Κώστας Δανάς: «Ως Ελληνες διαθέτουμε το ταλέντο να βρίσκουμε σχεδόν πάντοτε λύσεις στα δύσκολα»

Κώστας Δανάς: «Ως Ελληνες διαθέτουμε το ταλέντο να βρίσκουμε σχεδόν πάντοτε λύσεις στα δύσκολα»

4' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πότε νιώσατε τελευταία φορά υπερήφανος ως Ελληνας;

Νιώθω πάντοτε υπερήφανος όταν βλέπω Ελληνες να καινοτομούν και να κατακτούν τον κόσμο με τις πρωτοπόρες ιδέες τους, καθώς και με τα προϊόντα τους. Μπορώ να πω ότι το γεγονός αυτό συμβαίνει συχνά. Ιδίως τώρα, την εποχή της κρίσης, όταν μαθαίνω για επιτυχίες αναγνώρισης του έργου σύγχρονων Ελλήνων, αισθάνομαι ότι το ελληνικό πνεύμα θα μεγαλουργήσει ξανά και ότι κάποια στιγμή, με μια νέα νοοτροπία ζωής και σκληρή δουλειά, θα βγούμε από την κρίση.

Σε τι σας έκανε καλύτερο η διεθνής εμπειρία σας;

Σπουδάζοντας στην Αγγλία, έμαθα να δουλεύω ομαδικά με κοινούς στόχους και αυστηρές ημερομηνίες παράδοσης των εργασιών. Αυτή η κουλτούρα της οργάνωσης με ακριβή προγραμματισμό έπαιξε και συνεχίζει να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο πώς εργάζομαι και σκέφτομαι. Είναι, επίσης, κύριος παράγοντας επιτυχίας στο χώρο της δουλειάς μου.

Τι πιο πολύτιμο σας έδωσε η ελληνική παιδεία;

Η ελληνική παιδεία έδωσε στη σκέψη μου ευρύτητα και διεισδυτικότητα και με βοήθησε στον τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων. Η μαθητική μου διαδρομή ήταν πριν από την εποχή της υποχρεωτικής αποστήθισης και είχα την τύχη να φοιτήσω σε εξαιρετικά σχολεία. Νομίζω ότι ο στόχος της ελληνικής παιδείας σε όλα τα επίπεδα πρέπει να επικεντρωθεί στη μεθοδολογία επίλυσης των προβληματικών ζητημάτων και στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Ετσι, η παιδεία θα χτίσει τα θεμέλια των ενεργών πολιτών που θα σχηματίσουν την κοινωνία της γνώσης και το μέλλον της Ελλάδος.

Πού υπερέχουμε και σε τι υστερούμε ως Ελληνες;

Ως Ελληνες διαθέτουμε το ταλέντο να βρίσκουμε σχεδόν πάντοτε λύσεις στα δύσκολα – έχουμε ευρηματικότητα. Υστερούμε ωστόσο στη συλλογικότητα και δεν σκεφτόμαστε το γενικό καλό της ελληνικής κοινωνίας.

Πώς θα γίνει πιο ανταγωνιστικό το ελληνικό πανεπιστήμιο;

Το ελληνικό πανεπιστήμιο πρέπει να καλλιεργήσει τις δεξιότητες των φοιτητών του και να τους εμπνεύσει την έννοια της αποτελεσματικότητας στη δουλειά τους και της παραγωγικότητας, έτσι ώστε κατά την αποφοίτησή τους να μπορούν να δουλέψουν ως ανεξάρτητοι και σωστοί επαγγελματίες, εκμεταλλευόμενοι το ταλέντο τους που συχνά πάει χαμένο. Πρέπει επίσης οι φοιτητές να μάθουν να δουλεύουν σκληρά για να πετύχουν τους στόχους τους – τίποτα δεν χαρίζεται.

Τι θα κάνατε για να δώσετε ώθηση στην ελληνική καινοτομία;

Η καινοτομία θα μπορούσε να εκτιναχθεί εάν οι διδακτορικοί φοιτητές, και ιδίως αυτοί που δουλεύουν σε τομείς όπως η τεχνολογία, η ιατρική, η φαρμακευτική ή η γενετική, είχαν τη δυνατότητα και τα κίνητρα να ξεπεράσουν τη θεωρία και να κάνουν πράξη τις ιδέες τους. Από την πλευρά του, το κράτος θα πρέπει να παρέχει το κατάλληλο επιχειρηματικό και επενδυτικό περιβάλλον, ώστε οι ιδέες που υποστηρίζονται από σωστό επιχειρηματικό πλάνο να μπορούν να αποδίδουν και να προσελκύουν περαιτέρω επενδύσεις και θέσεις εργασίας επιστημόνων, που τόσο έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Το κράτος επίσης πρέπει να δώσει κίνητρα σε επιστήμονες του εξωτερικού που εργάζονται σε οργανισμούς παράγοντας καινοτομία να γυρίσουν στην πατρίδα για να φτιάξουν στην Ελλάδα τα εργαστήριά τους προσλαμβάνοντας νέους επιστήμονες.

Η έννοια της αριστείας πού εκφράζεται στην Ελλάδα;

Η έννοια της αριστείας στην Ελλάδα εκφράζεται όπου υπάρχει κατανόηση ότι πλέον ζούμε σε ένα παγκόσμιο ανταγωνιστικό περιβάλλον και πρέπει να κάνουμε τα πάντα για να ξεπερνάμε τους ανταγωνιστές, απ’ όπου κι αν προέρχονται αυτοί. Για να αριστεύσουμε, λοιπόν, πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο το επιστημονικό προσωπικό που εκπαιδεύεται με τις θυσίες όλων των Ελλήνων.

Τι ουσιαστικό μπορούν να δώσουν στη χώρα οι διακεκριμένοι του εξωτερικού;

Οι Ελληνες του εξωτερικού πρέπει να δείξουν τα πλεονεκτήματα που έχει κάποιος που εργάζεται σκληρά σε ένα οργανωμένο, πολυπολιτισμικό και άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, χτίζοντας στις δυνατότητές του και μπλοκάροντας τις αδυναμίες του.

Τι θα συμβουλεύατε έναν συνάδελφό σας που παραμένει και βιώνει την ελληνική πραγματικότητα;

Να επικεντρωθεί στη δουλειά του και να ασχολείται όσο το δυνατόν λιγότερο με τους όποιους εξωγενείς παράγοντες.

Βγήκε κάτι θετικό από την κρίση – και ποιο είναι;

Αισιόδοξα κρίνοντας, νομίζω ότι οι Ελληνες ξυπνάνε και αξιοποιούν το ταλέντο τους, για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Στο κοντινό παρελθόν μπορεί να επιβιώσαμε με άλλο τρόπο, τώρα αρκεί να καταλάβουμε ότι το πάρτι τελείωσε. Για να βγούμε από την κρίση θέλει σκληρή δουλειά και εξυπνάδα.

Με τι προϋποθέσεις θα γυρίζατε στην πατρίδα;

Εάν είχα την ευκαιρία με την εμπειρία μου να βοηθήσω έναν οργανισμό να αριστεύσει, θα σκεφτόμουν πολύ σοβαρά την επιστροφή μου.

Ποια ελληνική συνήθειά σας κρατήσατε;

Τον αυθορμητισμό μου.

Ο Ελληνας ήρωάς σας.

Ολοι οι Ελληνες που ξεχωρίζουν για το πνεύμα και την οξυδέρκειά τους, αρχίζοντας από τον Οδυσσέα. 

Παιχνίδι με τις λέξεις

Τι πιο μικρό ελληνικό αγάπησα.

Το απομεσήμερο.

Το πρόσωπο που νοσταλγώ.

Οι φίλοι.

Η γεύση που συχνά ανακαλώ.

Τσιπουρομεζέδες.

Η πιο ελληνική μου λέξη.

Λεβεντιά.

Τι παίρνω μαζί μου φεύγοντας απ’ την Ελλάδα.

Ελπίδα.

Σταθμή στη ζωή του

1963: Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη.

1986: Πτυχίο Στατιστικής και Πληροφορικής από το University of North London.

2000: Επιλέγει να ασχοληθεί με την τριτοβάθμια εκπαίδευση – χώρο που πάντοτε θαυμάζει.

2006: ∆ιδακτορικό από το CITY University, London.

2007: Προσλαμβάνεται ως επ. καθηγητής στο Kingston University, London και αποφασίζουν -πριν από την κρίση- να μετακομίσουν οικογενειακώς στην Αγγλία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή