ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τα στημένα

ΘΑΝΟΣ ΜΠΛΟΥΝΑΣ

H σύμβαση κατά της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων υπεγράφη από 15 χώρες οι οποίες είναι η Ελλάδα, η Ελβετία, η Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, η Βουλγαρία, η Δανία, η Φινλανδία, η Γεωργία, η Γερμανία, η Λιθουανία, το Μαυροβούνιο, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Ρωσία και η Σερβία.

Τη δημιουργία εθνικής πλατφόρμας στην οποία θα μετέχουν κρατικοί φορείς, αθλητικοί οργανισμοί και στοιχηματικές εταιρείες, προβλέπει η σύμβαση κατά της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων που υπεγράφη από 15 χώρες στις 18 Σεπτεμβρίου.

Τα κράτη που υπέγραψαν τη σύμβαση είναι η Ελλάδα, η Ελβετία, η Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, η Βουλγαρία, η Δανία, η Φινλανδία, η Γεωργία, η Γερμανία, η Λιθουανία, το Μαυροβούνιο, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Ρωσία και η Σερβία. Τα υπόλοιπα 21 κράτη που έχουν ενταχθεί στην EPAS (διευρυμένη συμφωνία για τον αθλητισμό στην Ευρωπαϊκή Ενωση) δεν υπέγραψαν επιφυλασσόμενα να μελετήσουν τα άρθρα της σύμβασης και να διαβουλευθούν σε εθνικό επίπεδο.

Οπως αναφέρεται στο πρώτο άρθρο, «σκοπός της σύμβασης είναι η καταπολέμηση της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων, προκειμένου να προστατεύσει την ακεραιότητα του αθλητισμού και της αθλητικής ηθικής, σύμφωνα με την αρχή της αυτονομίας του αθλητισμού».

Οι δύο βασικοί στόχοι είναι α) η πρόληψη, ο εντοπισμός και η επιβολή κυρώσεων σε εθνικό ή διακρατικό επίπεδο σε περιπτώσεις χειραγώγησης εθνικών και διεθνών αθλητικών αγώνων και
β) η προώθηση της εθνικής και διεθνούς συνεργασίας κατά της χειραγώγησης των αθλητικών με τους συναρμόδιους φορείς.

Η εθνική πλατφόρμα θα λειτουργεί ως αρχή καταπολέμησης της χειραγώγησης αγώνων έχοντας βάση δεδομένων, δυνατότητα συγκέντρωσης και ανάλυσης πληροφοριών, συντονισμού δράσης, χάραξης πολιτικής και συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς για την προώθηση κανονιστικών προτάσεων, νομοθετικών διατάξεων. Επίσης θα παρακολουθεί τις ποινικές και πειθαρχικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν όσα αφορούν τη συνεργασία με τους αθλητικούς οργανισμούς (ομοσπονδίες, λίγκες) και προβλέπουν την ενθάρρυνσή τους προκειμένου:

• Να απαγορευθεί η δυνατότητα προσώπων που είναι μέλη της αθλητικής κοινότητας να στοιχηματίζουν στις αθλητικές διοργανώσεις που εμπλέκονται.

• Να μην υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων στοιχηματικών εταιρειών και αξιωματούχων του αθλήματος.

• Να απαγορευθεί η διάδοση εμπιστευτικών πληροφοριών.

• Να αναφέρονται χωρίς καθυστέρηση στην εθνική πλατφόρμα ή στις δημόσιες αρχές ύποπτες δραστηριότητες σχετικά με τη χειραγώγηση αγώνων.

• Να δημιουργηθεί αποτελεσματικός και εμπιστευτικός μηχανισμός διευκόλυνσης οποιασδήποτε πληροφορίας για χειραγώγηση αγώνων.

• Να ευαισθητοποιούν τα ενδιαφερόμενα μέρη (αθλητές, διαιτητές) μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

• Να προβλεφθούν συγκεκριμένες αναλογικές και αποτελεσματικές κυρώσεις μέσω των πειθαρχικών τους οργάνων που θα πρέπει να λειτουργούν ανεξάρτητα από την ποινική δικαιοσύνη.

Ζητείται θέληση στην Ελλάδα

Κάθε υπογραφή σύμβασης γεννά υποχρεώσεις. Εν προκειμένω, υποχρέωση είναι η δημιουργία και λειτουργία της εθνικής πλατφόρμας με μέριμνα της ΓΓΑ. Επειδή στην Ελλάδα η χειραγώγηση αγώνων αποτελεί έως σήμερα ποδοσφαιρικό φαινόμενο, θα πρέπει εφόσον δημιουργηθεί, να μετάσχουν η ΕΠΟ και κατ’ επέκταση οι επαγγελματικές λίγκες.

Η αλήθεια είναι ότι η ΕΠΟ έχει υποβάλει από το 2009 πρόταση δημιουργίας φορέα με τη συμμετοχή κρατικών αρχών και του ΟΠΑΠ με βασικό στόχο τη διαχείριση των φακέλων με ύποπτα παιχνίδια που έρχονται σωρηδόν από την UEFA, η οποία, σημειωτέον, εκπροσωπήθηκε στη σύνοδο για την υπογραφή της σύμβασης.

Βέβαια η ΕΠΟ, στα πέντε χρόνια της ύπαρξης του φαινομένου χειραγώγησης αγώνων στην Ελλάδα, αντιμετωπίζει το θέμα ως ταμπού, δίχως σταθερή πολιτική και με συνεχείς παλινωδίες.

Πριν από λίγους μήνες εκσυγχρόνισε και εμπλούτισε τον πειθαρχικό της κώδικα στο κομμάτι της ακεραιότητας των αγώνων. Από τη μια πλευρά, με τις διατάξεις που υιοθέτησε αυτοδεσμεύεται. Από την άλλη, η φιλοσοφία των διοικούντων, όπως εκφράζεται, είναι τελείως διαφορετική από τα μέτρα που –λόγω της UEFA- υιοθέτησε.
Στους νέους κανονισμούς:

• Αναγνωρίζεται η ανάγκη συνεργασίας με τις δικαστικές αρχές για την καταπολέμηση του φαινομένου, όμως στη μοναδική δίκη για στημένους αγώνες που έγινε το περασμένο φθινόπωρο στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων, δεν εστάλησαν ούτε καν οι αποφάσεις που είχαν εκδοθεί από την ΕΠΟ για κατηγορούμενους και αγώνες η ακεραιότητα των οποίων εξετάζονταν.

• Προβλέπεται ότι τα πειθαρχικά όργανα θα επιλαμβάνονται των υποθέσεων, θα δικάζουν με επαρκείς ενδείξεις και το αδίκημα θα είναι πλέον απαράγραπτο, όμως τον περασμένο Φεβρουάριο ο πρόεδρος, Γ. Σαρρής, δήλωνε ότι οι υποθέσεις των ύποπτων αγώνων δεν πρέπει να πηγαίνουν στα πειθαρχικά όργανα, προσθέτοντας ότι κακώς οδηγήθηκαν άλλες υποθέσεις στο παρελθόν.

• Αναφέρεται η ανάγκη εκπαιδευτικών σεμιναρίων και ενθαρρύνεται η παροχή πληροφοριών για χειραγώγηση αγώνων, όμως αφενός στο θέμα της εκπαίδευσης οι δράσεις της ΕΠΟ είναι ελάχιστες και αφετέρου δεν έχει εγκατασταθεί σύστημα ασφαλούς παροχής πληροφοριών.

Σε κάθε περίπτωση, η υπογραφή της σύμβασης αποτελεί το πρώτο βήμα. Η συνέχεια θα φανερώσει τη συνέπεια των εμπλεκόμενων μερών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ