Οι Ρώσοι ολιγάρχες άλλαξαν τις λίστες πελατών των οίκων

Οι Ρώσοι ολιγάρχες άλλαξαν τις λίστες πελατών των οίκων

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ριζικές γεωγραφικές αλλαγές στις λίστες πελατών των οίκων δημοπρασιών και των εμπόρων τέχνης άρχισαν να συντελούνται από τη δεκαετία του ’90, με την ανάδυση μιας νέας τάξης ολιγαρχών της ρωσικής οικονομίας. Από τότε άρχισαν να αναρριχώνται οι τιμές κλασικών και μοντέρνων έργων τέχνης για να φθάσουν στα υπέρογκα ποσά που καταβάλλονται σήμερα, καθώς επεκτείνεται το αγοραστικό κοινό και στην Ασία μετά την Ανατολική Ευρώπη. Οπως θυμίζουν δημοσιεύματα της προηγούμενης δεκαετίας, αίσθηση είχε προκαλέσει η αγορά εννέα Φαμπερζέ από τον Ρώσο Βίκτορ Βέκσελμπεργκ έναντι 120 εκατ. δολαρίων.

Το 2008, ο επίσης Ρώσος ολιγάρχης Ρομάν Αμπράμοβιτς φερόταν ως ο αγοραστής του πίνακα «Triptych, 1976» του Φράνσις Μπέικον αντί 86,3 εκατ. δολαρίων και του πίνακα «Benefits Supervisor Sleeping» του Λούσιαν Φρόιντ αντί 33,6 εκατ. δολαρίων.

Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, ιδιαίτερα μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση, τα έργα τέχνης έχουν αναδειχθεί σε επένδυση που είναι προτιμότερη από άλλες κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων, υπερισχύοντας ακόμη και του «διαχρονικού» χρυσού. Σ’ αυτό το φαινόμενο έχει συντελέσει το περιβάλλον των εξαιρετικά χαμηλών επιτοκίων, το οποίο ευνοεί την άντληση κεφαλαίων με φθηνό κόστος από τις αγορές σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που επικρατεί για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας.

Η συγκρατημένη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη, τα ερωτήματα που αιωρούνται πάνω από την ισχύ της αμερικανικής οικονομίας και η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας από τους φρενήρεις ρυθμούς του παρελθόντος ωθούν τους επενδυτές στην τέχνη, ένα ανεξάρτητο και αυτόνομο καταφύγιο για τη διαφύλαξη της περιουσίας τους.

Ο πρόεδρος του χρηματοοικονομικού κολοσσού BlackRock, Λόρενς Φινκ, δήλωσε στις 21 Απριλίου σε συνέδριο στη Σιγκαπούρη ότι τα σύγχρονα έργα τέχνης μαζί με την αγορά ακινήτων σε μεγαλουπόλεις, όπως η Νέα Υόρκη και το Λονδίνο, έχουν ξεπεράσει τον χρυσό ως δικλίδα ασφαλείας για τη θωράκιση της περιουσίας. Αυτό αντανακλάται στις πωλήσεις του επίμαχου δεκαπενθημέρου 4 με 15 Μαΐου, που ήταν κατά 74% υψηλότερες από το προηγούμενο ρεκόρ που είχε καταγραφεί το 2007. Το 2014, οι παγκόσμιες πωλήσεις έργων τέχνης ξεπέρασαν τα 66 δισ. δολάρια, αρκετά υψηλότερα από τα 53 δισ. δολάρια, που αποτελούσε ιστορικό υψηλό μέχρι το 2007, δηλαδή λίγο πριν από το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης.

Την εκτόξευση των αξιών στην αγορά έργων τέχνης καταδεικνύει ο Νιλ Ερβιν του πρακτορείου Bloomberg, προβάλλοντας το χάσμα αντιτίμου για τον πίνακα «Les Femmes d’ Alger (Version 0)» του Πικάσο την τελευταία 18ετία, ήτοι από το 1997 μέχρι τη δημοπρασία της 11ης Μαΐου του οίκου Christie’s, όπου καταγράφηκαν συνολικές πωλήσεις 705,8 εκατ. δολαρίων. Ο πίνακας του Ισπανού ζωγράφου πουλήθηκε την προπερασμένη εβδομάδα στην τιμή των 179,4 εκατ. δολαρίων, αντικατοπτρίζοντας «άνοδο 462% από την προηγούμενη δημοπρασία του 1997». Ο αγοραστής προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, αν και πρόκειται για την υψηλότερη δημοπράτηση έργου τέχνης στην Ιστορία.

Σύμφωνα με έρευνα του πρακτορείου Bloomberg, οι δέκα δισεκατομμυριούχοι με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων τέχνης διαθέτουν συνολικά περιουσιακά στοιχεία 157 δισ. δολαρίων, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 20 δισ. δολάρια από τις αρχές του 2015. Μόνον οι συλλογές τους σε έργα τέχνης υπολογίζονται στα 14 δισ. δολάρια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή