Μεγέθη Χόλιγουντ στην αμερικανική TV

Μεγέθη Χόλιγουντ στην αμερικανική TV

6' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κατά τα αναμενόμενα σε γενικές γραμμές -αν και με λίγες ηχηρές εκπλήξεις- κύλησε η 66η απονομή των τηλεοπτικών βραβείων Emmy που έγινε το βράδυ της περασμένης Δευτέρας στο Λος Αντζελες. Το «Breaking Bad» που φέτος ολοκλήρωσε τον πέμπτο και τελευταίο κύκλο του επιβεβαίωσε (μερικώς) τις προβλέψεις, σαρώνοντας τα βραβεία, ενώ επικράτησε ακόμα και σε κατηγορίες με ισχυρότατους αντιπάλους. Φυσικά, ακριβώς λόγω του φετινού υψηλού ανταγωνισμού, κάποιοι εξίσου άξιοι διεκδικητές θα αισθάνονται ίσως αδικημένοι από αυτή την έκβαση, κανείς ωστόσο δεν μπορεί να αμφισβητήσει σοβαρά το δίκαιο της απονομής.

Από το 2008 που έκανε το ντεμπούτο του, το «Breaking Bad» φαινόταν ότι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό. Καθώς ο φιλήσυχος καθηγητής Χημείας Γουόλτερ Γουάιτ (ερμηνευμένος άψογα από τον Μπράιαν Κράνστον) εξελισσόταν επεισόδιο με επεισόδιο σε αδίστακτο εγκληματία όλο και περισσότερος κόσμος καθηλωνόταν από τη σεναριακή ευρηματικότητα αλλά και το εξαιρετικό κλίμα της σειράς. Ο περσινός τελευταίος κύκλος ήρθε να κλείσει ιδανικά την ιστορία, την κατάλληλη στιγμή (το σημαντικότερο) και χωρίς σε καμία περίπτωση να κάνει «κοιλιά» ή να εγκαταλείψει τις αρχές με τις οποίες πορεύτηκε τα προηγούμενα χρόνια. Οχι τυχαία όλο αυτό το διάστημα η σειρά έγινε αντικείμενο μελέτης, δημόσιων συζητήσεων (μια τέτοια διοργάνωσε και η Ελληνοαμερικανική Ενωση πριν από λίγο καιρό με προσκεκλημένο τον καθηγητή Αντριου Χόρτον) αλλά και βιβλίων που γράφτηκαν προκειμένου να περιγραφούν πλήρως οι αρετές της. Σπάνια υπομονή στην εξέλιξη της δράσης και των πλάνων, απίθανα ερημικά σε στυλ Τζον Φορντ τοπία και αξέχαστες ατάκες είναι μόνο μερικές από αυτές τις αρετές του «Breaking Bad», το οποίο έβαλε επί της ουσίας στον χάρτη το κανάλι AMC, καθιστώντας το έναν από τους βασικούς «παίκτες» του σημερινού τηλεοπτικού σκηνικού.

Υψηλός ανταγωνισμός

Ταιριαστά, η καλύτερη ίσως σειρά της σύγχρονης καλωδιακής τηλεόρασης βραβεύτηκε στην απονομή που παρουσίασε έναν από τους υψηλότερους ανταγωνισμούς. Στην ίδια κατηγορία με το «Breaking Bad» (καλύτερη δραματική σειρά) ήταν επίσης υποψήφιο το εξαιρετικό πολιτικό θρίλερ «House of Cards», η παγκόσμια μανία που λέγεται «Game of Thrones», όπως και η φετινή αποκάλυψη «True Detective». Ολα τους θα είχαν επικρατήσει άνετα έναντι οποιουδήποτε ανταγωνιστή μια πενταετία πριν, πολύ απλά διότι ο πήχυς ήταν πολύ χαμηλότερος τότε.

Η έκρηξη που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια στον χώρο της αμερικανικής τηλεόρασης έχει τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά χαρακτηριστικά. Οι μόλις 29 τηλεοπτικές σειρές του 2004 έχουν φτάσει αισίως μία δεκαετία μετά τις 134, ενώ πολλές παραγωγές κινούνται σε ποσά ανάλογα με των ακριβών χολιγουντιανών ταινιών. Η βασικότερη όμως αλλαγή είναι στο θέμα του status. Πριν από μία πενταετία η τηλεόραση θεωρούνταν είτε χώρος εκκίνησης για τους νέους είτε νεκροταφείο ελεφάντων για τους παλιότερους από τους ανθρώπους της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Σήμερα, ωστόσο, όλο και πιο πολλοί ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι και παραγωγοί επιδιώκουν να εμπλακούν στα της μικρής οθόνης παρακινούμενοι από τη μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης αλλά και τις υψηλές απολαβές που αυτή προσφέρει.

Και δεν είναι μόνο οι Αμερικανοί. Η αγγλική τηλεόραση είναι επίσης σε άνοδο με το πολύ πετυχημένο τα τελευταία χρόνια «Sherlock», μια σύγχρονη εκδοχή του ήρωα του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ, να σημειώνει επιτυχία στα βραβεία και να αναδεικνύει τον πρωταγωνιστή του Μπένεντικτ Κάμερμπατς σε παγκόσμιο σταρ. Επιπλέον το λιγότερο γνωστό «Top of the Lake», προερχόμενο από τη Νέα Ζηλανδία ξάφνιασε με την ποιότητά του ως μια πιο αρτιστίκ εκδοχή του «True Detective» και απέδειξε ότι μια προσεγμένη δουλειά μπορεί να προέρχεται από οπουδήποτε, αρκεί να συνδυάζει ταλέντο και διάθεση για δημιουργία αντί για τη συνήθη αρπακτική πρακτική των δικών μας τηλεοπτικών πραγμάτων, για να φέρουμε ένα τυχαίο παράδειγμα…

Διαδικτυακά

Από την άλλη είναι τα συνδρομητικά τηλεοπτικά κανάλια. Πανίσχυροι γίγαντες πια, κανάλια όπως το HBO, το AMC, το FOX και το CBS μετρούν δεκάδες εκατομμύρια συνδρομητών, οι οποίοι πληρώνουν ποσά διόλου ευκαταφρόνητα προκειμένου να απολαμβάνουν τις αγαπημένες τους σειρές. Εύκολα καταλαβαίνει κανείς τον ανταγωνισμό που προκύπτει από μια τέτοια κατάσταση καθώς και ότι το διακύβευμα μιας απονομής όπως των Emmy είναι σήμερα πολύ μεγαλύτερο από ό,τι στο παρελθόν. Ετσι εξηγείται και η «μοιρασιά» η οποία επιχειρήθηκε φέτος στις υποψηφιότητες με διάφορες σειρές να αλλάζουν κατηγορίες προκειμένου να αποκτήσουν καλύτερες πιθανότητες διάκρισης, την οποία εν τέλει βέβαια στερήθηκαν εξαιτίας του «Breaking Bad».

Το μέλλον παρόλα αυτά δεν φαίνεται να είναι στην παραδοσιακή τηλεόραση, ούτε καν στην καλωδιακή. Αντίθετα ο συνδρομητικός διαδικτυακός πάροχος Netflix είναι αυτός που δείχνει τον δρόμο. Με απευθείας streaming του προγράμματός του στην οθόνη οποιουδήποτε υπολογιστή, tablet ή smartphone ο τηλεοπτικός δέκτης ουσιαστικά καθίσταται περιττός, ενώ ο χρήστης μπορεί πάντα να δει οποιοδήποτε πρόγραμμα της επιλογής του (σειρές, ταινίες και τηλεοπτικά σόου) όποια στιγμή θέλει με την υπηρεσία on demand. Το Netflix, που ξεκίνησε περίπου ως διαδικτυακό βίντεο κλαμπ, προσφέροντας σειρές και ταινίες άλλων καναλιών, αναπτύσσει πλέον τις δικές του πολύ επιτυχημένες παραγωγές («House of Cards», «Orange is the new black» κ.τ.λ.) προκαλώντας έτσι και την ανησυχία των πιο παραδοσιακών καναλιών. Ισως γι’ αυτό και οι σειρές του να αγνοήθηκαν πλήρως στα βραβεία…

Η νέα σοδειά

Οπως και να εξελιχθούν πάντως τα πράγματα, το μέλλον προβλέπεται άκρως ενδιαφέρον οπότε ας ρίξουμε μια ματιά και σε όσα ετοιμάζονται ή μόλις ξεκίνησαν στα νέα προγράμματα των καναλιών. Το «Last Ship», η περιπέτεια φαντασίας του πληθωρικού Μάικλ Μπέι έχει προβάλει ήδη τα πρώτα της δέκα επεισόδια, ενώ το μυστηριώδες «The Leftovers» του σεναριογράφου του «Lost» Ντέιμον Λίντελοφ, έχει αρχίσει και αυτό να πλέκει τα νήματα της πολύπλοκης αφήγησής του. Από τα προσεχή ξεχωρίζει το «Gotham», χρονικό της αναρρίχησης του επιθεωρητή Γκόρντον χρόνια πριν από την εμφάνιση του Μπάτμαν στην «αμαρτωλή» πόλη όπως και το κοινωνικού περιεχομένου δικαστικό θρίλερ «American Crime». Περισσότερο από όλα όμως (εξαιρείται ο νέος κύκλος του «True Detective») εκείνο που αναμένεται είναι το αστυνομικό «Battle Creek» για το οποίο οι δύο κορυφαίοι τηλεοπτικοί δημιουργοί Βινς Τζίλιγκαν («Breaking Bad») και Ντέιβιντ Σορ («House M.D.») ένωσαν τις δυνάμεις τους. Εκείνο που αξίζει τέλος να σημειωθεί είναι ότι τα δύο ελληνικά πακέτα συνδρομητικών καναλιών (Nova και OΤΕ TV), έχοντας προφανώς αντιληφθεί το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού και στη χώρα μας, προσφέρουν πια πολλές από τις κορυφαίες ξένες σειρές με μία ή δύο το πολύ μέρες καθυστέρηση από την αρχική τους προβολή στο εξωτερικό.

Αστρονομικές αμοιβές για το «Big Bang Theory»

Ενδεικτικά του κλίματος που επικρατεί στον αμερικανικό τηλεοπτικό κόσμο αλλά και του χρήματος που κυκλοφορεί είναι τα στοιχεία που διέρρευσαν στις αρχές Αυγούστου σχετικά με τα νέα συμβόλαια των πρωταγωνιστών της κωμικής σειράς «Big Bang Theory». Συγκεκριμένα το τρίο των Τζιμ Πάρσονς, Τζόνι Γκαλέκι και Κάλεϊ Κουόκο φαίνεται πως εξασφάλισε ένα αστρονομικό ντιλ για τους επόμενους τρεις κύκλους της σειράς που έχουν ήδη ανακοινωθεί, της τάξης του ενός εκατομμυρίου δολαρίων ανά επεισόδιο! Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι κάθε κύκλος αποτελείται από 24 εικοσάλεπτα επεισόδια εύκολα κάποιος αντιλαμβάνεται ότι οι τρεις ηθοποιοί θα λάβουν τα προσεχή χρόνια ποσά μεγαλύτερα από πολλά κορυφαία ονόματα του κινηματογραφικού Χόλιγουντ.

Φυσικά αυτά τα πράγματα δεν γίνονται τυχαία. Οταν ένα κανάλι είναι διατεθειμένο να ξοδέψει τόσα χρήματα για να «δέσει» τους πρωταγωνιστές του προφανώς απολαμβάνει κέρδη (κατά πολύ) πολλαπλάσια. Το φαινόμενο του «Big Bang Theory», έχοντας συμπληρώσει ήδη επτά σεζόν χωρίς να δείχνει ιδιαίτερα τα σημάδια «κόπωσης» και επαναλήψεων που χαρακτηρίζουν τις μακρόβιες σειρές, είναι ό,τι πιο κοντινό στην ιστορική επιτυχία που σημείωσαν τα «Φιλαράκια» τη δεκαετία του ’90. Η διαφορά είναι πως η σύγχρονη «χρυσή εποχή» της τηλεόρασης επιτρέπει στους παραγωγούς του «Big Bang» αλλά και άλλων δημοφιλών σειρών να αναπτύξουν τις ιδέες τους με κάθε φιλοδοξία και χωρίς πρακτικά να πολυσκοτίζονται για το οικονομικό κόστος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή