ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Οι τρεις ζωγράφοι της Πινακοθήκης Βογιατζόγλου

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πίνακας του Αχιλλέα Πιστώνη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στον λευκό χώρο της Πινακοθήκης Βογιατζόγλου, στη Νέα Ιωνία, ακολουθείς τρία δημιουργικά μονοπάτια που περιπλέκονται σαν κισσός σε κορμό δέντρου. Δεν είναι τόσο περίπλοκη η συνύπαρξη των τριών ζωγράφων, του Αχιλλέα Πιστώνη, του Βασίλη Σελιμά και του Αντώνη Τσακίρη, αλλά ως επισκέπτης, με δεδομένη την πνευματική περιέργεια για το έργο αυτών των δημιουργών της νεότερης γενιάς, αισθάνεσαι ότι πλοηγείσαι μέσα και πέρα από τα όρια ενός ισοσκελούς τριγώνου.

Είχα παρακολουθήσει τη δουλειά και των τριών ζωγράφων τα προηγούμενα χρόνια και πάντα, με εντυπωσίαζε η δίψα τους για τέχνη. Τους έβλεπα, παρέα μαζί, φίλοι και οι τρεις, ταλαντούχοι και πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους. Τους χαιρόμουν καθώς ένιωθα το πάθος τους για τη ζωγραφική, είχαν (έχουν) κάτι από τους ζωγράφους του παλιού καιρού, με μία αίσθηση μποέμικης αφοσίωσης. Στη Νέα Ιωνία, η Πινακοθήκη Βογιατζόγλου στεγάζει εδώ και δύο μήνες το επιστέγασμα της συνύπαρξής τους στον β΄όροφο του βιομηχανικού κτιρίου δίπλα στην Πινακοθήκη. Σε αυτόν τον μεγάλο, γυμνό χώρο, ο Πιστώνης, ο Σελιμάς και ο Τσακίρης δούλεψαν παρέα για δύο χρόνια, ζυμώθηκαν μαζί και μέσα από αυτήν την ώσμωση δημιούργησαν τα έργα που παρουσιάζονται τώρα (έως και το Σάββατο). Αυτή η ιδέα του Γιώργου Βογιατζόγλου με σκοπό την πρόκληση νέας τέχνης καρποφόρησε και τα έργα των τριών ζωγράφων απλώνονται στα δύο επίπεδα της Πινακοθήκης σαν τρεις ατομικές εκθέσεις. Με την επιμέλεια της Ελένης Κυπραίου, η έκθεση «Κτίριο 1» είναι δαιδαλώδης ως προς τα παρακλάδια και τους παραποτάμους της, και σαφής ως προς τη στόχευση και την προσωπική διατύπωση κάθε ζωγράφου. Χρειάστηκαν λίγα μόνο λεπτά για να οργανώσω το οπτικό μου πεδίο και να καλλιεργήσω τις οικείες, εκείνες, συμμαχίες με κάθε ζωγράφο ώστε να συνομιλώ μυστικά, καθώς τα έργα είναι τοποθετημένα σε μικρές «οικογένειες» με χιαστί τομές, αντιπαραβολές και τεθλασμένες, δημιουργώντας μία θελκτική γεωμετρία υψηλής θερμοκρασίας.

Ο Αχιλλέας Πιστώνης εμβαθύνει σε εκείνο το αποχρωματισμένο οροπέδιο της μνήμης, με σώματα σε ύπτια, πλάγια ή έκκεντρη θέση, με βλέμματα κάρβουνο και εσωτερικά δωμάτια νατουραλιστικού θεάτρου. Τα έργα του, υπαινικτικά αφηγηματικά, αναπτύσσονται ελλειπτικά και τα νιώθω να πλέουν σε αμνιακό υγρό, είναι ψευδαισθητικά τόσο ώστε να προκαλούν οδυνηρούς συνειρμούς.

Ο Βασίλης Σελιμάς οργανώνει και ελέγχει πυκνές αλληγορίες, με συχνά υπερφυσικά σώματα ή θρυμματισμένες, εσωτερικά, μορφές, με έμμεσες αναφορές στην εικονογράφηση ενός ποπ σουρεαλισμού, αλλά με πικρές, σχεδόν πένθιμες διαβαθμίσεις ως την τελική απολέπιση που διατρανώνεται με την επιμέλεια στον αφαιρετικό ρεαλισμό.

Ο Αντώνης Τσακίρης προεκτείνει ένα σύμπαν φαντασίας ως τον οριακό γιγαντισμό του, μέσα στο οποίο ιδρύει κόσμους ανορθολογικούς, πολύχρωμους, γκροτέσκους, αυτοσαρκαστικούς και παραισθησιογόνους. Οι μορφές του, συχνά ο ίδιος ή οικεία πρόσωπα, αναδύονται μέσα από αστικές παραβολές και φροϋδικές τελετουργίες.

INFO Πινακοθήκη Βογιατζόγλου, Ελευθερίου Βενιζέλου 63-71, Νέα Ιωνία, τηλ. 30 210 27 10 472
Εως 4 Απριλίου
www.vogiatzogloucollection.gr

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ