Πενήντα νυφικά ποτισμένα με μνήμη

Πενήντα νυφικά ποτισμένα με μνήμη

3' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νυφικά κρέμονται από το ταβάνι, ο αχανής βιομηχανικός Χώρος Α στην Πειραιώς 260 χωρίζεται από τεράστια λευκά υφάσματα, προτού γίνουν νυφικά. Βίντεο προβάλλονται στους τοίχους, στο πάτωμα του Χώρου Α, στην επιφάνεια λευκών υφασμάτινων κουρτινών. Στη μέση του χώρου ένας αυθεντικός, παλιός παραδοσιακός αργαλειός, που έφτασε από την Κρήτη. Και τα 101 κομμάτια του, τα συναρμολόγησε η 90χρονη γιαγιά του Αντώνη Βολανάκη, του εικαστικού καλλιτέχνη που «ευθύνεται» γι’ αυτή την ιδιαίτερη και πολύπλευρη εικαστική εγκατάσταση που φιλοξενείται από την 1η Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και θα βρίσκεται στον Χώρο Α μέχρι τις 31/7. Τίτλος όλης αυτής της εγκατάστασης «The Holy Bachelorette in the Wedding Cave».

Ξεναγηθήκαμε στον χώρο ενώ ακόμη στηνόταν η όλη εγκατάσταση και μιλήσαμε με τον Αντώνη Βολανάκη, έναν νέο, ακούραστο και δαιμόνιο καλλιτέχνη που καταπιάνεται με πολλά. Εδώ και κάποια χρόνια ξεκίνησε να συλλέγει νυφικά. Τα πρώτα της συλλογής του ήταν από τη δουλειά της μητέρας του, που για πολλά χρόνια είχε κατάστημα νυφικών στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Μετά άρχισε να αγοράζει, να του χαρίζουν οι φίλες του, να ανακαλύπτει. Τώρα έχει κάτι περισσότερο από 50 νυφικά, απ’ όλα τα μέρη του κόσμου, από διαφορετικές εποχές, που ξεκίνησε να συγκεντρώνει από το 2003.

Στον Χώρο Α της Πειραιώς έχει μεταφέρει όλη τη συλλογή του, τα περίπου 50 νυφικά και είναι όλα κρεμασμένα από την ανάποδη πλευρά. Και σε επτά σημεία του χώρου προβάλλονται τα βίντεο με γυναίκες απ’ όλο τον κόσμο, από 22 έως 75 χρόνων παντρεμένες, χωρισμένες, άγαμες, με παιδιά, χωρίς παιδιά, έγκυες… Πώς συνδέονται τα βίντεο με τα νυφικά;

«Το νυφικό είναι ένα συμβολικό στοιχείο που συνδέεται με κάθε γυναίκα, είτε το φορέσει είτε δεν το φορέσει. Τα βίντεο είναι τα υπάρχοντα σώματα γυναικών, που λείπουν από τα νυφικά. Τα νυφικά είναι ποτισμένα με μνήμη, γιατί συνδέονται με έναν γάμο. Γιατί και στις άγαμες, η ερώτηση που κρύβεται είναι “γιατί δεν έχεις παντρευτεί”; Οπότε σε κάθε γυναίκα υπάρχει το “γιατί το έκανα” ή “γιατί δεν το έκανα”».

Ο Αντώνης Βολανάκης, για να φτιάξει αυτά τα βίντεο, προετοίμασε 250 ερωτήσεις διαφορετικές μεταξύ τους που απευθύνονται σε γυναίκες. Ερωτήσεις που αφορούν τη μητρότητα, τη συντροφικότητα… Ερωτήσεις που θα συνεχίσει να συλλέγει και να καταγράφει σ’ ένα blog. Και αυτή τη φορά θα υπάρχει ένα αντίστροφο «άβατο»: Μόνο οι γυναίκες επισκέπτριες της έκθεσης θα μπορούν να καταγράφουν τις ερωτήσεις και να εμπλουτίζουν τις απορίες τους προς τις άλλες γυναίκες! «Το προνόμιο θα πάει στις γυναίκες. Δεν θα επιτρέπεται να γράφουν άντρες σ’ αυτό το χαρτί. Θα υπάρχει βέβαια ένας άλλος χώρος για να καταγράφουν τις ερωτήσεις τους και οι άντρες επισκέπτες. Πάντως, αυτό που παρατηρώ είναι ότι η αφήγηση αρχίζει και συνυφαίνεται από τις ερωτήσεις. Και μεγαλώνω κι εγώ με τις αφηγήσεις τους. Θέλω να μάθω ν’ ακούω περισσότερο τις γυναίκες. α. Οι γυναίκες μ’ έχουν βοηθήσει πολύ στο να καταλάβω τον εαυτό μου. Μου έχουν φωτίσει πολλά τυφλά μου σημεία».

Και με τη λέξη «συνυφαίνεται», ο Αντώνης Βολανάκης συνομιλεί αυτομάτως με τον αργαλειό που είναι δίπλα μας, με τα καμωμένα νυφικά, με την ύφανση των αναμνήσεων. Και των δικών του αναμνήσεων, αφού σ’ αυτή την εγκατάσταση είναι έντονα παρούσες η γιαγιά του και η μητέρα του. Γιατί; «Ολη μου η δουλειά για τις γυναίκες είναι αυτοβιογραφική. Η πρώτη μου δουλειά στο Covent Garden ήταν τέσσερις νύφες: η γιαγιά μου, η μαμά μου, η αδελφή μου και η πρώτη μου ανιψιά. Είχα δουλέψει τους ρόλους σ’ αυτές τις τέσσερις ηλικίες. Η αλληλουχία των γενεών με ενδιαφέρει πάρα πολύ. Και υπάρχει και σ’ αυτή τη δουλειά μου».

Ενα πρωινό με την Ατγουντ

O Aντώνης Βολανάκης ζει μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης όπου τα τελευταία χρόνια διδάσκει στο τμήμα «Τέχνη και Πολιτική» στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Στο πλαίσιο της ερευνητικής διαδικασίας γι’ αυτή την εγκατάσταση, με τον αργαλειό και τα νυφικά «ήρθε στο μυαλό μου η Πηνελόπη κι όλες οι Πηνελόπες κι αμέσως σκέφτηκα την “Πηνελοπιάδα” της Καναδής συγγραφέως Μάργκαρετ Ατγουντ. Προσπάθησα μέσω του ατζέντη της, να πάρω την άδεια να χρησιμοποιήσω αποσπάσματα από το βιβλίο. Πέρασα έναν κυκεώνα με τους ατζέντηδες επί δύο μήνες. Μόλις έλαβε η Ατγουντ τον φάκελο μου έστειλε αμέσως e-mail και όταν έφτασε για μια δουλειά στη Νέα Υόρκη συναντηθήκαμε 7 η ώρα το πρωί στη χιονισμένη Νέα Υόρκη και πήραμε μαζί πρωινό. Και ήταν από τα πιο ωραία πρωινά της ζωής μου. Κι εκεί μου είπε να πάρω το κείμενο και να το κάνω ό,τι θέλω».

Στις 21 Ιουλίου, στον Χώρο Α, μέσα στην εγκατάσταση, θα γίνει μια ανάγνωση της «Πηνελοπιάδας». Θα διαβάσουν οι Ξανθή Γεωργίου, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Ευτυχία Κιουρτίδου, Ελένη Μποζά, Αννα Παγκάλου, Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Δανάη Σιώζιου.

Να σημειώσουμε ότι τον σχεδιασμό των φωτισμών έχει αναλάβει ο Γάλλος φωτιστής Ζεράλντ Καρλικόφ, που έχει ξεκινήσει την καριέρα του δίπλα στον Αντουάν Βιτέζ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή