Επιστρέφει εσπευσμένα ο «κανόνας των δύο» στο πιλοτήριο

Επιστρέφει εσπευσμένα ο «κανόνας των δύο» στο πιλοτήριο

1' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία μετά την άλλη, τις τελευταίες ημέρες, οι ευρωπαϊκές, καναδικές και ασιατικές αεροπορικές εταιρείες σπεύδουν να καθιερώσουν τον «κανόνα των δύο», που επιβάλλει την παρουσία, ανά πάσα στιγμή, δύο ατόμων στον θάλαμο διακυβερνήσεως. Ο κανόνας αυτός ίσχυε ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αν ο κυβερνήτης ή ο συγκυβερνήτης χρειαστεί να βγει από τον θάλαμο διακυβερνήσεως, αντικαθίσταται υποχρεωτικά από κάποιο μέλος πληρώματος. Ο κανόνας αυτός, που καθιερώθηκε στις ΗΠΑ με στόχο να γίνει γρήγορα αντιληπτή ενδεχόμενη αδιαθεσία του ατόμου που ελέγχει το αεροσκάφος, μπορεί να προστατεύσει τους επιβάτες και στο σπανιότατο (αλλά όπως φαίνεται υπαρκτό) ενδεχόμενο αυτοκτονικών χειρισμών.

Δυσκολότερο όμως είναι να σταθμιστεί ποιος είναι ο κατάλληλος βαθμός θωράκισης του θαλάμου διακυβερνήσεως. Ως αντίδραση στις αεροπειρατείες της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεώθηκαν να εγκαταστήσουν «εγκεκριμένες πόρτες που αντέχουν σε πυρά μικρού όπλου, σε θραύσματα χειροβομβίδας και σε προσπάθειες παραβίασής τους διά της βίας».

Ενας κανόνας που σχεδιάστηκε για να προστατεύει τον θάλαμο διακυβέρνησης από ανεπιθύμητους εισβολείς, αποδείχθηκε μοιραίος για την ασφάλεια της πτήσης 9525 της Germanwings, αφού στα τελευταία λεπτά της ηχογράφησης, ο πιλότος, που είχε κλειδωθεί έξω, ακούγεται να προσπαθεί μάταια να παραβιάσει την πόρτα.

Τα συστήματα ασφαλείας προβλέπουν ακόμη και το ενδεχόμενο να περιπέσουν σε αδυναμία και οι δύο πιλότοι. Στην περίπτωση αυτή, τα μέλη του πληρώματος μπορούν να εισέλθουν στον θάλαμο διακυβέρνησης πληκτρολογώντας ειδικό κωδικό. Δεν μπορούν όμως να κάνουν απολύτως τίποτα αν όποιος βρίσκεται στο εσωτερικό του θαλάμου διακυβέρνησης επιλέξει τη λειτουργία που μπλοκάρει την είσοδο.

«Οπως με όλα τα μέτρα ασφαλείας, υπάρχουν ανεπιθύμητες συνέπειες» είπε ο διευθυντής του προγράμματος ασφάλειας πτήσεων του πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας, Τόμας Αντονι. «Στην αεροπλοΐα, οι κανόνες γράφονται με αίμα» σημείωσε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ερευνών Αεροπορικών Δυστυχημάτων DVI Aviation, Στίβεν Μάγιερς. «Το ονομάζουν και "σχεδιασμό από τον τάφο"- δηλαδή όταν συμβαίνει ένα ατύχημα και προκύπτει κάτι που δεν είχαμε σκεφτεί, όλοι προσπαθούν να σχεδιάσουν νέα προληπτικά μέτρα. Νομίζω ότι και σε αυτή την περίπτωση θα γίνει το ίδιο».

Ηδη, υπάρχουν αυστηρά πρωτόκολλα που απαγορεύουν την είσοδο επιβατών στον θάλαμο διακυβέρνησης και υποχρεώνουν το πλήρωμα καμπίνας να μπλοκάρει τους διαδρόμους αν ανοίξει η πόρτα του πιλοτηρίου.

«Δεν έχουμε καμία ένδειξη για το τι μπορεί να οδήγησε τον συγκυβερνήτη να διαπράξει τέτοια φρικτή πράξη» ισχυρίστηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa Κάρστεν Σπορ. «Τέτοια μεμονωμένα περιστατικά δεν μπορούν ποτέ να αποκλειστούν τελείως. Ακόμη και το καλύτερο σύστημα στον κόσμο δεν μπορεί να τα εμποδίσει».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή