Αποψη: Οι έλεγχοι οffshore μεγάλου πλούτου

Αποψη: Οι έλεγχοι οffshore μεγάλου πλούτου

3' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

​​Το σύνηθες αφήγημα της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι πως η κυβέρνηση διαπραγματεύεται σκληρά, πως έχει κοστολογημένες προτάσεις και πως οι ιδεολόγοι των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον δεν ακούνε και δεν καταλαβαίνουν τίποτε.

Ακόμη και αν καλόπιστα δεχτούμε πως αυτή η εικόνα εδράζεται μερικώς στην αλήθεια, βλέπουμε πια πως δεν αποτυπώνει όλη την πραγματικότητα.

Δημοσιεύτηκε, για παράδειγμα, η λίστα μέτρων που η ελληνική κυβέρνηση έχει δώσει προς συζήτηση στο πλαίσιο του Brussels Group· το σημαντικότερο μέτρο που το υπουργείο Οικονομικών προτείνει είναι η εντατικοποίηση των ελέγχων εμβασμάτων και οffshore. Η απόδοση του μέτρου υπολογίζεται από την κυβέρνηση από 725 εκατ. έως και 875 εκατ. για το 2015 μόνο. Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα από το συγκεκριμένο προτεινόμενο μέτρο είναι κρίσιμο και χρήζει πιο λεπτομερούς ανάλυσης.

Το 2014, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της ΓΓΔΕ, πραγματοποιήθηκαν 693 έλεγχοι για υποθέσεις ατόμων μεγάλου πλούτου, οffshore εταιρειών και εμβασμάτων, έναντι στόχου 720 ελέγχων. Από αυτούς τους ελέγχους βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ και εισπράχθηκαν λίγο πάνω από 60 εκατ. ευρώ. Με αυτό τον τρόπο ο δείκτης εισπραξιμότητας διαμορφώθηκε περίπου στο 25% έναντι δηλωμένου στόχου 50%. Για το πρώτο δίμηνο του 2015 η εισπραξιμότητα είναι χειρότερη και έχουν βεβαιωθεί φόροι και πρόστιμα μόλις 70 εκατ. ευρώ.

Για να θεωρηθεί ρεαλιστικό το μέτρο λοιπόν, πρέπει να εισπραχθούν 790 εκατ. κατ’ ελάχιστον (ο στόχος του νέου μέτρου, πάνω από τα περσινά αποτελέσματα – 725+65). Για να γίνει αυτό, πρέπει να βεβαιωθούν 4 φορές περισσότερα (25% εισπραξιμότητα), δηλαδή 3,2 δισ. Ας υποθέσουμε γενναιόδωρα πως τα 70 εκατ. των δύο πρώτων μηνών έγιναν σήμερα 200 εκατ. Απομένουν 3 δισ. για λίγο πάνω από 8 μήνες.

Τι μας κάνει να ελπίζουμε πως θα έχουμε πάνω από 10 φορές αύξηση της παραγωγικότητας των ελεγκτικών υπηρεσιών; Στην πραγματικότητα τίποτε. Σε λίγο καιρό θα ακούμε τις συνήθεις δικαιολογίες για έλλειψη μέσων και προσωπικού αντί να δούμε από τώρα το ανεδαφικό των σχεδιασμών.

Τα πράγματα όμως είναι ακόμη χειρότερα. Γιατί στην πραγματικότητα η κυβέρνηση ούτε έχει αξιολογήσει το πώς γίνονται αυτοί οι έλεγχοι αλλά και κάνει ό,τι μπορεί για να μειώσει την αποτελεσματικότητά τους.

Ας ξεκινήσω από το δεύτερο: με την πρόσφατη ΠΝΠ με την οποία η κυβέρνηση χαρίζει πρόστιμα φοροδιαφυγής σε όσους πληρώσουν μέχρι 27/5 (προσοχή! πρωτοφανές φαινόμενο περαίωσης στο μέλλον). Καλεί δηλαδή όσους ελέγχονται τώρα από το ΚΕΦΟΜΕΠ να ζητήσουν επίσπευση των υποθέσεών τους όσο όσο, ώστε να πληρώσουν μόνο τον φόρο που θα πλήρωναν π.χ. το 2009 χωρίς ούτε ένα ευρώ προστίμου φοροδιαφυγής ή μη πληρωμής. Με τέτοια μέτρα, αυτά τα περσινά 60 εκατ. ίσως μας φανούν άπιαστα.

Οσον αφορά τη μεθοδολογία: τι έγινε πέρυσι με τις εγκυκλίους ΠΟΛ 1228/15-10-2014 και 1259/22-12-2014 που άλλαζαν τον τρόπο ελέγχου των εμβασμάτων και των λεγόμενων τεχνικών έμμεσου προσδιορισμού εισοδημάτων (γνωστές από δημοσιεύματα και ως αμερικανικές τεχνικές ελέγχου);

Οι μεταβολές που ήρθαν μπορεί να διόρθωναν κάποιες παρενέργειες, όμως είναι κοινός τόπος σε όσους γνωρίζουν τα θέματα αυτά πως ελαστικοποίησαν τις μεθοδολογίες επιτρέποντας σε περισσότερες περιπτώσεις να ολοκληρώνεται ο έλεγχος ως ειλικρινής χωρίς καμία συνέπεια για τον ελεγχόμενο.

Ενας τρόπος είναι ο αυτόματος καταμερισμός του ποσού που εξήχθη σε όλους τους συνδικαιούχους του λογαριασμού (και άρα ο ελεγχόμενος έχει να δικαιολογήσει μικρότερο ποσό από το έμβασμα), ενώ ξέρουμε πως στις περισσότερες των περιπτώσεων οι συνδικαιούχοι είναι μόνο κατ’ όνομα (π.χ. για να μπορούν να κάνουν οι συγγενείς ανάληψη σε περίπτωση θανάτου). Ακόμη, οι αυξημένες δυνατότητες επίκλησης μετρητών στο σπίτι για να δικαιολογηθεί η όποια αδήλωτη διαφορά.

Οι γνώστες των θεμάτων έχουν την αίσθηση πως πράγματι είχαμε διευκόλυνση πολλών φορολογουμένων και άρα μειωμένη αποτελεσματικότητα των ελέγχων. Για αυτό και ζήτησα από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών συγκεκριμένα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα πριν και μετά τις εγκυκλίους αυτές, ιδιαίτερα το ποσοστό ειλικρινών ελέγχων σε σχέση με το σύνολο των υποθέσεων που ολοκληρώνονται, ελπίζοντας να βοηθήσω να καταλάβουν τη σημασία ενός προβλήματος που δεν ξέρουν καν σήμερα.

Καταλαβαίνουμε τι αξιοπιστία μπορεί να έχει ένα τέτοιο πρόγραμμα μέτρων και μεταρρυθμίσεων, όταν το πιο σημαντικό μέτρο της λίστας εδράζεται στα σαθρότερα των θεμελίων;

Η κυβέρνηση προσπαθεί να μας πείσει πως είναι έτοιμη από καιρό και θαρραλέα και πως το μαύρο χέρι της αντίδρασης την εμποδίζει να ολοκληρώσει τη συμφωνία. Κρίνοντας από τα παραπάνω, η εικόνα είναι ακριβώς η αντίθετη.

Με ψέματα όμως δεν μπορούμε να βρούμε λύσεις στα πραγματικά μας προβλήματα.

* O κ. Χ. Θεοχάρης είναι βουλευτής του «Ποταμιού».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή