Εξι μήνες μετά, οι τιμές στο γάλα παραμένουν σταθερά υψηλά…

Εξι μήνες μετά, οι τιμές στο γάλα παραμένουν σταθερά υψηλά…

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι τιμές δεν έπεσαν. Η εγχώρια παραγωγή συρρικνώνεται. Οι αγελαδοτρόφοι πωλούν την πρώτη ύλη σε χαμηλότερες τιμές. Ούτε καν οι συσκευασίες δεν άλλαξαν έτσι ώστε να είναι σύμφωνες με τη νομοθεσία και να παρέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες στον καταναλωτή. Ο λόγος, φυσικά για το γάλα και για το γεγονός ότι έξι μήνες μετά την ψήφιση του νόμου 4254/2014 δεν υπάρχει κανένα από τα αναμενόμενα για τους καταναλωτές και για τους παραγωγούς οφέλη. Υπό το βάρος της κοινωνικής κατακραυγής από τη μια και των μνημονιακών υποχρεώσεων από την άλλη, η κυβέρνηση τώρα, διά του υφυπουργού Ανάπτυξης Γ. Γιακουμάτου, εναποθέτει τις ελπίδες της για μείωση της λιανικής τιμής του γάλακτος στην κοινωνική υπευθυνότητα των επιχειρήσεων. Δημοσίως τουλάχιστον, διότι πίσω από τις κλειστές πόρτες, στην εικοσάλεπτη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στο γραφείο του υφυπουργού στην πλατεία Κάνιγγος, οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ και των γαλακτοβιομηχανιών άκουσαν ουκ ολίγες απειλές.

Μάλιστα, όταν κάποιος εκ των παρευρισκομένων ανέφερε, όπως μεταφέρει στην «Κ» επιχειρηματίας που συμμετείχε στη συνάντηση, ότι ίσως τίθεται ζήτημα παραβίασης του ανταγωνισμού εάν όλοι μειώσουν τις τιμές την ίδια περίοδο και κατά το ίδιο ποσοστό, άκουσαν τον υφυπουργό να λέει: «Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κάνει ό,τι της πω εγώ». Εύλογα, βεβαίως, θα πει κάποιος ότι «στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σκοινί», εάν αναλογισθούμε ότι η πλέον πολύκροτη υπόθεση παραβίασης του ανταγωνισμού στην Ελλάδα ήταν αυτή του «καρτέλ του γάλακτος». Για την ιστορία, να πούμε ότι είχε ζητηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να εκπροσωπείται στη συνάντηση της Τετάρτης, όμως η ανεξάρτητη αρχή αρνήθηκε. Πάντως, την Παρασκευή, η αλυσίδα Σκλαβενίτης προχώρησε σε μείωση της τιμής κατά 5%. Αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ κάποιες θα επιμείνουν στη λογική των προσφορών κάποιες ημέρες την εβδομάδα.

Ηδη η βιομηχανία δέχεται πιέσεις από το γάλα ιδιωτικής ετικέτας (όλων των κατηγοριών και όχι μόνο το φρέσκο), το οποίο έχει μερίδιο με βάση την αξία πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ 11,5% και με βάση τον όγκο πωλήσεων 14,8%. Σε αυτό ακριβώς ποντάρει το υπουργείο Ανάπτυξης, κάτι όμως που μένει να αποδειχθεί το επόμενο διάστημα.

Πιο μεσοπρόθεσμες «λύσεις» αναζητούνται μέσω της αυξημένης εφαρμογής της λεγόμενης δυναμικής τιμολόγησης. Με άλλα λόγια το υπουργείο πρότεινε σε προμηθευτές και σούπερ μάρκετ να πωλούν σε χαμηλότερη τιμή το γάλα που λήγει την επόμενη ημέρα, έτσι ώστε να το προτιμήσουν οι καταναλωτές και να μειωθούν οι επιστροφές οι οποίες υπολογίζεται ότι επιβαρύνουν τη λιανική τιμή σε ποσοστό 5%.

Στην πραγματικότητα, η «καρδάρα με το γάλα» -εν προκειμένω η ευκαιρία για ριζικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά- μάλλον χύθηκε το βράδυ της 30ής Μαρτίου 2014, όταν υπό τις απειλές καταψήφισης του νομοσχεδίου η κυβέρνηση αποφάσισε να τροποποιήσει την αρχική ρύθμιση που προέβλεπε επί της ουσίας ο ίδιος ο παραγωγός να καθορίζει τη διάρκεια ζωής γάλακτος και απλώς να την αυξήσει από τις πέντε στις επτά ημέρες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή