Πρώτος μεταξύ ίσων, ο ηγέτης της κοινωνίας του Διαδικτύου

Πρώτος μεταξύ ίσων, ο ηγέτης της κοινωνίας του Διαδικτύου

2' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

 Μέσα από το Facebook, στα πλαίσια της εκδοτικής σειράς ηγέτες της “Καθημερινής της Κυριακής”, περισσότεροι από 400 άνθρωποι αναζήτησαν τη μορφή και τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου ηγέτη. Αρθρογράφοι και δημοσιογράφοι της “Καθημερινής” και του ΣΚΑΪ, καθηγητές και συμμετέχοντες επιχείρησαν μέσα από τη διαλεκτική διαδικασία “στη σύγχρονη Πνύκα του Facebook”, να χαρτογραφήσουν το προφίλ του “πρώτου μεταξύ ίσων”. Αναζητήθηκε η προσωπικότητα “που δίνει κίνητρα στους άλλους να προσπαθήσουν περισσότερο και να γίνουν καλύτεροι”. 

Σκιαγραφήθηκε συμμετοχικά εκείνη-ος που “δεν κρύβεται και βγαίνει μπροστά, ειδικά στην δύσκολη στιγμή. Ηγέτης είναι αυτός που δεν φοβάται τον εξυπνότερο ή δυνατότερο από αυτόν, αλλά τον αναγνωρίζει και κοιτάει να τον τοποθετήσει στην κατάλληλη θέση για να προσφέρει περισσότερα. Ηγέτης είναι αυτός που παραδέχεται τα λάθη του, τα αναγνωρίζει, τα μελετάει και προσπαθεί να τα αποφύγει στο μέλλον. Ο ηγέτης προσπαθεί και κοπιάζει. Δεν επιβάλει τον σεβασμό αλλά τον προκαλεί”.

Σε ένα εικονικό αμφιθέατρο, δίχως υπερυψωμένο πάνελ και με ισοτιμία λόγου ερευνήθηκε η  απάντηση στο ερώτημα εάν ο ηγέτης “θα είναι αυτός που θα καταφέρει τελικά να είναι ο βέλτιστος για τον τόπο του”. Ειπώθηκε ότι πρέπει να έχει διορατικότητα, να γεφυρώνει αντιθέσεις και να χτίζει συναίνεση, να μπορεί να αναδείξει την ποθούμενη και απούσα αξιοκρατία, να διακρίνει και να μετουσιώνει το εφικτό σε πολιτική πράξη. Για ορισμένους εκ των συμμετεχόντων θεωρήθηκε δεδομένο ότι “ο ικανός ηγέτης θα βρει στρατηγικά το δρόμο του για την εξουσία, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να υπερβεί το κατεστημένο”. Αν και αρκετοί εστίασαν στη σημασία των αρχών του ανθρωπισμού και του πατριωτισμού ως προαπαιτούμενο στοιχείο στο “μνημόνιο” του ηγέτη, άλλοι υποστήριξαν ότι  “το ήθος ουδέποτε αποτέλεσε ιστορικά ιδιαίτερα σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης ηγετικής ικανότητας”.

Αντίθετα,  “στοιχεία όπως η οξυδέρκεια, η διορατικότητα, η γνώση του αντικειμένου, η αμεσότητα, το λεγόμενο κοινωνικό πρόσωπο, η επεξήγηση/μεταλαμπάδευση του οράματος και η απόλυτη ταύτιση λόγων και έργων είναι αναγκαία, αλλά όχι ικανά για να πετύχουν τον ορισμό του ηγέτη αφού το περιβάλλον είναι δυναμικό και οι παράγοντες πολλοί και αστάθμητοι. Η ηγεσία είναι ταυτόχρονα ιδέα και πράξη”.

Ο διάλογος έτσι όπως εκτυλίχθηκε στο χρονολόγιο του Facebook, παρουσίασε και κριτική διάθεση στην ίδια των κοινωνία καθώς “ένας αληθινός ηγέτης θα ήταν υποκατάστατο της ελλιπούς κατανόησης του λαού να διαγνώσει τα αληθινά αίτια της παρούσης κρίσεως, με το να του τα εξηγήσει ώστε μετά να τα θεραπεύσει”. “Η ελλαδική κοινωνία, καίτοι φαινομενικά διχασμένη, ωστόσο από παντού μαζικά δηλώνει ότι προσδοκά ένα ηγέτη-Μεσσία, που θα την ξυπνήσει από το κακό όνειρο της κρίσης, που θα την λύσει από τον βράχο του Καυκάσου ως άλλος Ηρακλής. Αυτή η στάση υπαγορεύει και το είδος του ηγέτη που θέλει ο Έλληνας σήμερα”.

Σύμφωνα με τοποθετήσεις,  ο αληθινός ηγέτης “πρέπει να έχει διορατικότητα πέραν των 10 ετών. Με τα υπάρχοντα ανείπωτα δεδομένα των παρασκηνίων της πολιτικής, είναι εκείνος που αναγνωρίζει αυτούς που εκπροσωπεί  ως  ανθρώπους, όχι μόνο ως ψηφοφόρους  και τέλος έχει τη διπλωματία σε εγρήγορση με το τσαγανό, να ελίσσεται έξυπνα στα εμπόδια της πολιτικής που διαγράφει διαχρονικά σε παγκόσμια κλίμακα”.

Ακόμη, υπήρξαν σχολιαστές που εστίασαν στην ίδια τη διαδικασία, αναφέροντας ότι  “η πρόταση για συζήτηση είναι σημείο των καιρών. Έχουμε ανάγκη από ηγέτες και τους ψάχνουμε στο σωστό μέρος. Κρύβονται στον εικονικό κόσμο του Ίντερνετ όπου ενδεχομένως να μιλάμε ακόμη για αξιοκρατία”.

Στο επισυναπτόμενο αρχείο μπορείτε να δείτε μερικά από τα σημαντικότερα σχόλια των συμμετεχόντων στον ανοικτό διάλογο “Αναζητώντας Ηγέτες”.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ

/

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή