Το πολυδάπανο «πέταλο» Μαλιακού και οι καθυστερήσεις

Το πολυδάπανο «πέταλο» Μαλιακού και οι καθυστερήσεις

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται φέτος τον Σεπτέμβριο από το τροχαίο ατύχημα στον Μαλιακό, που στοίχισε τη ζωή σε επτά μαθητές από τη Φαρκαδόνα Τρικάλων. Το τραγικό συμβάν ήταν το σοβαρότερο από τα δεκάδες πολύνεκρα τροχαία που γίνονταν κάθε χρόνο στο αποκαλούμενο «φονικό πέταλο» του Μαλιακού, ένα από τα πιο επικίνδυνα κομμάτια της εθνικής οδού. Μέχρι το τέλος του έτους, η παλαιά εθνική οδός θα αποτελεί οριστικά παρελθόν, καθώς τα τελευταία δύο τμήματα θα παραδοθούν στην κυκλοφορία. Συνολικά η ανακατασκευή των 77,2 χλμ. της εθνικής οδού στον Μαλιακό (Αγιος Κωνσταντίνος-Ράχες) έχει κοστίσει περισσότερα από 820 εκατ. ευρώ.

Η ανακατασκευή των 77,2 χλμ. της ε.ο. στο «πέταλο» του Μαλιακού, από τον Αγιο Κωνσταντίνο έως τις Ράχες, είναι μια πολύπαθη ιστορία. Ξεκίνησε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας από το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ. Τα πρώτα 53,9 χλμ. του έργου παραδόθηκαν τμηματικά έως τον Σεπτέμβριο του 2008. Τα υπόλοιπα 23,3 χλμ., δηλαδή η παράκαμψη της Λαμίας και η παράκαμψη Στυλίδας και Ραχών, θα έπρεπε να ήταν έτοιμα τον Σεπτέμβριο του 2009 και τον Σεπτέμβριο του 2010 αντίστοιχα.

Δυστυχώς τα προβλήματα δεν άργησαν να φανούν. Στις αρχές του 2010 τα έργα «πάγωσαν» λόγω της οικονομικής αδυναμίας της εταιρείας που τα είχε αναλάβει να συνεχίσει. Το υπουργείο αποφάσισε να προχωρήσει σε υποκατάσταση της εταιρείας, αλλά οι διαδοχικές εκλογές καθυστέρησαν τη διαδικασία. Η υπόθεση απενεπλάκη το 2012 με την ανάθεση της παράκαμψης Στυλίδας (Στυλίδα-Ράχες, 19,2 χλμ.) στην κοινοπραξία των εταιρειών ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ και της παράκαμψης Λαμίας (Νέα Κοίτη Σπερχειού-κόμβος Ροδίτσας, μήκους 4,1 χλμ.) στην εταιρεία Μοχλός. Οι νέες προθεσμίες ολοκλήρωσης ήταν τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο του 2014 αντίστοιχα.

Ωστόσο, τα προβλήματα συνεχίστηκαν. Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων, στο τμήμα Στυλίδας-Ραχών υπήρξε πολύμηνη καθυστέρηση για δύο λόγους: κατά πρώτον, λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων που έφερε στο φως η ΙΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Κατά δεύτερον, λόγω καθυστέρησης στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του «δανειοθαλάμου», του σημείου από όπου αντλούνται αδρανή υλικά για το έργο. Τελικά, το υπουργείο Υποδομών τούς έδωσε παράταση έως τις 31.12.2014, η οποία συμπεριελήφθη και στον ν.4219/13 με τον οποίο αναθεωρήθηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης.

Εργολαβία «σκούπα»

Ο δρόμος θα παραδοθεί, όμως τα έργα στον Μαλιακό δεν θα τελειώσουν. Το υπουργείο Υποδομών πρόκειται να δημοπρατήσει μια εργολαβία – «σκούπα» (προϋπ. 18 εκατ. ευρώ) για όλες τις υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα Σκάρφεια-Ράχες. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, πρόκειται για ένα πλήθος μικρών και μεγάλων εργασιών, κυρίως στο τμήμα Σκάρφειας-Θερμοπυλών, που παραδόθηκε ημιτελές το 2008. Με τον διαγωνισμό θα συμπληρωθούν οι παράδρομοι, θα τοποθετηθεί σύστημα άρδευσης στη νησίδα και στύλοι ηλεκτροφωτισμού. Επίσης θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Αγίας Τριάδας, θα διευθετηθούν ρέματα στις Θερμοπύλες, θα αποκατασταθούν τα προβλήματα από κατολίσθηση στην περιοχή του Αγίου Κωνσταντίνου και θα τοποθετηθούν ηχοπετάσματα στην περιοχή των Καμένων Βούρλων.

Με την ολοκλήρωση των δύο τμημάτων, πάντως, και ανεξάρτητα από το πόσο γρήγορα θα προχωρήσει η εργολαβία – «σκούπα», τα δύο τμήματα του δρόμου θα παραδοθούν στην κοινοπραξία Κεντρική Οδός, η οποία ελέγχει ήδη το τμήμα Σκάρφεια-Λαμία. Η Κεντρική Οδός θα ιδρύσει ακόμη έναν σταθμό διοδίων (τον δεύτερο στον Μαλιακό) στο ύψος της Αγίας Παρασκευής. Οπως αποφασίστηκε με τη σύμβαση που υπέγραψε το Δημόσιο (και η οποία κυρώθηκε με τον ν.3597/2007), η παραχώρηση της εθνικής οδού στον Μαλιακό στην Κεντρική Οδό θα χρηματοδοτήσει μέσω των διοδίων της την κατασκευή του Ε65. Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του Μαλιακού οδήγησε στην καταβολή αρκετών εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο στην Κεντρική Οδό ως αποζημίωση για διαφυγόντα έσοδα. Και λίγα λόγια για το έργο που πρόκειται να παραδοθεί. Το τμήμα Στυλίδας-Ραχών, μήκους 19,2 χλμ., περιλαμβάνει τρεις σήραγγες διπλού κλάδου, συνολικού μήκους 3,4 χλμ. Επίσης τέσσερις κοιλαδογέφυρες (οι τρεις με δύο χωριστούς κλάδους και η μία ενιαία και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας), μία γέφυρα στο ρέμα Βελλιά, τρεις άνω διαβάσεις και 11 κάτω διαβάσεις, καθώς και τρεις ανισόπεδους κόμβους: Αγίας Μαρίνας Στυλίδας, Στυλίδας-Καραβόμυλου και Καραβόμυλου-Αχινού.

Το τμήμα Νέας Κοίτης Σπερχειού-κόμβου Ροδίτσας, μήκους 4,1 χλμ., περιλαμβάνει τον ανισόπεδο κόμβο Ροδίτσας, που εξυπηρετεί τη σύνδεση της Λαμίας με την ε.ο., τις παράπλευρες και τοπικές οδούς. Αλλά και την αναδιευθέτηση της Νέας Κοίτης του Σπερχειού, της τάφρου Λαμίας, τμήματος του χειμάρρου Ξηριά και την αποκατάσταση των επηρεαζόμενων έργων των αρδευτικών δικτύων Ανθήλης-Ροδίτσας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή