«Δυσμενή διακριτική μεταχείριση σε βάρος της» από την Ε.Ε. βλέπει η Cosco

«Δυσμενή διακριτική μεταχείριση σε βάρος της» από την Ε.Ε. βλέπει η Cosco

2' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για «δυσμενή διακριτική μεταχείριση σε βάρος της Cosco» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνουν λόγο κύκλοι του κινεζικού ομίλου, που συνδέουν τη χρονική συγκυρία με το ταξίδι του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη και του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά στο Πεκίνο. Αφήνεται δηλαδή να εννοηθεί, εμμέσως πλην σαφώς, πως ανταγωνιστικά συμφέροντα του λιμανιού του Πειραιά, όπως λιμένες στη Βόρεια Ευρώπη που χάνουν μεταφορικό έργο εξαιτίας της συνεχούς αναβάθμισης του ελληνικού λιμανιού, πιέζουν και ανακινούν ένα θέμα που είναι στην πραγματικότητα κλειστό, με στόχο να δημιουργήσουν αρνητικές εντυπώσεις.

Υπενθυμίζεται πως τη Δευτέρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε απόφασή της με την οποία θεωρεί παράνομες και μη συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο ορισμένες διευκολύνσεις που συνοδεύουν τη σύμβαση παραχώρησης της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά του 2008 με την ΟΛΠ Α.Ε. Τις κρίνει ως κρατικές ενισχύσεις και καλεί το ελληνικό Δημόσιο να τις ανακτήσει. Αν και παράγοντες της λιμενικής βιομηχανίας μιλούν για ποσά που δεν υπερβαίνουν συνολικά τα ένα με δύο εκατ. ευρώ αθροιστικά για όλα τα έτη, η σημειολογική σημασία είναι σαφώς μεγαλύτερη. Οσοι γνωρίζουν πώς λειτουργούν οι Βρυξέλλες, σημειώνουν στην «Κ» πως αφενός οι διευθύνσεις της Ε.Ε. «δεν θέλουν να δίνουν λαβή σε οιονδήποτε για καμία υπόθεση που σχετίζεται με την Ελλάδα για λόγους που καταρχήν σχετίζονται με την επαγγελματική τους σταδιοδρομία». Εξαντλούν έτσι την αυστηρότητά τους. Αφετέρου φέρονται να δέχονται οχλήσεις, όχι μόνο όπως αυτή η καταγγελία που είχε υποβάλει την άνοιξη του 2009 ο τότε νομάρχης Πειραιά, Γ. Μίχας και η ΟΜΥΛΕ, αλλά και από έχοντες ανταγωνιστικά συμφέροντα λιμένες. «Καταγγελίες που ενίοτε γίνονται πιεστικές ακόμα και αν δεν υποβάλλονται τυπικά. Αυτή είναι άλλωστε η δουλειά τους», συμπληρώνουν. Αλλες πλευρές μιλούν για προειδοποιητική βολή της επιτροπής προς το Πεκίνο στα όσα ακούγονται και γράφονται στην Αθήνα για ενδεχόμενη διακρατική συμφωνία, παρά το γεγονός ότι η Cosco έχει ξεκαθαρίσει πως ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην αξιοποίηση του ΟΛΠ μόνο μέσω διαγωνισμού.

Επί του θέματος που ανέκυψε τώρα, πάντως, κύκλοι της θυγατρικής της Cosco στον Πειραιά θυμίζουν ότι από τον Ιούλιο του 2012 η επιτροπή έχει ήδη καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν προκύπτει κρατική ενίσχυση από τις διατάξεις της σύμβασης παραχώρησης. Οπως και ότι έχει επίσης καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ορισμένες από τις φορολογικές διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 3755/2009 δεν οδηγούν στη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης. «Οι φορολογικές διατάξεις στις οποίες αναφέρεται η απόφαση έχουν συμπεριληφθεί σε όλες τις προηγούμενες συμβάσεις παραχώρησης για όλα τα άλλα μεγάλα έργα υποδομής στην Ελλάδα», σημειώνουν αναφερόμενοι σε συμβάσεις όπως της Αττικής Οδού, της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και του διεθνούς αερολιμένα στα Σπάτα. «Τις συμβάσεις αυτές εξέτασε η επιτροπή και δεν προέβαλε καμία ανησυχία σχετικά με τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης», τονίζουν εμφανώς ενοχλημένοι.

Η επιτροπή μάλιστα έχει εξετάσει επίσης σε προηγούμενες περιπτώσεις την εφαρμογή της νομοθεσίας που ισχύει από το 1953 για την προστασία αλλοδαπών επενδύσεων και δεν έχει προβάλει οποιεσδήποτε ενστάσεις. Ολα αυτά εκτιμάται ότι καταδεικνύουν «πέραν πάσης αμφιβολίας ότι υπάρχει περίπτωση δυσμενούς διακριτικής μεταχείρισης σε βάρος της Cosco». Νομικοί κύκλοι θεωρούν ότι η απόφαση περιέχει «πρόδηλα σφάλματα στην αξιολόγηση των πραγματικών περιστατικών και των σχετικών εφαρμοστέων διατάξεων και το πιθανότερο είναι να ασκηθεί προσφυγή για την ακύρωσή της». «Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει προστατεύοντας τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου να προσφύγει για την ακύρωση της απόφασης της επιτροπής μέχρι τις 3 Ιουνίου», αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Σημειώνεται πως η πρόσφατη αναθεώρηση της σύμβασης, γνωστή και ως φιλικός διακανονισμός, έχει λάβει έγκριση τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και από την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή