ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιάννα Ματθαίου, Αφροδίτη Φλώρου: Ιστορία επιτυχίας με άρωμα ελληνικών βοτάνων

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

Φωτογραφία: Βαγγέλης Ζαβός

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ούτε ένα χρόνο ζωής δεν έχουν καλά-καλά κλείσει μέσα στα design κουτάκια τους τα αρωματικά φυτά της Γιάννας και της Αφροδίτης. Αλλά έχουν ήδη αποσπάσει δύο διεθνή και ένα ελληνικό βραβείο. Στις αρχές Σεπτεμβρίου η εταιρεία Anassa Organics διακρίθηκε για την υψηλή ποιότητα και τη μοναδική γεύση των προϊόντων της στον βρετανικό διαγωνισμό Great Taste Awards, ενώ είχε προηγηθεί χρυσό βραβείο στο πλαίσιο των European Design Awards και το Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας.

Οι δύο επιχειρηματίες γνωρίστηκαν στον τραπεζικό χώρο, όπου δραστηριοποιούνταν στο μάρκετινγκ. Προκειμένου να συνεργαστούν, παράτησαν τις δουλειές τους οικειοθελώς το 2012 και, αφού ερεύνησαν την αγορά για ενάμιση χρόνο, ξεκίνησαν με μικρό κεφάλαιο παραγγέλνοντας 800 τόνους βότανα. Εντεκα μήνες αργότερα, τα προϊόντα τους έχουν σχεδόν εξαντληθεί στην Ελλάδα (κύριο σημείο πώλησης τα duty free) και στο εξωτερικό (Βέλγιο, Γαλλία, Δανία και Γερμανία) και, με τη βοήθεια του ΕΣΠΑ και τη χρηματοδότηση από τα βραβεία, προχωρούν στη δημιουργία δικού τους συσκευαστηρίου τετραπλασιάζοντας τον όγκο της παραγωγής τους.

Πώς σας ήρθε να εγκαταλείψετε μια καριέρα στο μάρκετινγκ και να ξεκινήσετε δική σας εταιρεία σε περίοδο κρίσης;
Γ. Πολλά χρόνια θέλαμε να κάνουμε κάτι μαζί και τελικά λειτουργήσαμε... ανεξάρτητα από την κρίση. Με παρωπίδες.
Α. Ο άνδρας μου μου είπε, αφού εργάζεσαι τόσο πολλές ώρες έτσι κι αλλιώς, γιατί να μην κάνεις κάτι δικό σου;

Γιατί δραστηριοποιηθήκατε στα τρόφιμα και όχι στη διαφήμιση;
Γ. Το 2012 ακούγαμε συνέχεια αρνητικά σχόλια για την Ελλάδα. Σκεφτήκαμε ότι πρέπει να ασχοληθούμε με κάτι ελληνικό για να ανατραπεί αυτή η εικόνα. Ε, και αυτά που υπάρχουν μόνο στην Ελλάδα και σε πάρα πολύ καλή ποιότητα είναι κυρίως στο χώρο των τροφίμων.
Α. Θέλαμε να είμαστε περήφανες: Οποιος ανοίγει το κουτάκι με τα βότανα πραγματικά να μυρίζει Ελλάδα. Στο εξωτερικό έχουμε δει σε εκθέσεις να... ψεκάζουν τα βότανα με αρωματικά σπρέι.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε στην αρχή;
Α. Ηταν -και είναι- να βρούμε ελληνικά αρωματικά φυτά που να είναι και βιολογικά. Σε αυτόν τον τομέα είμαστε πολύ πίσω στην Ελλάδα.
Γ. Και πολλές φορές δεν είναι καν... ελληνικά. Ζητάς τσάι του βουνού και σου φέρνουν τσάι από τη Βουλγαρία. Γι’ αυτό και επισκεπτόμαστε επιτόπου τους παραγωγούς για να δούμε τη γη τους.

Δεν είναι σχετικά εύκολο για έναν παραγωγό από την επαρχία να κοροϊδέψει δύο γυναίκες από την πρωτεύουσα;
Γ. Η αλήθεια είναι ότι, επειδή δεν είχαμε προηγούμενη εμπειρία, υπήρχε στην αρχή μια... παραπάνω κοροϊδία.
Α. Αλλά δεν αρκούμαστε στα χαρτιά και τα πιστοποιητικά που συνοδεύουν τα φυτά. Σε συνεργασία με το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο προχωρούμε και σε δικές μας αναλύσεις, παρά το έξτρα κόστος, γιατί θέλουμε να είμαστε σίγουρες για την ποιότητα και ότι δεν εμπεριέχουν φυτοφάρμακα.

Εχουν πράγματι ποιοτική διαφορά τα ελληνικά βότανα ή έτσι νομίζουμε;
Α. Η λουίζα της Αιγύπτου δεν έχει καμία σχέση με την ελληνική λουίζα. Γι’ αυτό και τα ελληνικά προϊόντα είναι πανάκριβα.
Γ. Είναι το έδαφος και το κλίμα. Θα σας πω ένα παράδειγμα για τη ρίγανη, παρόλο που εμείς δεν την πουλάμε. Επιστήμονες έχουν χαρτογραφήσει ότι η περιεκτικότητά της σε καρβακόλη -το αιθέριο έλαιο που δίνει τη μυρωδιά και τις ειδικές ιδιότητες-  πέφτει κατακόρυφα από την άλλη πλευρά των συνόρων με την Αλβανία.

Μικρές πίνατε τσάι του βουνού;
Γ. Δεν το συνηθίζαμε στην οικογένειά μας. Για δεκαετίες στην Ελλάδα καλό θεωρούνταν οτιδήποτε ξενόφερτο. Αφού ο κόσμος πίνει ακόμα τριμμένο τσάι σε φακελάκια και το προσφέρουν στα μεγάλα ξενοδοχεία όταν οι ίδιοι οι ξένοι αναγνωρίζουν ότι εδώ έχουμε εκπληκτικά αρωματικά.
Α. Εγώ το έχω συνδυάσει με... αρρώστιες. Αλλά τώρα αρχίζει να δημιουργείται μια τάση να πίνουμε αφεψήματα. Ολοι λένε ότι, εάν θέλουμε να είμαστε υγιείς, θα πρέπει να ξαναγυρίσουμε στα βότανα και να παίρνουμε λιγότερα φάρμακα.

Βασιστήκατε σε κάποια επιχειρηματική μελέτη πριν επενδύσετε;
Γ. Επειδή δεν πρόκειται να ξαναδουλέψουμε σε εταιρεία, νομίζω ότι μπορούμε να το ομολογήσουμε: μας κόστισε τα διπλά από αυτό που είχαμε υπολογίσει!
Α. Είχαμε και budget, και πλάνα. Αλλά πέσαμε έξω διότι επιζητούσαμε την ποιότητα. Για παράδειγμα, εκτοξεύτηκε η τιμή του κιλού επειδή κρατάμε μόνο τον ανθό και κάποια φύλλα. Ή, φέτος που έβρεξε, το τσάι του βουνού μάς ήρθε με στίγματα και αναγκαστήκαμε να καθαρίσουμε τα κομμάτια ένα-ένα. Είμαστε κυριολεκτικά πάνω από το κάθε σακουλάκι που κλείνει.

Γιατί να αγοράσει κάποιος μια ακριβή συσκευασία και να μη φέρει τσάι του βουνού από το χωριό του;
Γ. Μα ακόμη και στο χωριό πολλά από τα ματσάκια που πουλάνε μπορεί να έχουν άθλια ποιότητα και αντίστοιχη γεύση.
Α. Επειδή τα δικά μας μείγματα δημιουργήθηκαν από ειδικούς σε συνεργασία με τη Φαρμακευτική Σχολή Θεσσαλονίκης.

Υπάρχει ανταγωνισμός;
Α. Καλό είναι να βγαίνουν πολλοί με καλά προϊόντα στη διεθνή αγορά. Ολοι χωράμε.
Γ. Και όχι να εξάγουμε αρωματικά φυτά σε σακούλια ή χύμα, αναμεμειγμένα με ιταλικά, όπως συμβαίνει με το λάδι.

Χρήματα πότε θα βγάλετε;
Γ. Ισως σε δύο χρόνια να μπορέσουμε να βγάλουμε έναν καλό μισθό. Σαν εκείνους που παίρναμε προ κρίσης!
Α. Μόνο που τώρα δουλεύουμε ακόμη πιο πολύ. Δεν κοιμόμαστε! Για παράδειγμα, από ένα κουτάκι με το μείγμα «symmetry» το κέρδος μας είναι ένα ευρώ, ενώ πουλιέται περίπου δέκα. Το λέω γιατί φέτος, για δικούς μας λόγους, αποφασίσαμε να δώσουμε όλα τα κέρδη μας από το «symmetry» στο «Εμείς» (σ.σ. μη κερδοσκοπική εταιρεία για τη στήριξη γυναικών με καρκίνο μαστού) και δεν θέλω ο κόσμος να νομίζει ότι θα βγάλουμε κι εμείς λεφτά.

Η προηγούμενη εμπειρία σας στο μάρκετινγκ σας οδηγεί σε κινήσεις εταιρικής ευθύνης;
Γ. Δεν το κάνουμε για επικοινωνιακούς λόγους. Εχω περάσει και εγώ το ίδιο πρόβλημα υγείας και έχω δει στην πράξη πόσο δύσκολο είναι για μια γυναίκα που δεν έχει χρήματα να αντιμετωπίσει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα, όπου υπάρχουν τεράστιες λίστες αναμονής για χημειοθεραπεία και ακτινοβολίες.
Α. Εγώ το αφιερώνω σε μια πολύ καλή μου φίλη που έλεγε ότι αγαπάει τη ζωή και φωτιζόταν όλο της το πρόσωπο.

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ