Το PowerWall του Mr. Tesla

4' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Συνέβη στις αρχές του 20ού αιώνα. Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ήταν ήσυχα, καθαρά και με μειωμένες ανάγκες συντήρησης, αλλά είχαν μικρή αυτονομία και αργή αναφόρτιση. Τα θερμικά (με μηχανές εσωτερικής καύσης) ήταν φασαριόζικα, βρώμικα και μπελαλίδικα (ειδικά στην εκκίνηση με τη διαβόητη μανιβέλα). Η ζυγαριά έγερνε προς τα πρώτα. Οταν -σχεδόν ταυτόχρονα- στο προσκήνιο εμφανίστηκαν δύο σπουδαίες επινοήσεις: ο σιγαστήρας εξάτμισης και η μίζα…

Το νέο αυτοκίνητο τα είχε όλα! Ξεκίνημα με ένα κουμπί και κύλιση που δεν ξεσήκωνε τον κόσμο. Το πρώτο «υβριδικό» όχημα ήταν γεγονός· «ηλεκτρικό» στις πρώτες περιστροφές του στροφάλου και «θερμικό» στις υπόλοιπες. Η ταφόπλακα έπεσε βαριά για τον ανταγωνιστή του. Και τον κράτησε θαμμένο, μαζί με την εξέλιξη της μπαταρίας, που έμεινε σχεδόν απαράλλαχτη για εκατό και βάλε χρόνια…

Ολα αυτά τα γνωρίζει καλά ο Ιλον Μασκ. Entrepreneur (και όχι «επιχειρηματίας», γιατί ο πρώτος όρος εγκολπώνει πολλά περισσότερα από την απλή επιθυμία ενός ανθρώπου να βγάλει χρήμα) και φιλάνθρωπος, ο Μασκ είναι η διάνοια πίσω από το Tesla Car. Το πρώτο αυτοκίνητο που αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον της ανθρωπότητας για τη βιώσιμη ηλεκτροκίνηση.

Με το βλέμμα στο μέλλον

Το όραμα του Μασκ δεν ήταν ποτέ κρυφό. Ιδεολογικός λαμπαδηδρόμος του ινδάλματός του (επίσης φιλάνθρωπου, επιστήμονα και εφευρέτη Νίκολα Τέσλα), ο Μασκ ίδρυσε την Tesla Motors με μοναδικό στόχο να αποδείξει ότι ήρθε η ώρα της απεξάρτησής μας από τα ορυκτά καύσιμα, επενδύοντας σε μια τεχνολογία που έχει κρατηθεί ανενεργός στα συρτάρια των εργαστηρίων, με προσωπικό κόστος σε δισεκατομμύρια δολάρια και απρόθυμους επενδυτές (η Tesla Motors πρωτοπαρουσίασε κέρδη μόλις το 2013).

Σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό Wired το είχε πει καθαρά: «Δεν είμαστε μια εταιρεία που φτιάχνει αυτοκίνητα. Είμαστε μια εταιρεία που διαμορφώνει το μέλλον. Ενα μέλλον που μας στέρησε η εμμονή στο παρελθόν». Και μετά την εμπλοκή του στην τεχνολογία του Διαστήματος και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο ίδιος ο Μασκ ανέλαβε να μας δείξει τον «θαυμαστό, καινούργιο κόσμο» που οραματίζεται, στις 30 Απριλίου, με την παρουσίαση της νέας του οικιακής μπαταρίας «Tesla PowerWall».

«Το πρόβλημα με τις μπαταρίες σήμερα είναι.. ότι είναι χάλια», δήλωσε στη δημόσια παρουσίαση του «PowerWall». «Είναι βαριές, άσχημες, αναξιόπιστες, δεν υπακούν σε κανένα διεθνώς αποδεκτό πρότυπο, έχουν τεράστιο όγκο με μικρή χωρητικότητα, θέλουν χρόνο για να αναφορτιστούν και έχουν πολύ λίγους κύκλους φόρτισης. Το “PowerWall” είναι ένα όμορφο γλυπτό που μπορείτε να κρεμάσετε στον τοίχο σας και…»

Και τίποτε περισσότερο. Η μπαταρία του Μασκ δεν φέρνει κάτι καινούργιο στο πεδίο της αποθήκευσης και της απόδοσης ενέργειας. Δεν έχει «νέα χημεία» (μια απλή μπαταρία ιόντων λιθίου είναι, όπως αυτές που έχουν τα κινητά μας τηλέφωνα), δεν αντέχει σε περισσότερες φορτίσεις, δεν σηκώνει μεγαλύτερο φορτίο αναλογικά με τον όγκο της. Και όμως. Η αίσθηση που δημιουργεί η προώθησή της στην αγορά είναι αντιστρόφως ανάλογη της τεχνολογικής της σπουδαιότητας. Τα διεθνή media παραληρούν για «επανάσταση στην ενεργειακή αυτονομία των νοικοκυριών» και ο Μασκ ονειρεύεται ότι σε λίγα χρόνια τεράστιες συστοιχίες από τέτοιες μπαταρίες θα πάρουν τη σκυτάλη – σε συνδυασμό με ηλεκτροπαραγωγά στοιχεία καθαρής ενέργειας (κυρίως ηλιακά πάνελ) από όλες τις άλλες ενεργειακές πηγές: εργοστάσια κοκ και λιγνίτη, πυρηνικούς αντιδραστήρες, ακόμη και υδροηλεκτρικούς σταθμούς που καταστρέφουν το περιβάλλον.

«Ανθρακες ο θησαυρός»;

Οι αντιδράσεις από το ενεργειακό κατεστημένο δεν έχουν εκδηλωθεί ακόμα. Ενεργώντας με γνώμονα την ευφυΐα της αγοράς, οι εκπρόσωποί του ελπίζουν ότι ο ενθουσιασμός θα ατονήσει από μόνος του ή ότι θα αναπτύξουν εγκαίρως μια στρατηγική ώστε να τον κατευνάσουν ή να τον απορροφήσουν ό,τι αποδειχθεί πως συμφέρει περισσότερο.

Ωστόσο, η μπαταρία του Μασκ δεν είναι «άνθρακες ο θησαυρός». Και αυτό γιατί ο συμβολισμός της υπερβαίνει κατά πολύ τη νεωτεριστική της αξία. Ο Μασκ ανοίγει ένα δρόμο προσδοκιών και απαιτήσεων για τον μέσο καταναλωτή, επαναφέροντας στο προσκήνιο την ανάγκη για βιώσιμη ενέργεια με έναν τρόπο που διχάζεται ανάμεσα στη στυλιστική επιλογή ενός early adopter (του καταναλωτή που αγοράζει πρόθυμα οτιδήποτε καινούργιο) και την ιδεολογική τοποθέτηση ενός οικολόγου. Και το κάνει με αυτό το ανεπιτήδευτο ύφος ενός «μεγάλου παιδιού» που δεν βρίσκει κανένα όνειρο άπιαστο – αν δεν προσπαθήσει πρώτα να το κάνει πραγματικότητα.

Το «PowerWall» είναι απλώς μια μεγάλη μπαταρία με ωραίο καπάκι. Στα σωθικά της, όμως, ίσως κρύβεται ένα νέο κύκλωμα αντίληψης του ενεργειακού μας μέλλοντος. Αν κάποιος μπορεί να το φέρει στην επιφάνεια, ο Μασκ είναι αυτός που έχει τις περισσότερες ελπίδες.

Τι είναι το PowerWall

➽ Μια απλή μπαταρία ιόντων λιθίου (ό,τι πιο σύγχρονο προσφέρει η υπάρχουσα τεχνολογία) σαν αυτές ενός σημερινού κινητού, αλλά με πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα. Συνδεδεμένη με το δίκτυο της ΔΕΗ, χρησιμοποιείται για να συσσωρεύσει ενέργεια όσο ισχύει το φθηνό νυχτερινό τιμολόγιο και να τη διαθέσει πάλι στο νοικοκυριό τις ώρες αιχμής με τις υψηλότερες χρεώσεις. Ή να σας προμηθεύσει με ρεύμα σε περίπτωση διακοπής.

➽ Σε συνδυασμό με ηλιακά πάνελ ή ανεμογεννήτριες, λειτουργεί σαν απλός συσσωρευτής – αποθηκεύοντας ενέργεια τη στιγμή που παράγεται και προσφέροντάς την όταν ζητηθεί.

➽ Η αποθηκευτική της ικανότητα είναι 10 Κιλοβατώρες, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να ηλεκτροδοτήσει αυτόνομα ένα μέσο νοικοκυριό για περίπου οκτώ ώρες.

➽ Θα κοστίζει 3.500 δολάρια στην Αμερική, αλλά στην πραγματικότητα, αν κάποιος θέλει να αποκτήσει ενεργειακή αυτονομία στο σπίτι του, θα χρειαστεί τουλάχιστον τρεις τέτοιες μαζί με κάποια ανεξάρτητη ενεργειακή πηγή (φωτοβολταϊκά πάνελ ή ανεμογεννήτριες), εκτοξεύοντας το πραγματικό κόστος αρκετά πάνω από τις 20.000 δολάρια.

➽ Ισως η μοναδική καινοτομία της να είναι το design και η δυνατότητα να αναρτηθεί στον τοίχο…

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή