Φουντώνει η μάχη για τον έλεγχο της διεθνούς αεροπορικής αγοράς

Φουντώνει η μάχη για τον έλεγχο της διεθνούς αεροπορικής αγοράς

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον περασμένο Μάρτιο οι τρεις μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, American Airlines, United και Delta, κατήγγειλαν τις τρεις ανερχόμενες αεροπορικές εταιρείες του Περσικού Κόλπου για αθέμιτο ανταγωνισμό. Πρόκειται ίσως για το πιο σαφές σημάδι ότι αρχίζει μια νέα «μάχη» για την επικράτηση στην παγκόσμια αγορά αερομεταφορών. Ωστόσο το τοπίο στις παγκόσμιες αερομεταφορές επιβατών έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια: νέες αγορές αναδύονται δυναμικά, ιδίως στην Ασία, οι εταιρείες χαμηλού κόστους αποτελούν πλέον υπολογίσιμο αντίπαλο, ενώ το κανονιστικό πλαίσιο αποκλείει σε σημαντικό βαθμό τις ξένες εταιρείες από την Κίνα. Συνεπώς η «μάχη» για κατάκτηση μεριδίων στην παγκόσμια αγορά δεν θα είναι καθόλου εύκολη για τις κραταιές αμερικανικές εταιρείες. Σε δέκα χρόνια από σήμερα οι νέοι μεγάλοι παίχτες μπορεί να είναι κάποιες εταιρείες που κανείς δεν φαντάζεται σήμερα.

Η αμερικανική αγορά αερομεταφορών αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη στον κόσμο. Δυστυχώς για τις τρεις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες αποτελεί και την πλέον ώριμη χάρη στην απορρύθμισή της το 1978. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η αμερικανική αεροπορική αγορά επιβατικών πτήσεων έχει παραμείνει στάσιμη και μάλιστα έχει συρρικνωθεί. Σήμερα ο συνολικός αριθμός θέσεων σε αεροπλάνα που εκτελούν είτε εσωτερικές είτε διεθνείς πτήσεις από τις ΗΠΑ είναι κατά 9% μικρότερος απ’ ό,τι ήταν το 1996. Συνεπώς οι American, United και Delta θα πρέπει να στραφούν στις διεθνείς αγορές αν επιθυμούν να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια οι τρεις εταιρείες είχαν επικεντρωθεί στην εσωτερική αγορά προχωρώντας σε συγχωνεύσεις, ενώ προσπαθούσαν να ανακάμψουν από το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου και την αύξηση της τιμής των καυσίμων. Στο μεταξύ έχασαν την αλματώδη άνοδο των Emirates, Qatar Airlines και Etihad Airlaines, όπως των τριών κινεζικών China Southern, China Eastern και Air China. Βεβαίως από άποψη επιβατικής κίνησης οι τρεις αμερικανικές εταιρείες παραμένουν στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης καταλαμβάνοντας και οι τρεις μαζί το 13% της παγκόσμιας αγοράς. Το πρόβλημα είναι ότι οι αντίπαλοί τους στον Περσικό Κόλπο και στην Κίνα αναπτύσσονται πολύ ταχύτερα από τις τρεις αμερικανικές εταιρείες. Το μερίδιό τους στις διεθνείς πτήσεις ήταν μια εβδομάδα του Απριλίου του 2010 στο 57%.

Τον Απρίλιο του 2015 το μερίδιο των τριών μεγάλων αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών είχε μειωθεί στο 53% επιτρέποντας στις ανταγωνίστριές τους από τον Κόλπο, την Κίνα και από αλλού να αυξήσουν το δικό τους μερίδιο, σύμφωνα με στοιχεία της OAG. Μπορεί οι τρεις αεροπορικές εταιρείες του Κόλπου να κατέχουν αθροιστικά μόλις το 4% της παγκόσμιας αεροπορικής αγοράς επιβατών, ωστόσο έχουν αυξήσει τη μεταφορική τους ικανότητα περισσότερο από κάθε άλλον. Η μεταφορική ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών της Μέσης Ανατολής είναι σήμερα τριπλάσια απ’ ό,τι ήταν το 1996, σύμφωνα με στοιχεία της OAG. Αλλος δυνητικός αντίπαλος των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών είναι οι τρεις κινεζικές εταιρείες που προέκυψαν από την επιβεβλημένη από το κράτος συγχώνευση της βιομηχανίας το 2000. Το 2015, οι China Southern, China Eastern και Air China είχαν αυξήσει τη μεταφορά επιβατών στις ΗΠΑ κατά 140% σε σχέση με το 2010. Οι Κινέζοι σαφώς και αντιλαμβάνονται τη σημασία της τεράστιας αγοράς εσωτερικών πτήσεων στην Κίνα, αντί να προχωρούν στην απορρύθμιση της αγοράς, όπως οι Αμερικανοί δημιουργούν εθνικούς πρωταθλητές και περιορίζουν την πρόσβαση ξένων εταιρειών στην αγορά. Αθροιστικά οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν σήμερα το 92% της επιβατικής κίνησης από και προς την Κίνα από 89% το 1996. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Boeing μέχρι το 2033 η κινεζική αγορά θα έχει γίνει η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά στον κόσμο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή