Οι ΗΠΑ ετοιμάζουν το ακριβότερο βομβαρδιστικό

Οι ΗΠΑ ετοιμάζουν το ακριβότερο βομβαρδιστικό

1' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Το καλαίσθητο περίγραμμα του νέου βομβαρδιστικού Long Range Strike Bomber (LRSB) μεγάλης ακτίνας δράσης είδαν για πρώτη φορά οι Αμερικανοί, κατά τη διάρκεια του τελικού φούτμπολ, χάρη σε τηλεοπτική διαφήμιση της κατασκευάστριας αεροσκαφών Northrop Grumman.

Το άκρως απόρρητο αεροσκάφος, καλυμμένο με σεντόνι, δεν αποκάλυπτε κανένα από τα μυστικά του. Το πρόγραμμα κατασκευής του αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας, αλλά και το πιο δαπανηρό εγχείρημα στην ιστορία της. Το LRSB αναμένεται να κοστίσει 55 δισ. δολάρια, με την εταιρεία να έχει δεσμευθεί να παραδώσει 100 «τεμάχια» για την παραπάνω αστρονομική τιμή, όπως αποκαλύπτει σε χθεσινό της άρθρο η Washington Post.

Το LRSB θα είναι ικανό να πετά εντός εχθρικού εναέριου χώρου, χωρίς να γίνεται αντιληπτό από κανένα σύγχρονο σύστημα ανίχνευσης και να απελευθερώνει πυρηνικές βόμβες, προτού διαφύγει σε ασφαλή απόσταση χάρη στην υπερηχητική του ταχύτητα.

Εντός των προσεχών μηνών, η πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ αναμένεται να υπογράψει το επίμαχο συμβόλαιο, με το LRSB να είναι έτοιμο για πτήση στα μέσα της ερχόμενης δεκαετίας. Το αεροσκάφος θα έχει την ικανότητα να πετά επανδρωμένο, αλλά και χάρη σε τηλεκατεύθυνση, δίνοντας τη δυνατότητα στο Πεντάγωνο να πλήττει στόχους σε «οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη».

Τα ελάχιστα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά για το LRSB δημιουργούν, όμως, ανησυχίες για ενδεχόμενες σημαντικές υπερβάσεις προϋπολογισμού. «Φοβάμαι ότι κατευθυνόμαστε σε επικίνδυνη οδό, όπου το Πεντάγωνο προβαίνει σε πολύ συντηρητικές εκτιμήσεις κόστους, τις οποίες θα ανατρέψει δραματικά, φέρνοντας τη νομοθετική και εκτελεστική εξουσία ενώπιον τετελεσμένων γεγονότων» λέει ο Τοντ Χάρισον, αναλυτής αμυντικών συστημάτων. Η Northrop Grumman δεν είναι, στο μεταξύ, ο μόνος διεκδικητής του συμβολαίου. Η Boeing ακολουθεί κατά πόδας, έχοντας συνασπισθεί με τη Lockheed Martin.

Παρότι το LRSB θα αποτελέσει αδιαμφισβήτητο τεχνολογικό άλμα για το Πεντάγωνο, η μέθοδος επιλογής κατασκευαστών παραμένει ουσιαστικά ίδια από τα τέλη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, με τις αναμενόμενες δυσλειτουργίες και αγκυλώσεις.

Οταν η αεροπορία επινόησε το «αόρατο» στα ραντάρ βομβαρδιστικό Β-2, σχεδίαζε αρχικά την αγορά 132 τέτοιων αεροσκαφών. Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, όμως, και η διαρκής άνοδος της τιμής του, οδήγησε στην αγορά μόλις 21 Β-2, έναντι 21 δισ. δολαρίων το κάθε ένα.

Το πρόγραμμα κατασκευής του F-22 διεκόπη μετά την κατασκευή μόλις 187 αεροσκαφών, πολύ λιγότερα απ’ ό,τι είχε αρχικά προγραμματισθεί. Μετά τον διπλασιασμό του αρχικού κόστους κατασκευής προεδρικού ελικοπτέρου Marine One στα 3,2 δισ. δολάρια, ο πρόεδρος Ομπάμα χαρακτήρισε το πρόγραμμα «παράδειγμα τιμολόγησης-αμόκ», ακυρώνοντας το συμβόλαιο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή