«Αποβολή» της Χ.Α. από τα σχολεία

«Αποβολή» της Χ.Α. από τα σχολεία

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Συνήθως συνέβαινε την ώρα της Εκθεσης. Οταν ο καθηγητής προκειμένου να προκαλέσει τη συζήτηση στην τάξη, έθετε το θέμα της δημοκρατίας, το θέμα της ελευθερίας, της πολυπολιτισμικότητας ή του ρατσισμού. Αυτά ήταν τα «κόκκινα» θέματα, αυτά που συνήθως έκαναν το πρόβλημα να εκδηλωθεί.

Ακούγοντας τη θεματολογία, κάποιος μαθητής θα πεταγόταν με τις ενστάσεις του για το «είδος» της σημερινής δημοκρατίας, με τις θέσεις του για την ανωτερότητα των αρχαίων Ελλήνων, τους μετανάστες που «μας σκοτώνουν», ακόμη και για τη… λάσπη που έχει δεχθεί η ναζιστική Γερμανία. «Δεν έγινε επίτηδες ούτε απολύτως ενσυνείδητα, αλλά σταδιακά τα θέματα αυτά άρχισαν να αποσύρονται από την ατζέντα. Κανείς δεν ήθελε να πιάσει μια τέτοια συζήτηση στην τάξη».

Ηταν δύσκολα τα τελευταία χρόνια για τους καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Η υιοθέτηση της ρητορικής τής Χρυσής Αυγής από μερίδα μαθητών, συχνά δε των πιο δημοφιλών του σχολείου, έθετε συνεχώς εμπόδια στη διεξαγωγή του μαθήματος, ενώ το φαινόμενο είχε συχνά και πιο σοβαρή σε ουκ ολίγες περιπτώσεις πτυχή: δάσκαλοι απειλήθηκαν («οι γονείς μου έχουν φίλους στη Χ.Α.»).

Αναπάντεχα, τον περασμένο Σεπτέμβριο, μια μαχαιριά στο Κερατσίνι, αυτή που σκότωσε τον Παύλο Φύσσα, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις σε κοινωνία και πολιτεία, επανέφερε στην «τάξη» και τα σχολεία. «Μετά τη δολοφονία το φαινόμενο κόπασε», αναφέρει στην «Κ» εκπαιδευτικός από δημόσιο σχολείο του κέντρου. «Είχαμε όπως όλοι κι εμείς “χρυσαυγιτάκια”, βλέπαμε τους γνωστούς μαιάνδρους στα θρανία, αλλά από τον περασμένο Σεπτέμβριο, κυρίως μετά και τις διώξεις των μελών της Χρυσής Αυγής, όλα αυτά περιορίστηκαν. Οι άνθρωποι αυτοί απομυθοποιήθηκαν στα μάτια των παιδιών. Εξάλλου, γοήτευαν κυρίως τα πιο καλογυμνασμένα παιδιά, που τους άρεσε η εξουσία. Οταν και αυτά είδαν τους “ήρωές” τους σιδηροδέσμιους, σταμάτησαν να διατρανώνουν τις απόψεις τους, τουλάχιστον μπροστά στους καθηγητές τους, μέσα στην τάξη».

Παρόμοια εικόνα και στα ιδιωτικά σχολεία, όπου το φαινόμενο ήταν επίσης έντονο. «Συνεχίζουν να υπάρχουν μαθητές που γοητεύονται από τη Χρυσή Αυγή και όλη αυτή την ιστορία, αλλά δεν φτιάχνουν πυρήνες, όπως παλιότερα», σημειώνει στην «Κ» καθηγητής των Μαθηματικών σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο. «Παλιότερα, είχαμε έντονο πρόβλημα, ιδίως με τη δημιουργία ομάδων, εντός των τμημάτων, που είχαν υιοθετήσει τις πρακτικές των χρυσαυγιτών και εκφόβιζαν τους συμμαθητές τους, αλλά και καθηγητές». Οπως λέει, μια τέτοια ομάδα είχε αναπτύξει και ειδικό σύμβολο το οποίο ζωγράφιζε παντού στα πρότυπα του γερμανικού φιλμ «Το Κύμα», που πραγματεύεται την αναπαραγωγή απολυταρχικών συμπεριφορών στα σχολεία.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αντίδραση του συλλόγου των καθηγητών υπήρξε συντονισμένη. «Συνεργαστήκαμε και το πρόβλημα ατόνησε. Τουλάχιστον εντός του σχολείου. Κανείς δεν ξέρει τι συμβαίνει στα σπίτια των παιδιών. Πάντως, κανείς δεν θέτει πια το θέμα της Χρυσής Αυγής, έφυγε από τη σχολική μόδα», λέει ο ίδιος.

Από τη μνήμη στη λήθη

Αυτό δεν σημαίνει ότι στα σχολεία τιμήθηκε χθες η μνήμη του Παύλου Φύσσα. Παρά το αίτημα συλλόγων γονέων και καθηγητών από διάφορες περιοχές να τηρηθεί ενός λεπτού σιγή στα σχολεία στη μνήμη του αδικοχαμένου μουσικού, αυτό συνέβη σε ελάχιστες μόνο περιπτώσεις. «Κανείς δεν μιλάει για τον Φύσσα», λέει ο εκπαιδευτικός του ιδιωτικού ιδρύματος. «Οπως και για τον Αλέξη. Σαν να περάσαμε από τη μνήμη στη λήθη, πολύ γρήγορα…»

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή