Πρώτα υπήρχε η χαρά…

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Το τραγούδι “Η μνήμη” που ερμηνεύει ο Σωκράτης Μάλαμας, γράφτηκε στο παιδικό πιανάκι της κόρης μου. Στο μπαλκόνι του σπιτιού. Γιατί σ’ το λέω αυτό; Γιατί το να αγαπηθείς με τον συνδημιουργό σου, είναι η μισή δουλειά. Πρέπει να υπάρχει δέσιμο, μια εξωκαλλιτεχνική επικοινωνία, να ταιριάζεις με τον άλλο σε αρκετά, να συγκινείσαι με τα ίδια πράγματα, να μπορείτε να πιείτε ένα καφέ μαζί».

Η σχέση που προσπάθησε να περιγράψει με αυτό το παράδειγμα ο στιχουργός Οδυσσέας Ιωάννου είναι η ραχοκοκαλιά του νέου άλμπουμ που δούλεψαν τα προηγούμενα δυόμισι χρόνια και παρουσιάζουν τις επόμενες μέρες, μαζί με τον συνθέτη Θέμη Καραμουρατίδη. Σχέση σεβασμού και εκτίμησης μεταξύ τους, σχέση και με τους δύο ερμηνευτές, τη Νατάσσα Μποφίλιου και τον Σωκράτη Μάλαμα, στους οποίους εμπιστεύτηκαν τα δέκα τραγούδια τους.

Οι «Πρώτες λέξεις», όπως είναι ο τίτλος του άλμπουμ, είναι, όμως, πρωτίστως μια δουλειά του συνθέτη και του στιχουργού: του Θέμη Καραμουρατίδη και του Οδυσσέα Ιωάννου. Είναι ένας δίσκος σαν αυτούς που αγάπησαν από τις παλαιότερες εποχές του τραγουδιού, τότε που ο κανόνας στη δισκογραφία έλεγε ότι οι δημιουργοί είναι τα κεντρικά πρόσωπα.

«Το ουσιαστικότερο και το απλούστερο όλων είναι ότι αυτή η δουλειά έγινε από την πρωταρχική τρέλα αυτών των δύο», υπογραμμίζει και ο Σωκράτης Μάλαμας. «Ηθελαν να συμπτύξουν δύο τέχνες, και μετά λόγω συγγένειας καλλιτεχνικής που είχαν με τη Νατάσσα κι εμένα, μπήκαμε σε αυτήν την ιστορία».

Οι «Πρώτες λέξεις» είναι μια ολοκληρωμένη δουλειά, ένας κύκλος τραγουδιών με πάρα πολλά ηχοχρώματα, με τρυφερούς στίχους, με έντονες ερμηνείες. Είναι μια δουλειά που την ακούς από την αρχή μέχρι το τέλος.

«Aν μπούμε στη διαδικασία να γράφουμε μόνο ένα τραγούδι, καταστράφηκε η οποιαδήποτε δυνατότητα τραγουδιού δεύτερης ανάγνωσης, τραγουδιού κρυμμένου. Από τον δίσκο μας τα μισά και περισσότερα τραγούδια δεν θα υπήρχαν», εξηγεί ο Θέμης Καραμουρατίδης. Και συνεχίζει: «Το να φτιάχνεις ένα τραγούδι για το ραδιόφωνο ή για το ΥouTube είναι αυτοκτονικό. Και δεν είναι τυχαίο ότι “Το ποτάμι”, το τραγούδι που διαλέξαμε να είναι ντουέτο, πέρα από τη νοηματική του σημασία, είναι ένα τραγούδι που δεν φωνάζει “ήρθαμε να κάνουμε σουξέ”. Μπορούσαμε να φτιάξουμε ένα τραγούδι που θα έσκιζε στα ραδιόφωνα. Αλλά δεν πιστεύω ότι πρέπει κανείς να μπαίνει σε αυτήν τη διαδικασία».

Η συνεργασία του Θέμη Καραμουρατίδη με τη Νατάσσα Μποφίλιου, την «τραγουδίστρια της καρδιάς του» όπως την αποκαλεί, ήταν μάλλον αυτονόητη. Οι δυο τους μαζί με τον στιχουργό Γεράσιμο Ευαγγελάτο έχουν ήδη αφήσει με τις δουλειές τους ισχυρό αποτύπωμα στο ελληνικό τραγούδι.

Με τον Σωκράτη Μάλαμα, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. «Ακουσα κάποια τραγούδια και είδα ότι δεν χωρούσα ιδιαίτερα σε πολλά απ’ αυτά, λόγω των μελωδικών γραμμών», λέει. «Εγώ δεν μπορώ να πάρω ένα οποιοδήποτε τραγούδι και να το τραγουδήσω. Δεν έχω την ευελιξία ενός τραγουδιστή που μπορεί να κινηθεί πολύ εύκολα στις μελωδικές γραμμές. Δεν μπορώ να τραγουδήσω ας πούμε Εντίθ Πιαφ! Αλλά σιγά σιγά, προσαρμόζοντας ο Θέμης και ο Οδυσσέας τα πράγματα λίγο διαφορετικά και προσαρμοζόμενος κι εγώ σ’ αυτά, φτάσαμε σε ένα σημείο να ισορροπήσουμε και μπήκα μέσα στα τραγούδια χωρίς κανένα πρόβλημα».

«Με άφησαν να παίξω όπως ήθελα»

Για τον Θέμη Καραμουρατίδη ο δίσκος αυτός είναι ένα παιχνίδι: «Με τις αναφορές, με τις αγάπες, ένα παιχνίδι στο οποίο όλοι με έναν υπέροχο τρόπο με άφησαν να παίξω όπως ήθελα».

Ο Οδυσσέας Ιωάννου, τρυφερός στιχουργικά όσο ποτέ, συνεργάζεται για πρώτη φορά με έναν μικρότερό του, κατά 15 χρόνια, συνθέτη. «Αυτό είναι τεχνικό ζήτημα, δεν αφορά κανέναν άλλο», σημειώνει. «Ηταν, όμως, μια πρόκληση να αφεθώ άνευ όρων σε έναν άνθρωπο που εκτιμούσα και, κυρίως, έναν καλλιτέχνη που σέβεται όσους προηγήθηκαν και ξέρει πολύ καλά πού πάτησε. Θεωρώ ότι ο Θέμης είναι φτιαγμένος για να πάει το τραγούδι παραπέρα. Δεν ξέρω πόσοι τριαντάρηδες έχουν κάνει τόσο καλούς λαϊκούς δίσκους όπως ο δίσκος που έκανε με τη Γιώτα Νέγκα. Τώρα, αν μιλήσουμε για τους στίχους και για τη διαφορά που μπορεί να επισημάνει κανείς, το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι, μεγαλώνοντας, δεν αυτολογοκρίνεις πια τη χαρά σου. Δεν μπορούμε να γράφουμε μόνο για ήττες, είμαστε εδώ αυτή τη στιγμή, κάνουμε κάτι, άρα έχουμε και νίκες για να έχουμε φτάσει ώς εδώ. Και κάποια στιγμή λες, “συγγνώμη, για τις νίκες μου, για τη χαρά μου, πότε θα μιλήσω;” Οπότε κι εγώ θα βγάλω τη χαρά μου, θα βγάλω το παιδί μου, όλα αυτά με τα οποία έφτασα ώς εδώ».

​​Ο δίσκος «Πρώτες λέξεις» κυκλοφορεί από τη δισκογραφική εταιρεία Feelgood Records.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή