Πάτησε φρένο η αγορά αυτοκινήτου από τις συζητήσεις για τον ΦΠΑ

Πάτησε φρένο η αγορά αυτοκινήτου από τις συζητήσεις για τον ΦΠΑ

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την αγορά αυτοκινήτου «παγώνουν» τα αλλεπάλληλα σενάρια περί αλλαγών στους συντελεστές ΦΠΑ, σενάρια τα οποία τις τελευταίες εβδομάδες διαψεύδονται και επανέρχονται σε καθημερινή βάση. Η καλλιέργεια προσδοκιών περί ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ στο εμπόριο στο 18% είχε ως αποτέλεσμα να παρατηρείται μείωση της κίνησης και των παραγγελιών στις εκθέσεις αυτοκινήτου, η οποία σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αγγίζει το 30% τις δύο τελευταίες εβδομάδες.

Τι συμβαίνει με άλλα λόγια; Η προσδοκία ότι ο συντελεστής ΦΠΑ που επιβαρύνει την αγορά αυτοκινήτου θα μειωθεί από 23% που είναι σήμερα σε 18% ή και ακόμη χαμηλότερα οδηγεί αρκετούς αγοραστές στο να αναβάλλουν την απόφασή τους για την παραγγελία καινούργιου αυτοκινήτου. Εδώ και δέκα περίπου ημέρες άλλωστε κορυφαία εταιρεία του κλάδου έχει προβεί σε προωθητική ενέργεια την οποία διαφημίζει ως «μείωση του ΦΠΑ στο 18%». Στην πραγματικότητα πρόκειται για έκπτωση ισόποση με αυτή που θα προέκυπτε από τη μείωση του ΦΠΑ από το 23% στο 18%. Για να αντιληφθεί λίγο καλύτερα κάποιος το πώς σκέφτηκε σημαντική μερίδα των εν δυνάμει αγοραστών αυτοκινήτου, αρκεί να πούμε ότι το όφελος που θα είχε κάποιος από τη μείωση του ΦΠΑ από 23% σε 18% (χωρίς σε αυτό να συμπεριλαμβάνεται και όφελος απόσυρσης) υπολογίζεται σε 300 (για αυτοκίνητα έως 1.000 κ.ε.) και μπορεί να υπερβεί τα 1.000 ευρώ για αυτοκίνητα άνω των 1.600 κ.ε.

«Θα ήταν μεγάλο λάθος να δημιουργήσουν οποιαδήποτε προσδοκία την ώρα μάλιστα που η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης», τόνισε χαρακτηριστικά στην «Κ» κορυφαίο στέλεχος του κλάδου αυτοκινήτου, επισημαίνοντας ότι το ζητούμενο είναι να μειωθεί κυρίως ο ΦΠΑ που αφορά τη συντήρηση του αυτοκινήτου. Σε μια προσπάθεια να μην πατήσει «φρένο» η αγορά αυτοκινήτου, η οποία σημειωτέον αποφέρει σημαντικά έσοδα στα κρατικά ταμεία, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών διεμήνυαν χθες ότι η συνολική φορολόγηση του αυτοκινήτου, όποια και αν θα είναι η εξέλιξη με τον ΦΠΑ, θα παραμείνει περίπου στα ίδια επίπεδα με σήμερα.

Ακόμη μεγαλύτερο προβληματισμό, ωστόσο, προκαλεί η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών να επανεξετάσει το μέτρο της απόσυρσης, χωρίς να αποκλείει ακόμη και το ενδεχόμενο κατάργησής του. Η απόσυρση σημειωτέον παρατάθηκε για μια ακόμη χρονιά και ισχύει έως τις 20-12-2015, καθώς θεωρείται ότι είναι το μέτρο που «κράτησε στη ζωή» τον κλάδο του αυτοκινήτου, αποφέροντας ταυτόχρονα έσοδα στα κρατικά ταμεία. Η απόσυρση προβλέπει απαλλαγή ή έκπτωση από το τέλος ταξινόμησης στην περίπτωση αντικατάστασης του αποσυρθέντος αυτοκινήτου (με άδεια κυκλοφορίας μέχρι και 31-12-2001) με καινούργιο. To 2014 περίπου οχτώ στα δέκα καινούργια αυτοκίνητα που πωλήθηκαν ήταν σε αντικατάσταση παλαιού, ενώ η αντίστοιχη αναλογία το 2012 ήταν έξι στα δέκα. Τα έσοδα από το τέλος ταξινόμησης για το 2014 υπολογίζονται σε 60 εκατ. ευρώ, από τον ΦΠΑ σε 230 εκατ. ευρώ, ενώ από τα τέλη κυκλοφορίας σε 1,1 δισ. ευρώ.

«Εάν δεις ξεχωριστά τον κάθε κωδικό, πράγματι μπορεί τα έσοδα από το τέλος ταξινόμησης να φαίνονται λιγότερα λόγω της έκπτωσης που ισχύει στην περίπτωση της απόσυρσης. Ωστόσο, στο υπουργείο Οικονομικών πρέπει να δουν τα συνολικά έσοδα από τις πωλήσεις αυτοκινήτων», επισημαίνει παράγοντας της αγοράς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή