Ο Πειραιάς βλέπει μπροστά

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν είμαι υπερήφανος για αυτό που θα μοιραστώ μαζί σας, αλλά ομολογώ ότι δεν έχω επισκεφθεί ποτέ το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά. Εχω ακούσει πολλά και καλά λόγια, όμως η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι δεν γνωρίζω ούτε πού βρίσκεται. Για να είμαι ειλικρινής υπήρξαν περιπτώσεις στο παρελθόν που «έπεσα» πάνω του ψάχνοντας πάντα κάτι άλλο: το σπίτι ενός φίλου, τη διεύθυνση ενός εστιατορίου κ.λπ.

Εχοντας βγει από τη δύσκολη θέση, καταλαβαίνετε ότι ένιωσα κάποια έκπληξη διαβάζοντας ανακοίνωση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς για την επιτυχημένη έκβαση αρχιτεκτονικού διαγωνισμού με θέμα την ανακατασκευή υπάρχοντος κτιρίου σε Αρχαιολογικό Θεματικό Μουσείο Πειραιά και ανάπλαση χερσαίας περιοχής του ΟΛΠ σε κοινόχρηστο υπαίθριο χώρο και σε πάρκο με υπόγειο χώρο στάθμευσης.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για το δεύτερο σημαντικό βήμα στην υλοποίηση της λεγόμενης Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά, που σχεδιάζεται στην ευρύτερη λιμενική ζώνη και στις παρυφές του Δήμου Δραπετσώνας – Κερατσινίου. Για όσους δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με την περιοχή, σημειώνουμε ότι πρόκειται για αναξιοποίητες εκτάσεις στα δυτικά του λιμανιού που γειτνιάζουν με τα σημεία απόπλου των πλοίων για την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Η Πολιτιστική Ακτή Πειραιά αναπτύσσεται σε μια έκταση 180.000 τ.μ. εντός της οποίας θα δημιουργηθούν τέσσερα μουσεία (Ενάλιων Αρχαιοτήτων, Θεματικό Αρχαιολογικό, Μετανάστευσης και Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας), χώροι αναψυχής και θεματικά πάρκα. Ο διαγωνισμός για το Αρχαιολογικό Θεματικό Μουσείο Πειραιά (ΑΘΜΠ) είναι ο δεύτερος μετά τον αντίστοιχο για το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων και ανέδειξε νικητή το γραφείο ενός νέου αρχιτέκτονα, του Τσαμπίκου Πετρά. Το κτίριο γειτνιάζει με τον υπό ανάδειξη αρχαιολογικό χώρο της Ηετιώνειας Πύλης, σημαντικό τμήμα της αρχαίας οχύρωσης του Πειραιά, και η σχεδιαζόμενη ενοποίησή του με αυτόν επιτρέπει τη διαδραστική συνύπαρξη αρχαιολογικού χώρου και μουσείου καθορίζοντας μια βασική πτυχή του χαρακτήρα του. Βασικός θεματικός άξονας του νέου μουσείου θα είναι η ιστορία του Πειραιά από την ίδρυσή του μέχρι την ύστερη αρχαιότητα.

Νέα επιδερμίδα

Κομβικό σημείο της παρέμβασης αποτελεί ο καθαρισμός και η ανάδειξη του υπάρχοντος σκελετού από σκυρόδεμα με την τεχνική της ενίσχυσης και του επιφανειακού τριψίματος, η κατασκευή του τείχους και της αστικής προβλήτας από μέταλλο με επένδυση ξύλινου ντεκ στην οροφή και η κατασκευή της νέας επιδερμίδας από πλακίδια ανακυκλωμένου σκυροδέματος σε μεταλλική στήριξη.

Η μουσειακή συγκρότηση, όπως αποτυπώνεται στο πρώτο βραβείο του διαγωνισμού, εμπνέεται από τη φυσιογνωμία του αρχαιολογικού χώρου αλλά και τη γενικότερη ιστορική ταυτότητα του Πειραιά, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα τείχη και την οχύρωση, το ελεγχόμενο όριο δηλαδή μεταξύ στεριάς και θάλασσας. Το μουσείο οργανώνεται κατά μήκος ενός τείχους – ορίου που διαχειρίζεται τη σχέση του εκθεσιακού κορμού με τις συμπληρωματικές δραστηριότητες. Το τείχος διαδραματίζει τον ρόλο του χρόνου και φυλάσσει στο εσωτερικό του τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος ως τεκμήρια της ύπαρξης της πόλης στο παρόν.

Ο επισκέπτης ακολουθεί το τείχος ως νοηματική συνέχεια και στο τέλος, αφού βυθιστεί κάτω από την οδό Κανάρη, αναδύεται στον αρχαιολογικό χώρο.

Ο ΟΛΠ έχει τοποθετήσει ψηλά τον πήχυ. Αναμένουμε τη συνέχεια και, κυρίως, την υλοποίηση των βραβείων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή