Ηλιάνα Φωκιανάκη: Έμφαση στην τέχνη

Ηλιάνα Φωκιανάκη: Έμφαση στην τέχνη

4' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Θα µπορούσε να κατανοήσει κανείς εύκολα την ιδέα πάνω στην οποία βασίζεται η λειτουργία µιας µη κερδοσκοπικής γκαλερί – αρκεί να µην εµπλέκεται στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας. «Ήταν πολύ δύσκολο να πείσουµε τους εφοριακούς ότι όντως θέλουµε να κάνουµε κάτι χωρίς κέρδος», λέει η ιδρύτρια της State of Concept, Ηλιάνα Φωκιανάκη. «Κι ακόµη χειρότερα, η φορολόγηση είναι πολύ άδικη. Παρόλο που δεν έχουµε εµπορική δραστηριότητα, πέρυσι πληρώσαµε τέλος επιτηδεύµατος. Για µας, που λειτουργούµε µόνο µέσω χορηγιών, αυτό δυσκολεύει πολύ την κατάσταση. Ευτυχώς όµως έχουµε τη στήριξη του οργανισµού Outset Greece και ιδρυµάτων του εξωτερικού, όπως το Henry Moore Foundation, το Mondriaan Fund, το Artis NY ή άλλους ξένους κρατικούς φορείς και ιδρύματα». Ως επιµελήτρια και κριτικός τέχνης η ίδια, αναγνωρίζει ότι το να µην υπάρχει το άγχος του κέρδους είναι αρκετά απελευθερωτικό: «Λειτουργούµε σαν ένα πολύ φρέσκο σε προτάσεις, πολύ µικρό µουσείο. ∆εν θα σκεφτούµε ποτέ ότι κάποιος καλλιτέχνης είναι µεν πολύ καλός, αλλά όχι ευπώλητος, ώστε να µην τον παρουσιάσουµε. Ούτε λειτουργούµε µε γνώµονα τι θέλει να πει η γκαλερί µε την εκάστοτε παρουσίαση, αλλά τι ενδιαφέρεται να δει το κοινό. Σκοπός µας είναι να συστήνουµε τη δουλειά καλλιτεχνών που δύσκολα θα γνώριζε κανείς σε βάθος αν δεν ταξίδευε στην Ευρώπη. Μέχρι στιγµής, οι Αθηναίοι έχουν αγκαλιάσει την προσπάθεια, κι αυτό είναι το πιο σηµαντικό για µας, η επισκεψιµότητα και η θετική εμπειρία αυτών που βλέπουν τις εκθέσεις μας».

Ηλιάνα Φωκιανάκη: Έμφαση στην τέχνη-1

Το έργο της Keren Cytter "Der Spiegel" του 2007, που έxει παρουσιαστεί στην Αθήνα, στην TATE, στο ICA London, και πρόσφατα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχης του Σικάγο

 

Από τα προηγούµενα επαγγελµατικά της βήµατα, η Φωκιανάκη στέκεται στη θητεία της ως director στην γκαλερί Beaux Arts στο Λονδίνο και στη συµµετοχή της στη συγγραφή του βιβλίου The International Art Markets (εκδόσεις Kogan Page, 2009), έχοντας επιμεληθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό πολλές εκθέσεις με σημαντικούς καλλιτέχνες όπως ο Dan Perjovschi, από το 2005. «Αλλά το πιο σηµαντικό επαγγελματικό μου βήμα, ήταν η ίδρυση της State of Concept το 2013», τονίζει. «Ήταν ένα όνειρο χρόνων και χαίροµαι πολύ που έγινε πραγµατικότητα. Στην Αθήνα, µουσεία όπως το Μπενάκη, το Κυκλαδικής Τέχνης, το ∆ΕΣΤΕ και ο οργανισµός ΝΕΟΝ φέρνουν πολύ γνωστούς και σηµαντικούς καλλιτέχνες, καλύπτοντας πάρα πολλά κενά. Εµείς δίνουµε ένα διαφορετικό στίγµα, αφού µέσα από ολοκληρωµένες ατοµικές παρουσιάσεις εστιάζουµε σε καλλιτέχνες καταξιωµένους, που µπορεί να έχουν στο ενεργητικό τους ατοµικές εκθέσεις σε µουσεία όπως η ΤΑΤΕ και το Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ, όπως στην περίπτωση της Keren Cytter που δείξαμε τον Σεπτέμβριο του 2014, αλλά είναι νεότεροι και όχι superstars. Ο Basim Magdy που δείξαμε τον Ιούνιο του 2014, ανακοινώθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες ο καλλιτέχνης της χρονιάς από την συλλογή της Deutsche Bank. Όμως κάθε χρόνο, µία από τις τέσσερις εκθέσεις που παρουσιάζουµε είναι πάντα Έλληνα εικαστικού. Το πρόγραµµά µας περιλαµβάνει επίσης διαλέξεις από καλλιτέχνες, οι οποίοι έρχονται στην Αθήνα και γνωρίζουν µε τη σειρά τους την εικαστική σκηνή εδώ, οπότε δηµιουργείται ένας διάλογος μεταξύ ελληνικής εικαστικής σκηνής και εξωτερικού. Πέραν αυτού, υπάρχει το εκπαιδευτικό µας πρόγραµµα, που είναι εξίσου σημαντικό με τις εκθέσεις μας. Από το 2014, παρέχουµε δωρεάν συµβουλές σε φοιτητές και νέους δηµιουργούς, για να τους βοηθήσουµε στο στήσιµο του portfolio τους, τη σύνταξη βιογραφικού ή οτιδήποτε σχετικό θελήσουν ώστε να έχουν τα εφόδια να προσεγγίζουν με αυτοπεποίθηση κι επαγγελματισμό, μουσεία, γκαλερί, επιμελητές και συλλέκτες.Ήδη έχουµε βοηθήσει πάνω από εξήντα ανθρώπους».

Ηλιάνα Φωκιανάκη: Έμφαση στην τέχνη-2

Basim Magdy, video still από το έργο The Dent 2014

 

Όπως εξηγεί, η συλλογιστική των µη κερδοσκοπικών γκαλερί έχει ιστορία: «Στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο είχαν γίνει ανάλογες κινήσεις ήδη από τη δεκαετία του ’70, καθώς υπήρχε η ανάγκη για δηµιουργικούς χώρους µε µεγαλύτερη ελαστικότητα στο πρόγραµµα και ολιγοήμερες δράσεις, εκτός του πλαισίου παραδοσιακών θεσµών, όπως τα µουσεία ή οι εµπορικές γκαλερί. Στην Ελλάδα είχαµε ανάλογες πρωτοβουλίες και στο παρελθόν αλλά και τώρα, µε άλλους οργανισµούς που είναι µη κερδοσκοπικοί, ωστόσο το συγκεκριµένο µοντέλο, µε ορισµένο πρόγραµµα τεσσάρων εκθέσεων το χρόνο και µε εκπροσώπηση καλλιτεχνών για παρουσίαση και µόνο της δουλειάς τους, δεν υπήρχε». Παρόλο που το κέρδος δεν είναι ζητούµενο για την ίδια την γκαλερί, οι πωλήσεις για τους εικαστικούς που εκπροσωπεί και παρουσιάζει είναι πάντα ευπρόσδεκτες. «Λειτουργούµε ως απλός διαµεσολαβητής µεταξύ καλλιτέχνη και αγοραστή, τους οποίους φέρνουµε σε απευθείας επαφή», διευκρινίζει η Φωκιανάκη. «Η προηγούµενη έκθεσή µας, της Hera Büyüktaşçıyan, η οποία αντιπροσωπεύει φέτος τον Μάιο την Αρμενία στην Μπιενάλε της Βενετίας, πουλήθηκε λίγο µετά τα εγκαίνια σχεδόν αυτούσια σε συλλέκτη από την Τουρκία».

Ηλιάνα Φωκιανάκη: Έμφαση στην τέχνη-3

Γλυπτό της Μαργαρίτας Μποφιλίου από την επικείμενη έκθεση στις 15 Μαΐου

 

Η στόχευσή της για το µέλλον είναι απόλυτα συγκροτηµένη: «Το βασικότερο σε αυτήν τη φάση είναι να εξελίξουµε το εκπαιδευτικό µας πρόγραµµα, καλώντας εικαστικούς, κριτικούς και επιµελητές από το εξωτερικό για να διοργανώνουν workshops και έτσι να δώσουµε πιο ολοκληρωµένη βοήθεια σε φοιτητές και νέους εικαστικούς για το οποίο θα συνεργαστούμε με φορείς από τη Νέα Υόρκη. Όσον αφορά το εκθεσιακό µας πρόγραµµα, έχει ήδη κλείσει µέχρι τα µέσα του 2016 µε πολύ ενδιαφέροντες καλλιτέχνες. Στις 15 Μαΐου, εγκαινιάζουμε την έκθεση της Ελληνίδας Μαργαρίτας Μποφιλίου. Ο Σεπτέµβριος περιλαμβάνει την επιμέλεια ομαδικής έκθεσης μιας σημαντικής επιμελήτριας από την Ολλανδία της Maria Rus Bojan, και τον Νοέμβριο θα παρουσιάσουµε τον Mihuț Boșcu Kafchin, έναν πολύ νέο καλλιτέχνη, τη δουλειά του οποίου είδα πέρσι στο Παρίσι».

* www.stateofconcept.org

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή