Ο «Μικρός Πρίγκιπας» υπήρξε και άσος των αιθέρων

Ο «Μικρός Πρίγκιπας» υπήρξε και άσος των αιθέρων

1' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Π​​​​αίρνοντας στροφή, άφησα έναν πολικό ήλιο, υπερβολικά κόκκινο. Μπροστά μου, πέντε ή έξι χιλιόμετρα κάτω μου, βλέπω ένα στρώμα από σύννεφα σε επίπεδο μέτωπο. Ενα ολόκληρο κομμάτι της Γαλλίας είναι σαβανωμένο στη σκιά τους. Το Αράς βρίσκεται μες στη σκιά τους. Φαντάζομαι πως κάτω από τα σύννεφα όλα θα είναι μαυριδερά. Πρόκειται για το κοίλωμα μιας μεγάλης σουπιέρας όπου ανακλάται ο πόλεμος». Ο Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί (1900-1944), ο δημιουργός του κοσμαγάπητου «Μικρού Πρίγκιπα», ήταν πιλότος. Σε μια εποχή μάλιστα που το να είσαι χειριστής ιπτάμενων αεροσκαφών ήταν όχι απλώς πρωτοπορία αλλά και μεγάλο τόλμημα. Ο χαρισματικός αυτός γραφιάς (πεζογράφος, ρεπόρτερ, ποιητής) ανδρώθηκε αεροπορικά σε μια φάση κατά την οποία η έννοια της αεροπορίας ουσιαστικά γεννιόταν. Συνέβαλε καθοριστικά στη χρήση της αεροπορίας ως εναέριου ταχυδρομείου, πετώντας πολιτικά αεροπλάνα κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου στην Ευρώπη, κι όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Εξιπερί κατατάχθηκε στη γαλλική πολεμική αεροπορία, εκτελώντας αποστολές αναγνώρισης έως τη συνθηκολόγηση της Γαλλίας. Διέφυγε στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έγραψε και μερικά από τα σημαντικότερά του έργα, προσπαθώντας την ίδια στιγμή να πείσει τους Αμερικανούς να μπούνε στον πόλεμο. Δεν τα κατάφερε, αλλά δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια. Μετέβη στη Βόρεια Αφρική και κατατάχθηκε στην πολεμική αεροπορία της Ελεύθερης Γαλλίας, παρότι είχε υπερβεί κατά πολύ το όριο ηλικίας, συνεχίζοντας από εκεί αναγνωριστικές αποστολές στη Μεσόγειο.

Ο Εξιπερί κατέγραψε με γνήσια ποιητική διάθεση τις εμπειρίες του στον αέρα σε διάφορα βιβλία (πιο γνωστό από αυτά η «Νυχτερινή πτήση»). Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από τον «Πολεμικό πιλότο», που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ψυχογιός (μτφρ. Νίνα Παπασταύρου). Σε αυτό, περιγράφει με τον δικό του μοναδικό τρόπο την περίοδο κατά την οποία εκτελούσε τις πρώτες του πολεμικές αποστολές, το 1939-40.

Δεν είναι πολλοί οι πιλότοι-συγγραφείς. Για τον Αμερικανό Τζέιμς Σόλτερ τα είπαμε σύντομα (πέταξε με τζετ F-86 Sabre στην Κορέα το 1952-53, καταρρίπτοντας και ένα κινεζικό Μινγκ), δεν πρέπει όμως να ξεχάσουμε τον μεγάλο Βρετανό Ρόαλντ Νταλ, ο οποίος άφησε αριστουργηματικά διηγήματα και εκπληκτικές αυτοβιογραφικές αφηγήσεις από την εποχή που πετούσε μαχητικά στη Βόρεια Αφρική αλλά και πάνω από την Αθήνα όταν δεχόταν τη γερμανική εισβολή, το 1941. Ο Εξιπερί στάθηκε λιγότερο τυχερός από τους άλλους πιλότους-συγγραφείς: τον Ιούλιο του 1944 απογειώθηκε για να πετάξει πάνω απ’ τη Μεσόγειο. Δεν επέστρεψε ποτέ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή