Τον πιλάτευε ο τετράχρονος γιος του στην παραλία • δεν τον άφηνε να διαβάσει την κυριακάτικη «Καθημερινή» του. • Του δίνει λοιπόν το «Ντόναλντ Ντακ» να το χαζέψει, μπας κι απασχοληθεί λιγάκι • «Μη το σκίσεις όμως» του λέει, • οπότε ο μπόμπιρας κάθεται στην άμμο, ανοίγει το τεύχος και… σκίζει το πρώτο φύλλο • -κοιτάζοντας σταθερά τον πατέρα του. • Τον κοιτάζει κι αυτός ξαφνιασμένος, και μετά του λέει γελώντας: • «Α ρε κατρούγκαλε!». •
Εγεννήθη γαρ ημίν νέος αστήρ. •Τηλεοπτικός τουλάχιστον • -όπου σκίζει. • Και χαρτιά «επιστράτευσης» άμα λάχει. • Αλλά τον στείλαμε στο Ευρωκοινοβούλιο. • Δεν αντέχει άλλα αστέρια το ντόπιο. •
Ακριβώς 30 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή της στο Ηρώδειο • -που ήταν και η πρώτη της στην πατρίδα 21 χρόνια μετά την εκτόξευσή της στο διεθνές στερέωμα- • η Νάνα Μούσχουρη εμφανίζεται αύριο πάλι εκεί, • για να γιορτάσει τα 80 της χρόνια. • Υπήρξα «άρρωστος» με τη φωνή της • -και με τα τραγούδια του Χατζιδάκι, εξυπακούεται- • από νωρίς, πριν καλά καλά αγγίξω την εφηβεία. • Κι εξακολουθώ να θεωρώ την πρώτη της εκείνη πενταετία (1958-1963) κάτι μοναδικό στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. • Με εκείνη, την πρώτη φωνή της, την αποτυπωμένη στους δίσκους της περιόδου. • Αν και βεβαίως «η άλλη» φωνή της, «η έξω», την καθιέρωσε διεθνώς. • Και μου άρεσε η (επιτέλους) παρρησία της μιλώντας στο «Βήμαmagazino» πρόσφατα: • «Παρότι έχουν υπάρξει εξαιρετικοί ερμηνευτές που είπαν τα τραγούδια του, • δεν πιστεύω ότι μπόρεσε κανείς να τραγουδήσει τον Μάνο Χατζιδάκι όπως εγώ. • Δεν εννοώ φυσικά στη φωνή, αλλά στην ουσία του». • Ναι. • Ναι! • Ο χρόνος το έχει αποδείξει. •
Μα δεν είναι αξιοθαύμαστα ελληνικό • που μολονότι τα πανεπιστήμιά μας αργούν και σκυλεύονται • εντούτοις «σώζονται εξάμηνα»; • Να την κάνουμε εξαγωγή, μπρε, την πατέντα. • Αλλά θα βρούμε πουθενά στον κόσμο τέτοιες στρουθοκαμήλες • να κοροϊδεύουν έτσι εαυτούς και αλλήλους • και την κοινωνία όλη; •
Πολλή παρένδυση πέφτει φέτος στην αρχαία τραγωδία. • Στους «Πέρσες» λ.χ. που σκηνοθετεί στο ΚΘΒΕ η Νικαίτη Κοντούρη • τη βασίλισσα Ατοσσα, • χήρα του Δαρείου και μάνα του Ξέρξη, • θα την παίξει άντρας ηθοποιός, ο Ακης Σακελλαρίου • –ποιος ξέρει γιατί. • Αντιθέτως, στις «Βάκχες» που σκηνοθετεί η Αντζελα Μπρούσκου • τον θεό Διόνυσο θα τον υποδυθεί γυναίκα, η Αγλαΐα Παππά • -εδώ έχουμε ανατρεπτική ματιά, όχι αστεία, • αφού ο Διόνυσος είχε και μια θηλυκή πλευρά, ο μπαγάσας. • Αλλά γυναίκα και στον ρόλο του σκληροτράχηλου Προμηθέα; • Και μάλιστα «Δεσμώτη» στα κακοτράχαλα του Καυκάσου; • Ναι, μάλιστα, αν και εδώ ως Προμηθέας θα εμφανίζονται ταυτόχρονα δύο ηθοποιοί • μια γυναίκα κι ένας άντρας. • Εμφανίστηκαν δηλαδή ήδη χτες βράδυ στην Επίδαυρο • -η Στεφανία Γουλιώτη κι ο Εκτωρ Λυγίζος, που είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης. • Εδώ ο ρόλος σκίστηκε στα δύο «για να φανεί» λέει «η εσωτερική σύγκρουση του ήρωα» • -τίποτα προφανώς δεν δείξατε απ’ αυτό, • έτσι που παίζατε ολομόναχοι τον ρόλο, • Μινωτή, Λαζάνη, Παπαμιχαήλ, Τσακίρογλου και όλοι οι άλλοι Προμηθείς του παρελθόντος. • Αν και φαίνεται πως και τα άλλα πρόσωπα του έργου έχουν εν Καυκάσω τη σχιζούλα τους, • αφού όλοι οι ρόλοι παίζονται, λέει, από δύο ηθοποιούς. •
Αλλη τραγική καινοτομία φέτος, ακούω, • γιατί εγώ μη σώσω πια να βλέπω, • είναι το παλαιόν εκείνο των «νεωτεριστών» και «μεταμοντέρνων» • -εκείνο που μοιράζουν τα λόγια του βασικού ρόλου σε πολλούς ηθοποιούς. • Οπου γύρω γύρω όλοι, ποιος είναι η Ελένη; • Αυτή που είν’ και Φούφουτος.