Πολλά υποσχόμενες οι αερομεταφορές παραγγελιών μέσω drones

Πολλά υποσχόμενες οι αερομεταφορές παραγγελιών μέσω drones

3' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορείτε να φανταστείτε πως όταν, ύστερα από χρόνια, θα σηκώνετε το κεφάλι, θα βλέπετε πλήθος ιπτάμενων μη επανδρωμένων μηχανών, τα λεγόμενα drones; Mπορείτε να φανταστείτε… μποτιλιάρισμα στον αέρα; Ή κώδικα εναέριας κυκλοφορίας; Οσο κι αν μοιάζουν σχετικά μακρινά όλα αυτά (και είναι), πριν από μερικές ημέρες έγινε ένα αποφασιστικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση.

Η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπλοΐας των ΗΠΑ (FAA) έδωσε άδεια στη γιγάντια εταιρεία του διαδικτυακού εμπορίου Amazon να ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις σε πραγματικό περιβάλλον για τη διανομή των παραγγελιών της με drones. Ηταν αποτέλεσμα πολύμηνου λόμπινγκ της εταιρείας, αλλά και πλήθους δοκιμών εντός των εγκαταστάσεών της στο Σιάτλ, καθώς και σε χώρες εκτός ΗΠΑ. Προς το παρόν, η άδεια έχει πολύ αυστηρούς όρους, αλλά όλοι καταλαβαίνουν πως ανοίγει ένα νέο πεδίο τεχνολογικής ανάπτυξης, που εγείρει σοβαρές ανησυχίες για το πώς θα εξελιχθεί, παρότι υποστηρίζεται και από φιλοπεριβαλλοντικές θέσεις.

Η άδεια της FAA αφορά αποκλειστικά πτήσεις σε υψόμετρο κάτω των 120 μέτρων, αποκλειστικά την ημέρα και πάντα σε ορατότητα διά γυμνού οφθαλμού, υπό κατάλληλες καιρικές συνθήκες. Ο χειριστής του drone πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον δίπλωμα από ιδιωτική σχολή αεροπλοΐας και να είναι καλά στην υγεία του. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις της Amazon θα ξεκινήσουν σε μη κατοικημένη περιοχή της Πολιτείας της Ουάσιγκτον.

Ο κολοσσός τού εξ αποστάσεως εμπορίου οραματίζεται μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία παραδόσεων με drones, την οποία αποκαλεί «Amazon Prime Air» και η οποία θα μπορεί να διαθέτει τις παραγγελίες σε χρόνο ρεκόρ. Οι υποστηρικτές της μεθόδου ισχυρίζονται, και όχι αβάσιμα, πως το περιβαλλοντικό και οικονομικό κόστος από τις μεταφορές προϊόντων και ειδικά τη διανομή σε σπίτια και επιχειρήσεις (που έχει αυξηθεί εκθετικά τα τελευταία χρόνια, μαζί με το ηλεκτρονικό εμπόριο) είναι πολύ μεγάλο: καυσαέρια, ηχορύπανση, μποτιλιάρισμα, τροχαία ατυχήματα και βέβαια μεγάλη κατανάλωση καυσίμων. Οι αερομεταφορές μέσω drones θα μπορούσε να είναι μια λύση… Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως και η Google πραγματοποιεί δοκιμές ιπτάμενων συστημάτων διανομής στην Αυστραλία.

Η Αmazon δοκιμάζει μια μηχανή που μοιάζει με τηλεκατευθυνόμενο ελικοπτεράκι, το οποίο κινείται με οκτώ έλικες. Το drone της Amazon (octocopter) μπορεί να μεταφέρει βάρος έως 2,3 κιλά, καλύπτοντας έτσι το 86% των προϊόντων που μεταφέρει η εταιρεία. Ο έλεγχος των μη επανδρωμένων σκαφών θα γίνεται με GPS. Η ακτίνα δράσης τους είναι 16 χιλιόμετρα, μια ακτίνα που μπορεί να καλύψει μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε πυκνοκατοικημένες περιοχές.

Το ενδιαφέρον για τα drones επεκτείνεται σε μια σειρά κλάδους, από αγροτικές επιχειρήσεις μέχρι κινηματογραφικές εταιρείες. Παρ’ όλα αυτά, η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπλοΐας των ΗΠΑ δεν βιάζεται, καθώς όπως λένε στελέχη της πρέπει να σιγουρευτεί πως θα μπορούν να πετούν με ασφάλεια. Αναζητεί κανόνες και για τα μεγάλα drones, που ζυγίζουν μέχρι και 55 κιλά και θα χρησιμοποιούνται για οικονομική δραστηριότητα και όχι για αναψυχή. Στις ΗΠΑ, υπάρχει έκρηξη των λεγόμενων microdrones (ελαφρύτερα από 4,4 κιλά), τα οποία χρησιμοποιούν κυρίως οι χομπίστες.

Πληθαίνουν όσοι πιστεύουν πως τις επόμενες δεκαετίες τα ρομποτικά αεροσκάφη και οι αυτόματες ιπτάμενες μηχανές θα μπουν μαζικά στην καθημερινή ζωή και θα τη μετασχηματίσουν, όπως ο προσωπικός υπολογιστής. Οι πρώτες χρήσεις των drones, όπως συνέβη με πολλά πρωτοποριακά πράγματα (π.χ. το διαδίκτυο), ήταν στρατιωτική και κατασκοπευτική. Σήμερα δοκιμάζονται πολλές άλλες χρήσεις, άμεσα ωφέλιμες στον άνθρωπο. Πάντως, οι ανησυχίες παραμένουν, πολύ περισσότερο όταν ήδη παρουσιάζονται τα πρώτα ατυχήματα με εμπλοκή drones. Πρόσφατα, εξάλλου, ο πρόεδρος Ομπάμα κάλεσε όλες τις κυβερνητικές υπηρεσίες να δημοσιοποιούν κάθε χρόνο μια «γενική περίληψη» σχετικά με τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, κυρίως όσον αφορά την προστασία της ιδιωτικής ζωής των πολιτών από τις παρακολουθήσεις.Drone στα αγγλικά σημαίνει και κηφήνας. Αποτελεί ερώτημα εάν η χρήση τους θα δημιουργήσει περισσότερους «κηφήνες» στην καθημερινότητα, που θα τα περιμένουν όλα ουρανοκατέβατα, θα δημιουργήσει μεγαλύτερη όχληση περιβαλλοντική ή θα μειώσει ρύπανση και μποτιλιάρισμα.

Πολύτιμα αγαθά σε απομονωμένες περιοχές

«Τα drones μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να μεταφέρουν φάρμακα και άλλα πολύτιμα αγαθά σε απομονωμένα χωριά και οικισμούς, που δεν υπάρχουν δρόμοι ή αυτοί είναι σε άσχημη κατάσταση. Αφρική, Ασία, Νότια Αμερική έχουν πλήθος παρόμοιων οικισμών, όπου τα μικρά ιπτάμενα μηχανήματα θα έρχονταν για να φέρουν ζωή και χρήσιμα προϊόντα». Η Πάολα Σαντάνα, από τη Δομινικανή Δημοκρατία, μιλώντας στο TED, στο Μπιμπέντουμ της Μισελέν στο Τσενγκντού της Κίνας, τον Νοέμβριο του 2014, με θέμα το μέλλον της βιώσιμης μετακίνησης στον 21ο αιώνα, έδινε ακόμα μια διάσταση στη χρήση των drones.

Στη νότια κι ανατολική Κίνα, πάντως, η εταιρεία S.F. Express διακινεί ήδη πακέτα με drones. Το μικρό αεροκατευθυνόμενο της εταιρείας μπορεί να μεταφέρει πακέτα βάρους μέχρι ενός κιλού, με πτήσεις διάρκειας έως 16 λεπτών. Η εταιρεία υποστηρίζει πως μπορεί ήδη να διακινεί 1.000 πακέτα ημερησίως με drones.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή