Ο κλασικός Μαραθώνιος ενώνει τον κόσμο

Ο κλασικός Μαραθώνιος ενώνει τον κόσμο

5' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο θρύλος συναντάει την ιστορία σε ένα αθλητικό ραντεβού με μοναδικά μηνύματα. Και μπορεί σε όλο τον κόσμο να διεξάγονται εκατοντάδες αγώνες μαραθωνίου, μία όμως είναι η αυθεντική: ο Κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας. Σήμερα, 13.000 δρομείς θα τρέξουν τα 42.195 μ. της διαδρομής που ενώνει τον χρόνο και τον κόσμο, ακολουθώντας τα βήματα του αρχαίου ημεροδρόμου αλλά και του Σπύρου Λούη.

«Κάθε μαραθωνοδρόμος πρέπει να αγωνιστεί έστω μία φορά την κλασική διαδρομή» έχει πει ο πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Μαραθωνίων Δρόμων, Πάκο Μποράο, ο οποίος φέτος, παρά τα 68 του χρόνια, θα βρεθεί στην αφετηρία για να πάρει μέρος στον αγώνα και να πει το δικό του «νενικήκαμεν».

Ο μαραθώνιος δρόμος δεν υπήρχε ως άθλημα στους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η πρόταση να ενταχθεί στους σύγχρονους έγινε στον Πιερ ντε Κουμπερτέν από τον Γάλλο γλωσσολόγο Μισέλ Μπρεάλ. Φυσικά, ο φιλέλληνας δεν μπορούσε να φανταστεί την αποδοχή και την αίγλη που θα γνώριζε η ιδέα του όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον κόσμο.

H διοργάνωση του 32ου Μαραθωνίου Αθηνών εκτός από την κλασική διαδρομή και το αντίστοιχο πανελλήνιο πρωτάθλημα, περιλαμβάνει και αγώνες στα 5 και 10 χλμ., στα 1.200 μ. παίδων, στα 1.200 μ. Special Olympics κ.ά. Συνολικά θα πάρουν μέρος 35.000 δρομείς, ενώ περισσότεροι από 2.500 δεν πρόλαβαν να εγγραφούν έγκαιρα και να εξασφαλίσουν μία θέση στον… δρόμο του συναγωνισμού.

Ο «καμβάς» των συμμετοχών θυμίζει… μωσαϊκό. Στην κλασική διαδρομή θα τρέξουν 8.000 Ελληνες και 5.000 ξένοι από 100 διαφορετικές χώρες (ΗΠΑ, Γερμανία, Αγγλία, Αφγανιστάν, Κολομβία, Κόστα Ρίκα, Δομινικανή Δημοκρατία, Χονγκ Κονγκ, Ινδία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Ισλανδία, Ιορδανία, Νότια Αφρική, Περού, Ρουάντα, Ζιμπάμπουε, Ουγκάντα κ.ά.). Για να το πετύχει αυτό ο ΣΕΓΑΣ συνεργάζεται με περισσότερα από 80 ταξιδιωτικά πρακτορεία.

Η διοργάνωση, εκτός από την αθλητική και ιστορική σημασία της, συμβάλλει στην προβολή και στην οικονομία της χώρας σε μία «νεκρή» τουριστικά περίοδο. Δρομείς και συνοδοί έχουν μέσο όρο παραμονής στην Αθήνα πέντε ημέρες και θα αφήσουν αρκετά χρήματα στην τοπική αγορά (διαμονή, διατροφή, αγορές). «Ερευνες μάς έχουν δείξει ότι στην αγορά της πόλης μένουν 18-20 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. Η πόλη αυτές τις ημέρες ζει μία παγκόσμια γιορτή αθλητισμού και πολιτισμού και καλούμε όλους τους Αθηναίους να πάρουν μέρος σε αυτήν», μας είπε ο πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Κώστας Παναγόπουλος.

Σπουδαία είναι η προσφορά του ΚΜΑ και σε κοινωνικό επίπεδο. Πέρυσι είχαν συγκεντρωθεί, περίπου, 200.000 ευρώ για κοινωνικούς σκοπούς. Φέτος οι εκτιμήσεις ανεβάζουν τον πήχυ πιο ψηλά. Χάρη στους χορηγούς θα ανακαινισθούν δύο παιδιατρικά νοσοκομεία και θα στηριχτούν αρκετά ιδρύματα.

Ιστορικός, αθλητικός, κοινωνικός, οικονομικός αλλά και οικολογικός. Για ένατη συνεχή χρονιά θα εφαρμοστούν διεθνείς πρακτικές για την προστασία του παγκοσμίου κλίματος για μία διοργάνωση φιλική προς το κλίμα του πλανήτη.

Σπουδαία θα είναι και αυτή τη χρονιά η συνεισφορά των εθελοντών. Κάποιοι από αυτούς βρίσκονται δίπλα από τους δρομείς περισσότερα από 10 χρόνια. Περίπου 1.950 εθελοντές θα ενώσουν τις δυνάμεις τους. Οι 1.280 είναι άνδρες και οι 700 γυναίκες. Ο μεγαλύτερος σε ηλικία αγγίζει τα 86 και ο μικρότερος τα 12.

Ο αγώνας θα θυμίζει και ένα μεγάλο αθλητικό πάρτι. Στη διαδρομή των 42.195 μ. θα υπάρχουν ερασιτεχνικά μουσικά συγκροτήματα, σχολικά μουσικά γκρουπ, φιλαρμονικές δήμων ή άλλων σωματείων, χορευτικά συγκροτήματα, DJs, μαζορέτες κ.λπ., οι οποίοι μέσα από τη μουσική και τον χορό θα ενθαρρύνουν τους δρομείς. Ο αγώνας της Αθήνας θεωρείται από τους δυσκολότερους στον κόσμο, λόγω των 21 ανηφορικών χιλιομέτρων. Ενα από τα πιο «βασανιστικά» σημεία είναι ο ανισόπεδος κόμβος του Σταυρού (30ό-31ο χλμ.). Την έντονη και παρατεταμένη ανηφόρα ακολουθεί μία απότομη κατηφόρα που φτάνει μέχρι την πλατεία της Αγίας Παρασκευής. «Η αυθεντική διαδρομή θέλει σεβασμό. Πρέπει να είσαι καλά προετοιμασμένος. Τρέχεις κυρίως με το μυαλό και όχι τόσο με το σώμα. Για να καταφέρεις να αντεπεξέλθεις χρειάζεται να έχεις ισχυρή προσωπικότητα» λέει η Μάγδα Γαζέα, η οποία, από ελληνικής πλευράς, έχει κόψει τέσσερις φορές πρώτη το… νήμα στον τερματισμό. «Η διοργάνωση αποτελεί ένα κόσμημα που προάγει τον αθλητισμό και τον πολιτισμό της Ελλάδος και οφείλουμε να προσπαθούμε συνεχώς να αναβαθμίζεται, υπογράμμισε ο πανελληνιονίκης, Χριστόφορος Μερούσης.

Μπορεί η εκκίνηση στον Μαραθώνα να δοθεί στις 09.00, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις όμως θα αρχίσουν από τις 06.00 και θα διαρκέσουν μέχρι τις 17.30 σε όλο το μήκος των αγωνιστικών διαδρομών. Εξαίρεση αποτελεί η Βασ. Κωνσταντίνου όπου η απαγόρευση της κυκλοφορίας καθ’ όλο το μήκος της, άρχισε από χθες (15.00) και θα ολοκληρωθεί σήμερα στις 19.00.

Η μόδα των μεγάλων αποστάσεων

Αγωνιστικά ραντεβού δρόμων υπάρχουν από το Σινικό Τείχος μέχρι την παγωμένη Αλάσκα και από τα εξωτικά νησιά της Ταϊλάνδης μέχρι τη Βαλτική και την αριστοκρατικά όμορφη Αγία Πετρούπολη. Οι αγώνες στις μεγάλες αποστάσεις αποτελούν τα τελευταία χρόνια ένα είδος μόδας σε όλο τον κόσμο. Μόνο στην Ελλάδα, τον τελευταίο μήνα υπήρχαν περισσότερες από 10 διοργανώσεις.

Φυσικά, κανένας αγώνας ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό δεν μπορεί να συναγωνιστεί την αίγλη του Κλασικού Μαραθωνίου. Μπορεί στη Νέα Υόρκη να διεξάγονται περισσότεροι από 1.000 μαραθώνιοι τον χρόνο και στη διάσημη διοργάνωση του «Μεγάλου Μήλου» να τερματίζουν ακόμα και 50.000 δρομείς αλλά η «μήτρα» του αθλήματος βρίσκεται στην Ελλάδα και στον Μαραθώνα. Γνωστές όμως για τους σπουδαίους μαραθωνίους τους είναι και οι πόλεις του Tόκιο, του Λονδίνου, του Βερολίνου, του Σικάγου και, φυσικά, της Βοστώνης. Ο πρώτος μαραθώνιος στην «Πανεπιστημιούπολη των ΗΠΑ» διεξήχθη το 1897 και το 1946 πρώτευσε ο Στέλιος Κυριακίδης.

Ο πρώτος διεθνής Μαραθώνιος στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το 1955. Στην κλασική διαδρομή έτρεξαν για πρώτη φορά γυναίκες το 1974 και η, τότε, 23χρονη Γεωργία Χριστοδούλου έγινε η πρώτη Ελληνίδα που τερμάτισε σε μαραθώνιο (5:01.20). Ιστορικός θεωρείται και ο Μαραθώνιος του 1982 (ευρωπαϊκό πρωτάθλημα), καθώς ήταν ο πρώτος μαραθώνιος γυναικών σε διεθνή θεσμό. Στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του 1997 θριάμβευσε η Γιαπωνέζα Χιρόμι Σουζούκι (2:29.48), ενώ η Μαρία Πολύζου ήρθε 12η και κατέχει ακόμη το ελληνικό ρεκόρ της διαδρομής (2:39.10).

«Η συμμετοχή στον Αυθεντικό Μαραθώνιο για εμάς τους μαραθωνοδρόμους είναι σαν προσκύνημα σε μεγάλο ναό. Πώς λένε οι μουσουλμάνοι ότι πρέπει μία φορά στη ζωή τους να προσκυνήσουν στη Μέκκα; Ετσι και όλοι οι μαραθωνοδρόμοι πρέπει να τρέξουν τουλάχιστον μία φορά στην ιστορική διαδρομή. Οταν τρέχεις στον δρόμο της ιστορίας γεννιούνται φοβερά συναισθήματα: μπορεί να σε πιάσουν τα κλάματα ή τα γέλια. Μπορεί το άγχος να σου βαρύνει τα πόδια ή να βγάλεις τη διαδρομή με μία ανάσα. Ολα αυτά τα έχω βιώσει. Στα ταξίδια μου στο εξωτερικό συναντάω σπουδαίους μαραθωνοδρόμους. Θεωρούν ότι από τη συλλογή των διακρίσεών τους απουσιάζει η συμμετοχή στη διαδρομή απ’ όπου ξεκίνησαν όλα. Η Τζόαν Μπενόιτ Σάμουελσον (σ.σ. πρώτη γυναίκα Ολυμπιονίκης στον μαραθώνιο στη διοργάνωση του 1984) έτρεξε συμβολικά στα 52. Οταν αγωνιστεί κάποιος στην κλασική διαδρομή, τότε μπορεί να ονομαστεί "Αυθεντικός Μαραθωνοδρόμος". Θέλω να ευχηθώ καλή επιτυχία σε όλους τους δρομείς και να χαρούν τη συμμετοχή» δήλωσε στην «Κ» η Μαρία Πολύζου. Η μαραθωνοδρόμος θα βρεθεί, ύστερα από 10 χρόνια, ξανά στα βήματα του αρχαίου ημεροδρόμου. Αποφάσισε να επιστρέψει σε αγωνιστικούς ρυθμούς προκειμένου να βοηθήσει τον πρόεδρο της ΔΕΜΔ, Πάκο Μποράο, ο οποίος στα 68 αποφάσισε να τρέξει στη διαδρομή που έχει χαραχτεί ανεξίτηλα στην παγκόσμια ιστορία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή