«Ξορκίστε το φόβο της αποτυχίας»

«Ξορκίστε το φόβο της αποτυχίας»

3' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από τον Δεκέμβριο του 2009 που πρωτοεμφανίστηκε, το Angry Birds δεν έχει «παρελάσει» μόνο από 1 δισ. και πλέον smartphones και tablets, αλλά και από αμέτρητα άρθρα ή αφιερώματα, ως απόδειξη για το ότι για πρώτη φορά στην ιστορία τόσο πολλές μικρές επιχειρήσεις απογειώνονται σε χρόνο-ρεκόρ, αξιοποιώντας με ελάχιστα κεφάλαια μια ευρηματική ιδέα. Μάλλον όχι άδικα, αφού σε 15 μήνες από την κυκλοφορία του το βιντεογκέιμ είχε αποφέρει πάνω από 50 εκατ. δολάρια στην άγνωστη έως τότε Rovio Entertainment, τη φινλανδική start-up που το ανέπτυξε.

Η ιστορία, όμως, των δημιουργών του παιχνιδιού κρύβει μια σημαντική λεπτομέρεια, την οποία θύμισε το περασμένο Σάββατο ο Αμερικανός Don Dodge στην ομιλία του στο TEDx Athens. «Αν και η Rovio έχτισε μια αυτοκρατορία με το Angry Birds, πριν από αυτό είχαν προηγηθεί 51 βιντεογκέιμ που έμειναν στην αφάνεια, χωρίς η εταιρεία να το βάλει κάτω», είπε χαρακτηριστικά στο κατάμεστο αμφιθέατρο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Ο 57χρονος Dodge εργάζεται σήμερα ως Developer Advocate στην Google και σύμβουλος για κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών στην Google Ventures. Πάντως, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και στα αμερικανικά μίντια, εδώ και δεκαετίες είναι περισσότερο γνωστός ως «γκουρού» και «ήρωας» των start-up, έχοντας βοηθήσει πολλές μικρές εταιρείες της Σίλικον Βάλεϊ στα πρώτα τους βήματα. Με επιχειρήσεις-«θρύλους» και στο δικό του ενεργητικό, όπως η Altavista και η Napster, ξέρει όσο λίγοι τα μυστικά για να σταθεί στα πόδια της μια μικρή εταιρεία.

Ετσι, το παράδειγμα της Rovio Entertainment συμπυκνώνει την πρώτη συμβουλή που έχει να δώσει σε μια start-up: την κουλτούρα του ρίσκου που χρειάζεται να έχουν οι άνθρωποί της, ώστε να μη «βλέπουν» την αποτυχία σαν το τέλος του κόσμου, αλλά σαν την αρχή της επόμενης προσπάθειας. «Οπως στη ζωή, έτσι και στην επιχειρηματικότητα, μόνο αν κανείς ξορκίσει το φόβο της αποτυχίας θα μπορέσει να είναι δημιουργικός και να μην απογοητευτεί από την πρώτη αναποδιά», θα πει στη συνέντευξή του στο «Κ».

Αν ο ίδιος δίνει έμφαση στην κουλτούρα του ρίσκου είναι γιατί θεωρεί πως ήταν διαχρονικά η κινητήρια δύναμη της Σίλικον Βάλεϊ, χωρίς ωστόσο αυτή η νοοτροπία να έχει διαδοθεί εκτός ΗΠΑ όσο θα έπρεπε. «Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης ή της Ασίας όπου έχω ταξιδέψει, βλέπω πως το ενδεχόμενο της αποτυχίας συνεχίζει να έχει τεράστιο “βάρος”. Κατά τη γνώμη μου, μόνο στο Ισραήλ έχει αποδραματοποιηθεί η αποτυχία», αναφέρει.

Εξάλλου, όπως υποστηρίζει, τίποτε δεν αποκλείει πως η επόμενη Rovio θα προέλθει από την Ελλάδα. «Ο λόγος είναι πως, χάρη στο Ιντερνετ, κάθε νέα τεχνολογία διαχέεται πια σε χρόνο μηδέν σε όλο τον πλανήτη». Στο Ιντερνετ αποδίδει επίσης το γεγονός ότι μια μικρή εταιρεία από τη χώρα μας μπορεί να γίνει γνωστή παγκοσμίως και να αντλήσει χρηματοδότηση μέχρι και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. «Σίγουρα για μια επιχείρηση στο Σαν Φρανσίσκο τα πράγματα εξακολουθούν να είναι πιο απλά. Ωστόσο, ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν είναι πια αδύνατο, όπως ίσχυε μέχρι και πριν από 20 χρόνια».

Ο Dodge έχει να δώσει στις ελληνικές start-up μία ακόμη συμβουλή, ουσιαστικά το «δίδαγμα» από την προσωπική του εμπλοκή με τις Altavista και Napster (δύο εταιρείες που τελικά ναυάγησαν, αν και ήταν πρωτοπόρες και κορυφαίες στην εποχή τους). «Είναι δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις τεχνολογικών επιτυχιών που δεν μπόρεσαν να “μεταφρασθούν” και σε επιχειρηματικές επιτυχίες. Επομένως, πέρα από τις καινοτομίες που έχει αναπτύξει μια επιχείρηση, η τύχη της θα εξαρτηθεί και από το κατά πόσον έχει δημιουργήσει γύρω από αυτές ένα καλό επιχειρηματικό μοντέλο».

Παράλληλα, συμφωνεί πως σήμερα τέτοιες καινοτομίες δεν αφορούν κατ’ ανάγκη προϊόντα software ή hardware, αφού η λογική των start-up έχει πια επεκταθεί σχεδόν σε κάθε κλάδο της επιστήμης και της τεχνολογίας. «Οσον αφορά τους τομείς με τις περισσότερες επιχειρηματικές ευκαιρίες, νομίζω πως αυτήν τη στιγμή είναι η υγεία, η εκπαίδευση και οι κάθε είδους δημόσιες υπηρεσίες – με δεδομένο πως αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο ποσοστό δαπανών σε όλες τις χώρες του κόσμου. Αλλωστε, σε αυτούς τους τρεις τομείς προσπαθεί να επεκταθεί τα τελευταία χρόνια και η Google με τις εξαγορές που έχει κάνει».

info  Ο Don Dodge βρέθηκε στην Αθήνα προσκεκλημένος της Coca-Cola, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Let’s eat together». Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών που είχε δημιουργήσει η εταιρεία, η οποία ήταν ένας από τους χορηγούς του φετινού TEDx Athens.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή