη κατέφθασαν 80.000 Τούρκοι επισκέπτες, αριθμός που για φέτος προβλέπεται σαφώς μεγαλύτερος.

Πόλος έλξης είναι για τη μεγάλη πλειοψηφία των Τούρκων το σπίτι-μουσείο του Κεμάλ Ατατούρκ, αλλά και τα άλλα οθωμανικά τεμένη, δίχως να μένει «παραπονεμένη» και η αγορά. «Μετά τους Ρώσους, οι Τούρκοι ξοδεύουν τα περισσότερα λεφτά. Οι Τουρκάλες μπαινοβγαίνουν μόνο σε ακριβά μαγαζιά στην Τσιμισκή, στην Προξένου Κορομηλά και στη Μητροπόλεως», λέει μια γυναίκα η οποία ξεναγεί τουρκικά γκρουπ.

Ο κ. Ακης Ρομπίσα, Εβραίος, και γνωστό μέλος της τοπικής κοινότητας, είναι ιδιοκτήτης τουριστικού γραφείου που φέρνει Ισραηλινούς. «Εχουμε συνεχή αύξηση στην οποία συνέβαλε και η ψυχρότητα στις σχέσεις Τουρκίας – Ισραήλ για το αιματηρό επεισόδιο με το πλοίο “Μαβί Μαρμαρά” και πέρυσι ήρθαν μερικές χιλιάδες από το Τελ Αβίβ», λέει, ο κ. Ρομπίσα.

«Η παρουσία του κ. Μπουτάρη βελτίωσε το κλίμα, τόνωσε το ρεύμα και πιστεύω ότι η ροή θα ενισχυθεί, μην ξεχνάτε τους ιστορικούς δεσμούς του εβραϊκού στοιχείου με την πόλη. Τον ερχόμενο Οκτώβριο αναμένεται να καταφθάσουν γκρουπ με Εβραίους της Υεμένης, έρχονται βεβαίως και Εβραίοι από την Ευρώπη. Κάποια ξενοδοχεία μαγειρεύουν κουζίνα “κοσέρ” για τους Εβραίους, το ενδιαφέρον είναι μεγάλο…».

Καθώς οι τουριστική ροή αυξάνεται, η Θεσσαλονίκη καλείται όχι μόνο να ενισχύσει τις υποδομές υποστήριξης του διογκούμενου ρεύματος επισκεπτών, αλλά να ανεβάσει και τον πήχυ. Ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Αριστοτέλης Θωμόπουλος επισημαίνει την ανάγκη δημιουργίας προϋποθέσεων για ποιοτικά υψηλό τουρισμό. «Πρέπει να περάσουμε την εικόνα ότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει μόνο το σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ ή το μνημείο του Ολοκαυτώματος, αλλά μαζί με αυτά διαθέτει και μια καλή και φθηνή αγορά, καταπληκτική διασκέδαση, έχει γύρω της υπέροχες θάλασσες, ιστορικούς χώρους, μαγευτικό φυσικό περιβάλλον.

Χρειάζεται να κάνουμε οργανωμένη επικοινωνιακή δουλειά στην αγορά της Τουρκίας για να φέρουμε υψηλής στάθμης τουρίστες…», λέει στην «Κ».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή