Η νέα κυβέρνηση και το μετέωρο βήμα των αποκρατικοποιήσεων

Η νέα κυβέρνηση και το μετέωρο βήμα των αποκρατικοποιήσεων

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Διευρύνεται η αμφισβήτηση σχετικά με την επίτευξη του στόχου του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων. Ο «πήχυς» των 9,6 δισ. ευρώ έως το 2016 εκτιμάται ότι θα περιοριστεί περαιτέρω, καθώς η λιγότερο επώδυνη κατάληξη είναι να σημειωθούν καθυστερήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος, μέχρι να λάβει τον έλεγχο της κατάστασης η νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Η περισσότερο επώδυνη λύση θα είναι μια ολοσχερής ανατροπή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, έτσι όπως αυτό έχει σχεδιαστεί. Ακόμη χειρότερη για την ελληνική οικονομία θα είναι μια ανατροπή των όποιων συμβάσεων έχουν συμφωνηθεί (Ελληνικό, 14 αεροδρόμια) ή και έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα.

Σε ό,τι αφορά τις συμφωνημένες συμβάσεις, η αξία τους ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ. Οι συμβάσεις έχουν συμφωνηθεί, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς εκκρεμεί η ικανοποίηση προαιρέσεων, όπως εγκρίσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, της Ελληνικής Βουλής, της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ.λπ. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ανεβάσει ιδιαίτερα τους τόνους της ρητορικής του για ορισμένες από αυτές, αν και επισήμως η ηγεσία του αναφέρει ότι πρόθεσή της είναι η επαναξιολόγηση όλων των συμβάσεων που έχει συνάψει/συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ.

Τυχόν επαναδιαπραγμάτευση των μη ολοκληρωμένων συμβάσεων αναμφίβολα θα οδηγήσει σε νέα μείωση του στόχου των εσόδων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Μάλιστα o αρχικός στόχος των 9,6 δισ. ευρώ, ακόμη και χωρίς μια κυβερνητική αλλαγή, ήταν ευεπίφορος σε αλλαγή (μείωση). Το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει ότι οι συμφωνημένες συμβάσεις ανέρχονται στο ύψος των 7,7 δισ. ευρώ, αλλά αυτά που έχουν μπει στα δημόσια ταμεία μόλις που ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ. Για να επιτευχθεί ο στόχος των ταμειακών -και όχι λογιστικών- εσόδων των 9,6 δισ. ευρώ θα πρέπει στα επόμενα δύο χρόνια το ΤΑΙΠΕΔ να εισπράττει κάθε χρονιά όσα εισέπραξε στην τελευταία τριετία.

Κάτι τέτοιο είναι απίθανο να συμβεί χωρίς τη συνδρομή των τραπεζών ή άλλων περιουσιακών στοιχείων (π.χ. ΟΤΕ, ΕΛΠΕ). Με δεδομένο, μάλιστα, τα χαμηλά έσοδα του 2014, αλλά και τις αντιστάσεις που εμφανίσθηκαν σε αρκετές αποκρατικοποιήσεις (π.χ. ΕΥΔΑΠ), είναι πολύ πιθανό ο στόχος του 2016 να μην προσεγγισθεί ακόμη και αν επιστρατευθούν τα περιουσιακά στοιχεία των τραπεζών και των άλλων ήδη μετοχοποιημένων επιχειρήσεων.

Το ενθαρρυντικό είναι ότι για το 2015 υπάρχει ένα απόθεμα συμφωνιών που θα μπορούσε να φέρει έσοδα, και μάλιστα κοντά στο επιθυμητό επίπεδο της τάξης των 2 δισ. ευρώ. Οι συμφωνίες αυτές αφορούν το Ελληνικό (300 εκατ. ευρώ), τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (1200 εκατ. ευρώ) και πιθανώς την τιτλοποίηση ακινήτων (300-400 εκατ. ευρώ). Αν σ’ αυτά προστεθούν οι αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΣΦΑ και Αστέρα Βουλιαγμένης, τότε τα έσοδα θα μπορούσαν να πλησιάσουν ή και να ξεπεράσουν και τα 2 δισ. ευρώ.

Ολα αυτά βεβαίως βρίσκονται υπό την αίρεση των πολιτικών αποφάσεων της νέας κυβέρνησης. Τυχόν αναδιαπραγμάτευση των συμφωνιών θα οδηγήσει αναμφίβολα στην αναθεώρηση των στόχων, τόσο σε ετήσια βάση όσο και για το σύνολο του προγράμματος. Ειδικά ένα «πισωγύρισμα» στην υπόθεση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα οδηγήσει στην ανατροπή της πιο πετυχημένης και πιο «πλούσιας» για το ελληνικό Δημόσιο αποκρατικοποίησης που έχει υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ.

Η νέα κυβέρνηση

H νέα κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει γρήγορα αποφάσεις για τους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη, με πιο σημαντικούς εκείνους των μεγάλων λιμένων της χώρας (ΟΛΠ/ΟΛΘ), του ΑΔΜΗΕ, των Τραινοσέ/ΕΕΣΣΤΥ και μιας σειράς μεγάλων ακινήτων (Μαρκόπουλο, Γκολφ Κασσάνδρας, Ποσείδι Χαλκιδικής, ΣΕΦ κ.ά.). Οι επενδυτές έχουν εκφράσει ενδιαφέρον εδώ και δύο χρόνια, με το ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ να επιδιώκουν την ικανοποίηση των προϋποθέσεων ολοκλήρωσής τους. Επίσης θα πρέπει να αποφασιστεί πολιτικά τι θα συμβεί με τις αποκρατικοποιήσεις που ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει (ΔΑΑ, ΕΛΤΑ, ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, ΔΕΗ κ.λπ.). Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για σοβαρή επιδείνωση του επενδυτικού κλίματος στην Ελλάδα. Ακόμη και αν η νέα κυβέρνηση συνεχίσει το έργο της προηγούμενης, θα απαιτηθούν πολλοί μήνες προτού επανακάμψουν ουσιαστικά οι επενδυτές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή