ΕΛΛΑΔΑ

Πληροφορική «ραμμένη» σε... γυναικεία μέτρα

ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΙΜΙΤΑΚΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Τα Django Girls θα βρεθούν στο hackerspace στις 4 Απριλίου». Ακούγεται σαν συνάθροιση κάποιου φαν κλαμπ, ποπ συγκροτήματος, όμως, αφορά ένα λίγο πιο βαρύ κοινωνικό και οικονομικό θέμα: την απασχόληση των γυναικών στους πιο δυναμικούς κλάδους οικονομικής ανάπτυξης της εποχής μας: την πληροφορική και τις τηλεπικοινωνίες.

Δύο νέες ακαδημαϊκοί, η Πέννυ Τραυλού, λέκτορας ανθρωπογεωγραφίας στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και η Ναταλία Αυλώνα, νομικός που ασχολείται με θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας και ερευνά θέματα τεχνολογίας και φεμινισμού, αποφάσισαν να φέρουν στην Αθήνα μια διεθνή πρωτοβουλία που ξεκίνησε μόλις πέρυσι στο Βερολίνο, με σκοπό να ανοίξει τις πύλες του ανδροκρατούμενου κόσμου της πληροφορικής στις γυναίκες.

«Η Django και η Python είναι ευρέως διαδεδομένες γλώσσες προγραμματισμού, με τις οποίες κατασκευάζονται ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο και εξειδικευμένες εφαρμογές. Τα Django Girls είναι εντατικά σεμινάρια που απευθύνονται σε γυναίκες όλων των ηλικιών, χωρίς προηγούμενη εμπειρία» εξηγεί η κ. Πέννυ Τραυλού.

Ιστορικά

Η ιστορία των Django Girls ξεκινάει στο Βερολίνο, όταν δύο Πολωνές μηχανικοί λογισμικού, η Ολα Σιτάρσκα και η Ολα Σεντέσκα αποφάσισαν να αναλάβουν δράση κατά του ψηφιακού αναλφαβητισμού των γυναικών. Η εκπροσώπηση των γυναικών στον κλάδο των Τηλεπικοινωνιών, για παράδειγμα, σε διεθνές επίπεδο, υπολογίζεται μεσοσταθμικά στο 40% του εργατικού δυναμικού. Κυμαίνεται, όμως από χώρα σε χώρα, μεταξύ του 10% και 52%.

Στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν στοιχεία για την απασχόληση των γυναικών στους κλάδους των Τηλεπικοινωνιών και της Πληροφορικής, όμως έρευνες σκιαγραφούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο εργάζονται. Για παράδειγμα, σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, στους τομείς της Ερευνας και Ανάπτυξης, στην Ελλάδα, απασχολούνται 29.879 γυναίκες, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 42,5% του συνολικού δυναμικού της Ερευνας και Ανάπτυξης (70.229 άτομα). Η συγκεκριμένη επίδοση είναι αρκετά πάνω από τον μέσο όρο στην Ε.Ε.-28 (34,8%), όμως στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορικής, περιορίζεται στο 21,7%. Επιπλέον, ο γυναικείος πληθυσμός, περιορίζεται στις χαμηλές βαθμίδες της ιεραρχίας, αφού ισχύει το φαινόμενο της «γυάλινης οροφής» (glass ceiling), όπως αποκαλείται διεθνώς ο αποκλεισμός από τα ανώτερα κλιμάκια. Αντίστοιχα στον ευρύτερο κλάδο των ερευνητών κυριαρχούν οι άνδρες, με 63,3% έναντι 36,7% των γυναικών. Στο τεχνικό προσωπικό και το προσωπικό υποστήριξης, όμως, οι γυναίκες είναι περισσότερες από τους άνδρες, με ποσοστά 51,6% και 54,5% αντίστοιχα.

Η απόφαση των Πολωνών προγραμματιστριών να χρησιμοποιήσουν τις γλώσσες Django και Python είχε να κάνει με το γεγονός ότι αποτελούν πλατφόρμες ανοικτού πηγαίου κώδικα και δεν υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα, επομένως μπορεί να επιδράσει θετικά στην ανάπτυξη επιχειρήσεων από την πλευρά των γυναικών. Πρόκειται για άλλο ένα στοιχείο που βρίσκει ανταπόκριση με την εικόνα που παρουσιάζεται τόσο διεθνώς, όσο και στη χώρα μας. Το 2014, η συμμετοχή των γυναικών στη διοικητική ιεραρχία των ελληνικών επιχειρήσεων, ήταν φθίνουσα, καθώς, μόνο μία στις πέντε εταιρείες στη χώρα μας έχει στο τιμόνι γυναίκα επικεφαλής. Ετσι, περίπου 4.600 εταιρείες έχουν στο τιμόνι τους γυναίκες, ήτοι ποσοστό 19,6% επί συνόλου 23.450 εταιρειών.

Το σεμινάριο της Αθήνας

Στο σεμινάριο Django Girls της Αθήνας έχουν δηλώσει συμμετοχή περισσότερες από 60 γυναίκες (θα επιλεγούν μόνο 24), από τις οποίες πολλές είναι «άνεργες γυναίκες της μέσης ηλικίας που θέλουν να αποκτήσουν εφόδια για να μπορέσουν να μπουν ξανά στην αγορά εργασίας» εξηγεί η κ. Αυλώνα. Η μεθοδολογία που ακολουθείται υπηρετεί τον σκοπό της ενδυνάμωσης και της χειραφέτησης. Οι δύο Πολωνές προγραμματίστριες έγραψαν ένα εγχειρίδιο, το οποίο αποτελείται από 24 κεφάλαια και το οποίο χρησιμοποιούν στα κατά τόπους σεμινάρια.

«Η μέθοδος διδασκαλίας είναι η αλληλοδιδακτική. Οι εκπαιδευτές είναι στην πραγματικότητα βοηθοί και τα σεμινάρια απευθύνονται σε γυναίκες χωρίς καμιά προηγούμενη γνώση. Μπορεί δε, να οργανώσει ο καθένας τέτοια σεμινάρια», εξηγεί η κ. Τραυλού. Τα σεμινάρια, δηλαδή, διοργανώνονται σε ομότιμη βάση, από τις ίδιες τις γυναίκες. «Παραδοσιακά οι άντρες παράγουν τεχνολογία και οι γυναίκες καταναλώνουν. Μπαίνουμε σε έναν αντρικό χώρο με σκοπό να δημιουργήσουμε μια ενεργή κοινότητα γυναικών» συμπληρώνει η κ. Αυλώνα. Το σεμινάριο των Django Girls στην Αθήνα θα είναι εντατικό και ο στόχος του είναι, οι συμμετέχουσες, παρότι αρχάριες, να φύγουν από εκεί, έχοντας κατασκευάσει την πρώτη τους ιστοσελίδα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ