ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποψη: Χρειάζεται οργάνωση, στρατηγικό μάρκετινγκ και όραμα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ*

Στον κλάδο των γαλακτοκομικών το ελληνικό γιαούρτι εξάγεται σε διάφορες χώρες. Ειδικά στις ΗΠΑ σημειώνει ιδιαίτερη επιτυχία. Ελληνικές εταιρείες, όπως η ΦΑΓΕ και η ΚΡΙ ΚΡΙ, αποκτούν μεγάλη αναγνωρισιμότητα στο εξωτερικό λόγω των ποιοτικών προϊόντων τους και της γενικότερης τάσης της αγοράς προς την υγιεινή διατροφή.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ελπίδα, μια λέξη κλειδί που δίνει αισιοδοξία και οδηγεί σε μεγαλύτερη προσπάθεια. Μια λέξη που χρειάζεται η Ελλάδα σε μια εποχή όπου κυριαρχούν η απαισιοδοξία, η απαξίωση, η καχεξία, η μιζέρια.

Μέσα στον ορυμαγδό των εθνικών απογοητεύσεων και στον καταιγισμό των αρνητικών μηνυμάτων που όλοι μας καθημερινά λαμβάνουμε κατά τα τελευταία χρόνια, θα επισημάνω μερικά ενθαρρυντικά επιχειρηματικά γεγονότα, που, συνήθως, παραμένουν απαρατήρητα και παρέχουν ελπίδα.

Παρά την οικονομική κρίση αρκετοί Ελληνες επιχειρηματίες δείχνουν ανθεκτικότητα, προβλεπτικότητα, υπομονή και επιμονή, και έτσι πετυχαίνουν, ο καθένας στον κλάδο που δραστηριοποιείται. Για παράδειγμα, η ελληνική εταιρεία «Green Cola» που εδρεύει στην ακριτική Ορεστιάδα παράγει ένα προϊόν τύπου Cola με γλυκαντικό φυτό στέβια και δεν περιέχει συντηρητικά. Εξάγεται στην Κύπρο, στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία και στο Ισραήλ και στόχος της διοίκησης είναι ο πενταπλασιασμός των εξαγωγών.

Στον κλάδο των γαλακτοκομικών το ελληνικό γιαούρτι εξάγεται σε διάφορες χώρες. Ειδικά στις ΗΠΑ σημειώνει ιδιαίτερη επιτυχία. Ελληνικές εταιρείες, όπως η ΦΑΓΕ και η ΚΡΙ ΚΡΙ, αποκτούν μεγάλη αναγνωρισιμότητα στο εξωτερικό λόγω των ποιοτικών προϊόντων τους και της γενικότερης τάσης της αγοράς προς την υγιεινή διατροφή.

Αν η παραγωγή του θρυλικού Pony πραγματοποιηθεί στη Νέα Ραιδεστό Θεσσαλονίκης από την ελληνική εταιρεία NAMCO, τότε θα επωφεληθούν ακόμη περίπου 200 προμηθευτικές βιοτεχνίες και βιομηχανίες και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Πιθανόν η Ελλάδα να επανέλθει στην αυτοκινητοβιομηχανία με την παραγωγή ενός φθηνού και πρακτικού αυτοκινήτου.

Οι ελληνικές startups εταιρείες έχουν θετική πορεία και με τα έξυπνα και πρωτοποριακά προϊόντα τους εισήγαγαν και εισάγουν νέες ιδέες και καινοτομίες στην αγορά. Η έρευνα και η καινοτομία πρέπει να προωθηθούν περισσότερο, ώστε να αναρριχηθούν επιχειρηματικά νέοι, αλλά και καθιερωμένοι επιχειρηματίες, που θα κερδίσουν και τους απαιτητικούς πελάτες, προσφέροντας θέσεις απασχόλησης στην ελληνική οικονομία που υποφέρει από την υψηλότατη ανεργία (πάνω από 1.200.000 άνεργοι μεταξύ των οποίων πολλοί νέοι επιστήμονες).

Αν δεν ενεργοποιηθεί ταχύτατα το νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2015-2020) και δεν προσφέρουν άμεσα ρευστότητα οι τράπεζες στην παραπαίουσα αγορά θα επιβραδυνθεί ο ρυθμός έναρξης νεοφυών εταιρειών και θα αναβληθούν επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδια. Παράλληλα, πρέπει να απλοποιηθεί το φορολογικό σύστημα, να περιοριστεί η γραφειοκρατία, να δοθούν απλόχερα φορολογικά και επενδυτικά κίνητρα σε επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα ή το εξωτερικό, ώστε να δρομολογηθούν άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας και να αποκτήσουμε επιτέλους ισχυρή και διεθνώς ανταγωνιστική βιομηχανική παραγωγή σε κλάδους όπου υπάρχει συγκριτικό και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα π.χ. τυποποίηση ελαιόλαδου, γαλακτοκομικών, βιολογικών και παραδοσιακών προϊόντων κ.ά.

Τουλάχιστον σε παραδοσιακούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας έχουμε τις απαραίτητες και ποιοτικές πρώτες ύλες, τεχνογνωσία, επαρκώς καταρτισμένο εργατικό δυναμικό και πολλές δυνατότητες παραγωγής και ανάπτυξης. Χρειάζεται οργάνωση, στρατηγικό μάρκετινγκ και όραμα, για να αντεπεξέλθουμε στο παγκοσμιοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον.

*Οικονομολόγος, διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου, συγγραφέας του βιβλίου «Συσσώρευση κεφαλαίου και παγκοσμιοποίηση στην Τουρκία διαχρονικά».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ