«Καθαρότερα» διαμάντια μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου

«Καθαρότερα» διαμάντια μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου

1' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

 Το 2013 εγκαινιάστηκε ο ιστότοπος Bluedax. Σε αυτόν πρώτη φορά στην ιστορία διεξάγονται συναλλαγές σε διαμάντια στο Διαδίκτυο. Συνολικά σε ετήσια βάση οι συμβατικές συναλλαγές ανέρχονται σε 18 δισ. δολάρια. Πάντως, στον Βluedax κάθε μήνα καταχωρίζονται διαμάντια περίπου 50 εκατ. δολαρίων σε καθορισμένες τιμές. Η πρώτη δημοπρασία θα διεξαχθεί τον Νοέμβριο. Οποιοι εγγραφούν μπορούν να δουν τα αποτελέσματα και να έχουν σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση στις τιμές, ώστε να τις χρησιμοποιήσουν στις συναλλαγές. Αυτή η διαφάνεια είναι που κάνει τον Bluedax να διαφέρει από τα όσα συνέβαιναν έως σήμερα. Από τα σκονισμένα καταστήματα στο Μανχάταν μέχρι τα κεκλεισμένων των θυρών γραφεία του κολοσσού της De Beers στην Μποτσουάνα οι τιμές των διαμαντιών θεωρούνταν επτασφράγιστο μυστικό. Οι έμποροι βασίζονταν στην εμπειρία, στη διαίσθηση και στο κουτσομπολιό να καθορίσουν τις τιμές.

«Η βιομηχανία πολύτιμων λίθων χρειάζεται διαφάνεια, δηλαδή περισσότερα στοιχεία τιμολόγησης και από τους παραγωγούς και από άλλους εμπλεκόμενους παράγοντες», παρατηρεί ο Τζέρεμι Ράθαλ, επικεφαλής του τμήματος παγκοσμίων πρώτων υλών στην επενδυτική τράπεζα Investec. Ισως το μεγαλύτερο εμπόδιο που θα αντιμετωπίσει ο Bluedax, τον οποίο ίδρυσαν οι αδελφοί Γκάι και Ντέιβιντ Χαράρι, να είναι οι δεσμοί του κλάδου με την παράδοση. Μεταξύ αδαμαντωρύχου και κοσμηματοποιού τίποτε δεν διαπερνά την αγορά. Σε αυτήν δεσπόζουν οικογενειακές εταιρείες, που κάνουν τις συμφωνίες τους βάσει περίπλοκων διαπροσωπικών σχέσεων.

Το ταξίδι των πολύτιμων λίθων είναι μακρύ: γίνεται η διαλογή των άκοπων διαμαντιών αναλόγως μεγέθους, σχήματος, ποιότητας και χρώματος, και τοποθετούνται σε δέματα. Η De Beers έχει 15.000 κατηγορίες διαμαντιών. Στη συνέχεια με διασταυρούμενα δρομολόγια μεταξύ Αμβέρσας, Νέας Υόρκης και Τελ Αβίβ πωλούνται πάμπολλες φορές, πριν φθάσουν στην προθήκη του κοσμηματοποιού.

Το 37% των ακατέργαστων διαμαντιών πωλείται από τους ιδιοκτήτες των αδαμαντωρυχείων, όπως η De Beers. Διεξάγει δέκα «δημοπρασίες» τον χρόνο ανοιχτές σε 80 συμμετέχοντες, οι οποίοι λαμβάνουν ένα κουτί με πλαστικές σακούλες γεμάτες διαμάντια. Ο καθένας από τους 80 πρέπει να δώσει μία τιμή. Δεν γνωρίζει τι ακριβώς περιέχει το κουτί, αλλά ξέρει μια προκαθορισμένη τιμή σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια. Μετά θα έχει το προνόμιο, ως ο πρώτος συμμετέχων στη διαδικασία, να ζητήσει μεγάλη προμήθεια, καθώς θα διοχετεύει το εμπόρευμα σε άλλους διαμεσολαβητές της αγοράς.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή