Εξωπραγματικοί στόχοι από το ΥΠΟΙΚ εκτιμά η αγορά καυσίμων

Εξωπραγματικοί στόχοι από το ΥΠΟΙΚ εκτιμά η αγορά καυσίμων

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Mε μια εντυπωσιακή απόκλιση σε ό,τι αφορά τα διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο, ξεκινάει ο νέος κύκλος συζήτησης για την πάταξη του λαθρεμπορίου στην αγορά καυσίμων, ενώ μέτρα που έχουν θεσμοθετηθεί από το 2012 παραμένουν ανενεργά. Η κυβέρνηση διά του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα ανεβάζει τον πήχυ των προσδοκιών για είσπραξη διαφυγόντων εσόδων από τη λαθραία κίνηση καυσίμων στο 1,5 δισ. ευρώ. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) έχει καταθέσει υπόμνημα στον κ. Μάρδα, στο οποίο τα διαφυγόντα κέρδη από το λαθρεμπόριο προσδιορίζονται στα 150 εκατ. ευρώ και με βάση την πλέον μαξιμαλιστική προσέγγιση στα 180 εκατ. ευρώ. Εκπρόσωποι της αγοράς χαρακτηρίζουν «εξωπραγματικό» το νούμερο του 1,5 δισ. ευρώ και τονίζουν στην «Κ» ότι «προ της εξίσωσης φόρων το λαθρεμπόριο είχε υπολογιστεί στα 500-540 εκατ. ευρώ ετησίως. Από αυτά τα 350 εκατ. ευρώ προέρχονταν από το πετρέλαιο θέρμανσης και το υψηλό οικονομικό κίνητρο που δημιουργούσε η διαφορά της τιμής με το πετρέλαιο κίνησης, λόγω της μεγάλης απόκλισης του φόρου. Με την εξίσωση του ΕΦΚ, η πληγή αυτή έκλεισε. Η εκ νέου μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης στο 80% του πετρελαίου κίνησης άνοιξε ένα μικρό παράθυρο στο λαθρεμπόριο του πετρελαίου θέρμανσης τη χρονιά που πέρασε, το κίνητρο ωστόσο είναι περιορισμένο. Το 2014 το λαθρεμπόριο κινήθηκε γύρω στα 150 εκατ. ευρώ – μάξιμουμ στα 180 εκατ. ευρώ και προέρχεται κατά βάση από την παράνομη διακίνηση ναυτιλιακού ντίζελ και τις εικονικές εξαγωγές».

Απώλειες φορολογικών εσόδων του μεγέθους που επικαλείται η κυβέρνηση αναλογούν σε διακίνηση ποσοτήτων που ελάχιστα απέχουν από αυτές της κανονικής αγοράς, τονίζουν στελέχη του κλάδου εμπορίας καυσίμων. Αναφέρουν μάλιστα ότι εξήγησαν στον υπουργό κ. Μάρδα, πως ακόμη και εάν όλο το ναυτιλιακό καύσιμο τροφοδοτούσε τα παράνομα κυκλώματα, οι απώλειες για το Δημόσιο δεν θα ξεπερνούσαν τα 300-350 εκατ. ευρώ. Εξηγούν ότι, σύμφωνα με τα περυσινά προσωρινά στοιχεία, η κατανάλωση καυσίμων στην Ελλάδα το 2014 ήταν 2,98 εκατ. χιλιόλιτρα πετρελαίου κίνησης, 1,15 εκατ. χιλιόλιτρα πετρελαίου θέρμανσης, και 600.000 χιλιόλιτρα ναυτιλιακού. Με βάση τις τρέχουσες τιμές, η παραδοχή για απώλειες εσόδων 1 δισ. ευρώ τον χρόνο για παράδειγμα, σημαίνει ότι θα έπρεπε να εισέλθουν παράνομα στην αγορά 1,9 εκατ. χιλιόλιτρα ναυτιλιακού καυσίμου, δηλαδή τριπλάσιες ποσότητες από αυτές που κυκλοφορούν κανονικά.

Η αγορά είναι πάντως πρόθυμη, και το έχει δηλώσει στον αρμόδιο υπουργό, να συνεργαστεί και να στηρίξει το έργο της κυβέρνησης για την πάταξη του λαθρεμπορίου, καθώς αποτελεί ταυτόχρονα μάστιγα για τις υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν την ανάγκη εφαρμογής του νόμου για την πάταξη του λαθρεμπορίου, που παραμένει ανενεργός κατά το μεγαλύτερο μέρος, καθώς προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμη εκδοθεί, ενώ άλλες δεν εφαρμόζονται. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της εγκατάστασης συστήματος εισροών- εκροών σε πρατήρια και σύμφωνα με τον νόμο 4072/2012 σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) από τα 5.500 εν ενεργεία πανελλαδικά πρατήρια, τα 4.671 έχουν εγκαταστήσει σύστημα εισροών-εκροών, ενώ από αυτά τα 2.952 αποστέλλουν στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών. Σε αδιάλειπτη βάση δε, στοιχεία αποστέλλουν μόνο τα 1.908, δηλαδή ένα ποσοστό μόλις 35%. Τα υπόλοιπα 1.044 δεν έχουν κανονική ροή στοιχείων, είτε επειδή κάποια έχουν αλλάξει ιδιοκτήτη, είτε λόγω σοβαρών τεχνικών προβλημάτων, είτε εξαιτίας μεταβολών μητρώου κ.λπ. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται, επίσης, η επέκταση του μέτρου εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών στις ελεύθερες εγκαταστάσεις, στις εγκαταστάσεις ιδιωτικών πρατηρίων, σε πρατήρια στις μαρίνες, σε εγκαταστάσεις εταιρειών με χώρους στάθμευσης οχημάτων για τη φύλαξη και τη συντήρησή τους, όπως και στα διυλιστήρια και στις αποθήκες καυσίμων, καθώς και η ΚΥΑ για τις προδιαγραφές εγκατάστασης GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή