Δημόσιος διάλογος χωρίς προβληματισμούς

Δημόσιος διάλογος χωρίς προβληματισμούς

3' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο​​ποιος πιστεύει ότι η Ελλάδα κατέρρευσε μόνο γιατί ουσιαστικά χρεοκόπησε οικονομικά, πέφτει τραγικά έξω. Και όποιος νομίζει ότι η οικονομική βελτίωση της χώρας θα διορθώσει μόνη της ριζικά τα πράγματα, πλανάται πλάνην οικτρά. Η Ελλάδα κατέρρευσε συνολικά και δεν πρόκειται να συνέλθει αν η πολιτική τάξη και η κοινωνία της δεν αντιληφθούν ότι πολλοί και όχι αποκλειστικά οι οικονομικοί, είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν ένα συγκροτημένο κράτος. Παράγοντες, όπως η νοοτροπία, οι θεσμοί, οι νόμοι, η δημόσια διοίκηση, η κουλτούρα, η παιδεία, η πρόνοια, η πρόβλεψη, η αντιμετώπιση του μέλλοντος που προβάλλει, οι στόχοι για την επόμενη πενταετία ή δεκαετία. Η όποια βελτίωση στα οικονομικά θα αποδειχθεί πρόσκαιρη αν δεν συνοδεύεται από προσπάθεια ανασυγκρότησης του κράτους και της κοινωνίας, για να μπει φρένο στην αποσύνθεση.

Δύσκολα όλα αυτά. Από την άλλη πλευρά όμως, η αποκλειστική περιστροφή της σκέψης, του δημόσιου διαλόγου και της συμπεριφοράς γύρω από τα οικονομικά δεν οδηγεί πουθενά. Ποιος σήμερα μιλάει για την εκπαίδευση και την παιδεία, που είχαν καταρρεύσει ήδη ως σύστημα, πριν εκδηλωθεί η κρίση και δεν φαίνεται να πιάνουν πάτο; Ποιος ασχολείται με την υπογεννητικότητα που μαστίζει τη χώρα και τη γήρανση του πληθυσμού της ή με τις συνέπειες που αυτό συνεπάγεται; Ποιος παρακολουθεί τις τρομακτικές αλλαγές που προκύπτουν για την οικονομία και την κοινωνία από την ανάπτυξη της τεχνολογίας με αυξανόμενη ταχύτητα και άλματα από το ένα στάδιο στο άλλο;

Προχθές μόλις, σοβαρή έρευνα έφτασε στο συμπέρασμα ότι περισσότεροι από τους μισούς σημερινούς ανέργους θα πρέπει να αλλάξουν κλάδο απασχόλησης και τόπο διαμονής, για να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας. Η κινητικότητα, δηλαδή, που επικρατεί στην αγορά εργασίας εδώ και πολλά χρόνια στις ΗΠΑ κυρίως και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αποτελεί πλέον αναγκαία συνθήκη και στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, η ελληνική εκπαίδευση παράγει χιλιάδες αποφοίτους από λύκεια και ανώτατες σχολές χωρίς πραγματικές δεξιότητες για τις απαιτήσεις των καιρών. Κουβέντα και γι’ αυτό, καθώς υπάρχει αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ της περιβόητης«ελληνικής πραγματικότητας» και της αντικειμενικής πραγματικότητας.

Οι παραπάνω επισημάνσεις δεν είναι τυχαίες ή αόριστες. Δεν χρειάζονται καν αλλαγή της συλλογικής νοοτροπίας για να αποτελούν αντικείμενα στοιχειώδους προβληματισμού σε μία πολιτική τάξη και μία κοινωνία με ελάχιστα αντανακλαστικά αυτοάμυνας, ή ακόμη χειρότερα, επιβίωσης. Πού πρέπει να φτάσει η κατάσταση στα γυμνάσια, τα λύκεια, τα ΤΕΙ και τα ΑΕΙ, για να καταλάβουν οι πολιτικοί αρχηγοί, τα κόμματα, οι συνδικαλιστές, τα μίντια, οι καθηγητές, οι μαθητές, οι φοιτητές και οι γονείς τους ότι δεν πάει άλλο; Οτι σε καμία άλλη χώρα του κόσμου η εκπαίδευση δεν κακοποιείται σε τέτοιο βαθμό και συνεχώς, όπως στην Ελλάδα; Οτι στα σχολεία και στα πανεπιστήμια δεν παράγεται γνώση, αλλά ασυδοσία, βία και αδεξιότητα; Ή ότι το επίπεδο της παιδείας δεν κρίνεται από τις λίγες εκατοντάδες των καλών που διακρίνονται, αλλά από τον μέσο όρο;

Είναι πάλι δυνατόν οι Σαμαράδες, οι Βενιζέλοι, οι Τσίπρες και οι λοιποί συγγενείς να μην προβληματίζονται καθόλου για την υπογεννητικότητα, τη γήρανση του πληθυσμού, το μεγάλο πλήθος των συνταξιούχων; Το ένα μεγάλο θέμα είναι φυσικά η επιβίωση των ασφαλιστικών Ταμείων, που ήδη βρίσκονται στο χείλος της κατάρρευσης. Το ακόμη μεγαλύτερο όμως θέμα είναι η επιβίωση του έθνους, για το οποίο κόπτονται οι ναζιστές και οι ακροδεξιοί και το χωρίζουν σε κοινωνικές τάξεις και συμφέροντα, οι κομμουνιστές και οι ακροαριστεροί. Είτε η Ελλάδα παραμείνει στην Ευρωζώνη, είτε τολμήσει να αναζητήσει την ανύπαρκτη τύχη της έξω από αυτήν, σε μερικές δεκάδες χρόνια δεν θα υπάρχουν Ελληνες…

Τέλος, έχει σκεφτεί κάποιος από εκείνους που «παίζουν» τους ταγούς πώς θα αντιμετωπίσει μία καθυστερημένη τεχνολογικά χώρα, σαν τη δική μας, την τεχνολογία που σαρώνει τα πάντα; Που προχωρεί με εκπληκτικές ταχύτητες αφήνοντας πίσω της πολιτικές ηγεσίες και κοινωνίες, οι οποίες δεν προλαβαίνουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα; Που εκ των πραγμάτων κάνει θαύματα, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί ανεργία και ακριβές εφαρμογές; Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς από όσους απαρτίζουν το πολιτικό προσωπικό τι ακριβώς κάνει ο 3D Printer;

Κατά τα άλλα, χειμαρρώδης ο δημόσιος διάλογος περί παραπολιτικής και παραοικονομίας!

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή