Το «Ουόλντεν» του Θόρο γίνεται τώρα ηλεκτρονικό παιχνίδι

Το «Ουόλντεν» του Θόρο γίνεται τώρα ηλεκτρονικό παιχνίδι

3' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Πήγα στο δάσος επειδή επιθυμούσα να ζήσω συνειδητά, να αντιμετωπίσω μονάχα τα ουσιώδη της ζωής και να δω αν θα μπορούσα να μάθω όσα είχε να μου διδάξει, έτσι ώστε, όταν θα ερχόταν η ώρα μου να πεθάνω, να μην ανακάλυπτα ξαφνικά ότι δεν είχα ζήσει ποτέ… Ηθελα να γευτώ μια ζωή γεμάτη και να ρουφήξω όλο της το μεδούλι, να ζήσω με τρόπο τόσο αυστηρό και σπαρτιατικό ώστε να τρέψω σε άτακτη φυγή οτιδήποτε δεν ήταν ζωή».

Για δύο μήνες, δύο εβδομάδες και δύο ημέρες, ο Αμερικανός συγγραφέας Χένρι Ντέιβιντ Θόρο (Henry David Thoreau, 1817-1862) έζησε σε μια μικρή ξύλινη καλύβα μέσα στο δάσος που περιβάλλει τη λίμνη Ουόλντεν, κοντά στο Κόνκορντ της Μασαχουσέτης. Επηρεασμένος από τα γραπτά του φίλου του Ραλφ Ουάλντο Εμερσον –στον οποίον ανήκε η δασική έκταση του Ουόλντεν– αλλά και την ινδική φιλοσοφία, είχε πειστεί ότι η ζωή στη φύση θα του επέτρεπε να εξαγάγει συμπεράσματα για τον εαυτό του, την κοινωνία και την ύπαρξη.

Μολονότι δεν απομονώθηκε, ούτε απομακρύνθηκε ιδιαίτερα από τον «πολιτισμό», επιχείρησε να ζήσει κατά το δυνατόν αυτόνομα, αναζητώντας ο ίδιος την τροφή του, ράβοντας τα ρούχα του και αφιερώνοντας καθημερινά χρόνο στην αναπόληση και στον στοχασμό.

Σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, το 1854, κυκλοφόρησε το «Ουόλντεν», που έμελλε να καθιερωθεί ως το πιο διάσημο έργο του, εμπνέοντας ολόκληρες γενιές συγγραφέων, θεωρητικών και οικολόγων. Μέσα στο 2015, πιθανότατα θα αρχίσει να εμπνέει και ένα κοινό λιγότερο εξοικειωμένο με τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα: τους μικρούς και μεγάλους λάτρεις των videogames, που θα μεταφέρονται νοητά σε μια τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση του δάσους Ουόλντεν για να βιώσουν από πρώτο χέρι την εμπειρία του Θόρο. Το «Walden, a Game» αποτελεί το νέο εγχείρημα του Innovation Lab, του πρωτοποριακού εργαστηρίου του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας (USC) με έδρα το Λος Αντζελες. «Η ιδέα ήταν να δημιουργήσουμε μια βιωματική αναπαράσταση του πειράματος του Θόρο», λέει στην «Κ» η Tracy Fullerton, επικεφαλής της ομάδας και διευθύντρια του Τμήματος Διαδραστικών Μέσων της Σχολής. «Πρόκειται για μια προσομοίωση σε πρώτο πρόσωπο. Ως παίκτης, καλείσαι να επιβιώσεις στο δάσος, αλλά συγχρόνως να αναζητήσεις την έμπνευση στο περιβάλλον σου».

Το παιχνίδι αναμένεται να είναι έτοιμο ώς το τέλος του έτους, ενώ πρόσφατα εξασφάλισε επιχορήγηση 4.000 δολαρίων από το αμερικανικό Εθνικό Κληροδότημα για τις Τέχνες (National Endowment for the Arts, ΝΕΑ), και είναι η πρώτη φορά που το ΝΕΑ επιλέγει να χρηματοδοτήσει βιντεοπαιχνίδι.

Βασισμένο σε σημειώσεις

Το «Ουόλντεν» βασίζεται στις σημειώσεις που κρατούσε ανελλιπώς ο συγγραφέας κατά την παραμονή του στη λίμνη, συνδυάζοντας πρακτικές λεπτομέρειες –όπως πληροφορίες για τις δραστηριότητες που εξασφάλιζαν την επιβίωσή του– με βαθύτερες, φιλοσοφικές σκέψεις για τη μοναξιά, τις κοινωνικές σχέσεις και τα οφέλη της εγγύτητας στη φύση. Χωρίς να απαρνιέται την κοινωνία, καυτηριάζει τα κακώς κείμενα του καταναλωτισμού, του υλισμού και της αστικής ζωής, που σταδιακά απομακρύνουν τον άνθρωπο όχι μόνο από το φυσικό περιβάλλον, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό. Οπως και στο βιβλίο, η δράση στο ψηφιακό «Walden» διαρκεί τέσσερις εποχές, ενώ μαζί με τα τοπία αλλάζουν οι αποστολές που πρέπει να φέρει εις πέρας ο ήρωας. «Οσο περνάει ο καιρός, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να επιβιώσεις, αλλά και να βρεις μια ισορροπία ανάμεσα στις βιοτικές και τις πνευματικές ανάγκες», εξηγεί η Tracy Fullerton.

Η ισορροπία είναι λέξη-κλειδί για τους δημιουργούς του «Walden», οι οποίοι δεν επιδιώκουν μόνο να ψυχαγωγήσουν, αλλά και να αφυπνίσουν πνευματικά τον παίκτη, ενθαρρύνοντάς τον να ακολουθήσει μια εντελώς προσωπική διαδρομή και να καταλήξει στα δικά του συμπεράσματα―πρόκειται για ένα νέο, πρωτοποριακό είδος videogame, στο οποίο ειδικεύεται το Innovation Lab. Ετσι, το παιχνίδι δεν περιστρέφεται γύρω από ένα συγκεκριμένο «σενάριο», ενώ το άβαταρ του Αμερικανού συγγραφέα δεν αντλεί ενέργεια μόνο από την τροφή ή τον ύπνο. Εξίσου απαραίτητα με τα ψάρια της λίμνης, τα ξύλα για το τζάκι ή ένα καταφύγιο είναι οι φαινομενικά άσκοπες βόλτες με τη βάρκα και γενικότερα ό,τι του δημιουργεί ένα αίσθημα ψυχικής ανάτασης. Σταδιακά, ο παίκτης γεμίζει με τα βιώματά του τις λευκές σελίδες ενός ημερολογίου―γράφει, δηλαδή, το δικό του «Ουόλντεν».

Εμβληματικό αλλά δύσκολο ανάγνωσμα

Ελπίδα της ομάδας σχεδιαστών είναι πως το «Walden, A Game» θα μυήσει ακόμα περισσότερους στη μαγεία του βιβλίου, το οποίο, παρότι θεωρείται εμβληματικό, δεν συνιστά εύκολο ανάγνωσμα. Γραμμένο πριν από 160 χρόνια από έναν ταλαντούχο αλλά και αντισυμβατικό συγγραφέα, περιλαμβάνει μεγάλες προτάσεις, ενδελεχείς περιγραφές, σύνθετο λεξιλόγιο και πολυάριθμες αλληγορίες, που ενίοτε αποθαρρύνουν τον σύγχρονο αναγνώστη. Ακόμα δε και την εποχή της κυκλοφορίας του, δεν σημείωσε τεράστια επιτυχία, πουλώντας μόλις 2.000 αντίτυπα σε πέντε χρόνια. «Στοχεύουμε σε ένα πολύ ευρύ κοινό», αναφέρει η Tracy Fullerton. «Περιλαμβάνει όσους αγαπούν τον Θόρο κι εκείνους που τώρα αρχίζουν να διαβάζουν το έργο του. Νέους, που ενδιαφέρονται για πειραματικά παιχνίδια. Και μεγαλύτερους παίκτες, που θέλουν να δοκιμάσουν ένα παιχνίδι βασισμένο σε προκλήσεις πέρα από την άμεση σύγκρουση».

​​Περισσότερες πληροφορίες στο www.waldengame.com. Το «Ουόλντεν ή Η ζωή στο δάσος» κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Κέδρος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή