Σε σύγκρουση κυβέρνηση-ΤΑΙΠΕΔ για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ

Σε σύγκρουση κυβέρνηση-ΤΑΙΠΕΔ για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Tο παιχνίδι των «καθυστερήσεων» ξεκίνησαν όσοι αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Οι καθυστερήσεις αυτή τη φορά παίζονται στην αλλαγή διοίκησης στην εταιρεία και στη δημιουργία νέων βαριδίων τύπου «νέων συλλογικών συμβάσεων». Απώτερος στόχος είναι να βαρύνει και να καθυστερήσει η διαδικασία όσο γίνεται περισσότερο αν όχι να ακυρωθεί ολοσχερώς.

Προς την κατεύθυνση αυτή συγκρούεται εσωτερικά το κόμμα, αλλά και μια σειρά άλλων παραγόντων, τοπικών στον Πειραιά και μη. Η κύρια σύγκρουση ωστόσο διεξάγεται μεταξύ του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιου Πιτσιόρλα, και του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας, Θόδωρου Δρίτσα. Ο πρώτος επικουρείται από το Μέγαρο Μαξίμου και τους πιστωτές της χώρας, ενώ ο δεύτερος αντλεί επιχειρήματα από την αριστερή πλατφόρμα του ΣΥΡΙΖΑ. Κατά περίπτωση ο κ. Δρίτσας, υποστηρίζεται από τον απερχόμενο πρόεδρο του Δ.Σ. του ΟΛΠ Γιώργο Ανωμερίτη, παράγοντες της πόλης, όπως είναι ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης, οι πρόεδροι Επιμελητηρίων κ.ά. Οι τελευταίοι ωστόσο αντιδρούν λιγότερο το τελευταίο διάστημα, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ θα τους «χρυσώσει το χάπι» προσφέροντάς τους μέρος των προσόδων του Δημοσίου από τη νέα σύμβαση.

Η σύγκρουση αυτή δεν είναι πρωτόγνωρη. Από την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε εξέλιξη με υπουργούς και πολλές φορές μέσα στο ίδιο το Μέγαρο Μαξίμου. Τώρα όμως κορυφώνεται καθώς είναι άμεση προτεραιότητα για το Ταμείο και η αξιοποίηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας από ιδιώτες, συνιστά σημαία για το μέλλον του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αλλά και για τις ομάδες που συγκρούονται στο ΣΥΡΙΖΑ για τη νομή εξουσίας.

Το Μέγαρο Μαξίμου έχει δώσει το πράσινο φως και το Ταμείο επιχειρεί να ξεπεράσει τα εμπόδια που «σπέρνουν» όσοι αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση. Και για να συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να έχει μια φιλική διοίκηση στον ΟΛΠ, η οποία θα έχει μια τεχνοκρατική υπόσταση, ώστε να συμβάλει θετικά προς τη κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης. Κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να συμβεί, δεδομένου ότι ο διορισμός της θα έχει μόνον προσωρινό χαρακτήρα. Οι προτάσεις δε του αναπληρωτή υπουργού απείχαν πολύ από τις επιθυμίες του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ.

Αυτή είναι μια από τις συγκρούσεις που βρίσκεται σε εξέλιξη. Στο μέλλον, κι εφόσον η συμφωνία με τους πιστωτές επιτευχθεί, θα υπάρξουν και άλλες με πιο πιθανές εκείνες της αξιοποίησης του Ελληνικού και των περιφερειακών αεροδρομίων. Ολα δείχνουν ότι στα περιφερειακά αεροδρόμια κάμφθηκε η απαίτηση του υπουργού Οικονομίας, Γ. Σταθάκη και άλλων παραγόντων του κόμματος, για συμμετοχή του Δημοσίου στην εταιρεία διαχείρισης των αεροδρομίων. H παραδοχή της κυβέρνησης ότι τα προϋπολογιζόμενα έσοδα της αποκρατικοποίησης συμπίπτουν με το προσφερθέν τίμημα, δεν αφήνει περιθώρια για μεταβολές στη μετοχική σύνθεση. Εξάλλου, το προσφερθέν τίμημα των Fraport-Slentel, καθιστά πολύ δύσκολη μια αναθεώρηση της προσφοράς που το περιέχει.

Η επόμενη ωστόσο, και ίσως ακόμη μεγαλύτερη σύγκρουση στο εσωτερικό της κυβέρνησης, θα διεξαχθεί για την αξιοποίηση του Ελληνικού. Ηδη οι πρώτες «ντουφεκιές» έπεσαν από την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών, Ν.Βαλαβάνη. Η τελευταία εντελώς αυθαίρετα απαίτησε 12 στρέμματα από την έκταση του Ελληνικού, προκειμένου να υπάρξει χώρος για τη διαχείριση των απορριμμάτων όμορων δήμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κύριο σχέδιο (master plan) αξιοποίησης του Ελληνικού, προβλέπει αντίστοιχο χώρο και μάλιστα μεγαλύτερο από τα 12 στρέμματα που απαίτησε η κ. Βαλαβάνη.

Το ΤΑΙΠΕΔ δεν απάντησε προς το παρόν. Το μέτωπο αυτό παραμένει κλειστό και δεν πρόκειται ν’ ανοίξει, πριν υπάρξει μια συμφωνία με τους πιστωτές, παρόλο που ο χρόνος πλέον πιέζει και το φθινόπωρο του 2016, λήγουν οι υποχρεώσεις των ενδιαφερομένων επενδυτών. Πάντως, πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το Ελληνικό μπορεί να παίξει τον ρόλο της Ιφιγένειας στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Η αντιμνημονιακή κυβέρνηση, λένε, δεν μπορεί να υλοποιήσει το 100% του προγράμματος μιας μνημονιακής κυβέρνησης. Στο ΤΑΙΠΕΔ πάντως εκτιμούν ότι η χώρα δεσμεύεται και στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή