Η δημιουργική «κυψέλη» της Beetroot

Η δημιουργική «κυψέλη» της Beetroot

4' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Την Beetroot θέλετε; Στον δεύτερο όροφο», μας ενημερώνει μια συμπαθέστατη κυρία στο ασανσέρ κουβαλώντας τα ψώνια του σούπερ μάρκετ. Οι πολυβραβευμένοι γραφίστες εφορμούν από μια μικρή γειτονιά της Θεσσαλονίκης σε όλη την Ελλάδα και στην Ευρώπη. Μας ξεναγούν στον νέο τους χώρο που προορίζεται να διαμορφωθεί σε σημείο συνάντησης και χαλάρωσης για την ομάδα τους, η οποία αριθμεί αισίως 18 μέλη. Ενας τοίχος έχει πάρει τη μορφή σχολικού πίνακα και οι κιμωλίες είναι διαθέσιμες για όλους, η θέα προς τη θάλασσα εμπνέει, ξεκουράζει, ενώ η μυρωδιά του σπιτικού φαγητού δικαιολογεί τη μεγάλη τραπεζαρία στο κέντρο. «Τα βάλαμε κάτω και είδαμε ότι μας συμφέρει να έχουμε κάποιον να μας μαγειρεύει από το να πληρώνουμε καθημερινά ντελίβερι. Μη νομίζεις ότι την είδαμε κάπως. Είναι και πιο υγιεινό», λέει ο Γιάννης Χαραλαμπόπουλος, εκ των ιδρυτών της Beetroot.

Βραβεία Red Dot

Δεν έχουν πολλές μέρες που επέστρεψαν από το Βερολίνο με τις βαλίτσες τους γεμάτες από τα βραβεία Red Dot, που απονέμονται κάθε χρόνο στις κατηγορίες της σχεδίασης προϊόντων, επικοινωνίας και σχεδιαστικής φιλοσοφίας (design concept). Η Beetroot είναι συχνός επισκέπτης της διοργάνωσης και πλέον αντιμετωπίζεται ως ισότιμος συνομιλητής ανάμεσα σε μεγαθήρια του ντιζάιν και πολυεθνικές. «Πηγαίνουμε και νιώθουμε άνετα. Τώρα υπάρχει ενδιαφέρον από τους συμμετέχοντες, τους δημιουργούς, να μάθουν πού βρισκόμαστε και τι κάνουμε. Υπάρχει η αίσθηση της εδραίωσης. Κάθε φορά όμως φεύγουμε με ένα επιπλέον άγχος, να γίνουμε καλύτεροι για να μη θεωρηθεί ότι είμαστε πυροτέχνημα», σημειώνει ο συνιδρυτής της εταιρείας Βαγγέλης Λιάκος.

Η πρώτη φορά που βραβεύτηκαν στη διοργάνωση ήταν το 2009, αφού είχαν προηγηθεί διακρίσεις σε ελληνικούς και ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς. Δύο χρόνια αργότερα έλαβαν την τιμητική διάκριση Agency of the Year στον τομέα του επικοινωνιακού σχεδιασμού. Τον φετινό τίτλο, ο οποίος δίνεται άπαξ στις εταιρείες, κατέκτησε μία από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές στην Ευρώπη, η γερμανική Scholz & Friends, με δυναμικό 800 ατόμων. «Παραμένουμε το μικρότερο, σε μέγεθος, γραφείο που πήρε τον τίτλο. Στους διαγωνισμούς δεν έχει σημασία το μέγεθος του γραφείου ή του πελάτη, αλλά το καθαρά δημιουργικό κομμάτι», σημειώνει ο κ. Χαραλαμπόπουλος.

Από τα φετινά δέκα βραβεία που κατέκτησαν, τρία αφορούν τη συνεργασία τους με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, στους τομείς του σχεδιασμού οπτικής ταυτότητας, του ακουστικού σχεδιασμού (sound design) και του σχεδιασμού του εκπαιδευτικού εντύπου για την καλλιτεχνική περίοδο 2013/14. Στον πυρήνα της καμπάνιας βρίσκονταν, όπως μας είπαν, τα πορτρέτα των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών ιδωμένα και μεταλλαγμένα μέσα από ένα πρίσμα με αποτέλεσμα τη δημιουργία διαφορετικών εικόνων, συναισθημάτων και ήχων, ενώ μας αποκάλυψαν και το «ρίσκο» που πήρε ο οργανισμός και τις δύσκολες συζητήσεις μέχρι την έγκριση του δημιουργικού για την παράσταση «Φάουστ», με κεντρικό στοιχείο τη ζωντανή ανθρώπινη καρδιά. «Η Στέγη πρωτοπορεί και εκπαιδεύει το ελληνικό κοινό σε μια πιο σύγχρονη ματιά. Είχε το θάρρος να δεχτεί τολμηρές ιδέες και σ’ αυτό έπαιξε ρόλο η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο ομάδων και το γεγονός ότι στο κομμάτι του branding δεν υπήρχε καμία εξωτερική παρέμβαση από τρίτους ή τους καλλιτέχνες», τονίζουν.

Στον κύριο χώρο ένα μελίσσι από γραφίστες, εικονογράφους και sound designers εργάζονται πάνω σε μακρόστενα τραπέζια με σειρές υπολογιστών, ευρισκόμενοι σε μια διαρκή ανταλλαγή ιδεών και ερεθισμάτων. «Δεν ακολουθούμε την τυπική ιεραρχία του art director, των senior και junior σχεδιαστών ή τα θεσμοθετημένα briefings. Αλληλοσυμπληρωνόμαστε και δουλεύονται οι καλές και σωστές ιδέες, ακόμη και αν προέρχονται από ανθρώπους με μικρή εμπειρία στο γραφείο», σημειώνει ο κ. Λιάκος. Διατηρούνται σε δημιουργική «φόρμα» αναλαμβάνοντας διαφορετικά μεταξύ τους έργα, όπως τη σχεδίαση του λογότυπου του ΠΑΟΚ ή την οπτική ταυτότητα της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε. «Στις δουλειές μας δεν υπάρχει μια μανιέρα, δεν έχουμε μια οπτική αναγνωρισιμότητα. Κάθε μία είναι ξεχωριστή και μας αρέσει να καταπιανόμαστε με διαφορετικά πράγματα», επισημαίνουν.

Φέτος τα δημιουργικά «παντζάρια» (beetroot) κλείνουν 14 χρόνια στον χώρο και θυμούνται το πρώτο τους Μέγα ΕΒΓΕ το 2006. «Κοιταχτήκαμε με τον Αλέξη Νίκου (σ.σ. συνιδρυτής της Beetroot) και είπαμε ότι και του χρόνου πρέπει να είμαστε εδώ. Η συνεχιζόμενη προσπάθεια για το καλύτερο μας κρατάει και λίγο μας πιέζει», τονίζει ο Βαγγέλης Λιάκος. Η ευρύτερη αναγνώριση ήρθε με τη διάκριση Agency of the Year, σε μια στιγμή που η Ελλάδα βίωνε την κορύφωση της οικονομικής κρίσης. «Τα τηλέφωνα δεν χτυπούσαν και αντί να τα βάψουμε μαύρα κάναμε κάτι για τον εαυτό μας. Ετσι προέκυψαν τα παρεξηγημένα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας», σημειώνει.

Τέρατα στο Σικάγο

Η έκθεση Greek Monsters βρίσκεται τώρα στο Σικάγο των ΗΠΑ μέχρι την ερχόμενη άνοιξη. «Η διάκριση μας έδωσε ένα επιπλέον εφόδιο για να χτυπήσουμε περισσότερες πόρτες την επόμενη μέρα», υπογραμμίζει ο κ. Χαραλαμπόπουλος. Η κρίση και η ανάγκη για εξωστρέφεια έστρεψαν σταδιακά τις εμπορικές επιχειρήσεις στα δημιουργικά γραφεία, όπως λένε. «Είναι σημαντικό που εμπορικές επιχειρήσεις απευθύνονται σε ντιζάινερ συμπληρωματικά με τις διαφημιστικές εταιρείες. Οσοι ήθελαν να βγάλουν προϊόντα στο εξωτερικό, όπως ελαιόλαδο ή κρασί, επένδυσαν στο ντιζάιν και κέρδισαν τους ξένους καταναλωτές», τονίζει ο κ. Λιάκος.

Kάπου ανάμεσα στα ράφια της βιβλιοθήκης διακρίνονται τα βραβεία τους. Αναρωτιέμαι τι απέγινε το ογκώδες «τρόπαιο» του 2011. «Δεν μπορείς να το κρατήσεις πάνω από ένα χρόνο. Χαράξαμε το όνομά μας και το επιστρέψαμε. Είναι σαν το κύπελλο του Champions League», μου λένε. Τουλάχιστον, σ’ αυτό το πρωτάθλημα μια ελληνική ομάδα βάζει γκολ κάθε χρόνο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή