Η πιστωτική ασφυξία βρόχος για τον κλάδο των κατασκευών

Η πιστωτική ασφυξία βρόχος για τον κλάδο των κατασκευών

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε επιτακτική ανάγκη εξελίσσεται για τους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας η επανεκκίνηση της οικονομίας και των τραπεζικών συναλλαγών, καθώς οι εταιρείες του κλάδου, και ιδίως οι ασθενέστερες, «στενάζουν» υπό το βάρος της πιστωτικής ασφυξίας. Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων ήταν απλώς «το κερασάκι στην τούρτα» της στάσης πληρωμών που έχει επιβληθεί επί της ουσίας από το ελληνικό δημόσιο, από τις αρχές του έτους έως σήμερα.

Πλέον, από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, ο ρυθμός επιβράδυνσης των εργασιών στα κατά τόπους εργοτάξια είναι καταιγιστικός, κυρίως λόγω της αδυναμίας των εταιρειών να προμηθευτούν τις απαιτούμενες πρώτες ύλες για τη διατήρηση των έργων «εν ζωή». Σύμφωνα με στέλεχος ενός από τους τρεις μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, «από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, οι προμηθευτές πρώτων υλών και καυσίμων, με τους οποίους συνεργαζόμαστε ανά την επικράτεια, μας ζητούν την προπληρωμή του 100% του κόστους των υλικών, κάτι πολύ δύσκολο να γίνει επί του παρόντος». Ως εκ τούτου, πολλά εργοτάξια έχουν αρχίσει να περιέρχονται σε απραξία, παρότι, όπου είναι εφικτό, συνεχίζονται οι εργασίες, έστω και με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με το παρελθόν.

Αρνητικά έχει επιδράσει και η στάση πληρωμών από την πλευρά του Δημοσίου, λόγω της προσπάθειας που καταβλήθηκε, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών, να αποπληρωθούν οι υποχρεώσεις της χώρας προς τους δανειστές. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΓΕΚΤΕΡΝΑ, της οποίας ο επικεφαλής κ. Γιώργος Περιστέρης ανέφερε, πριν από λίγες ημέρες, ότι οι οφειλές του Δημοσίου προς τον όμιλο ανέρχονται ήδη σε 400 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι από τις αρχές του έτους έχει σταματήσει η αποπληρωμή των υποχρεώσεων του Δημοσίου. Πάντως, επί του παρόντος, η εταιρεία δεν έχει προχωρήσει σε κάποια απόλυση από εργοτάξιο. Ωστόσο, ως «αμυντικό» μέτρο έχουν επισπευστεί κάποιες καλοκαιρινές άδειες, που ίσως να δίνονταν λίγο αργότερα.

Μία ακόμα συνέπεια της νέας κατάστασης είναι η δημιουργία πρακτικά ανυπέρβλητων εμποδίων, αναφορικά με τις προσπάθειες των ελληνικών ομίλων να διεκδικήσουν νέα έργα στο εξωτερικό, στοιχείο κρίσιμο, δεδομένου ότι η εξωστρέφεια αποτελεί σημαντική ασπίδα προστασίας για τις ελληνικές επιχειρήσεις κατά την υφιστάμενη συγκυρία. Ασφαλώς, καθ’ όλη τη διάρκεια των προηγούμενων ετών, η ανάληψη έργων εκτός Ελλάδας είχε καταστεί εξαιρετικά δύσκολη, ανεξάρτητα από το πόσο φερέγγυα ή όχι ήταν μια εταιρεία, καθώς η συσχέτισή της με την Ελλάδα συχνά λειτουργούσε αρνητικά. Έτσι, οι αναθέτουσες αρχές ζητούσαν εγγυητικές επιστολές από ξένες τράπεζες με πολύ υψηλή βαθμολογία πιστοληπτικής ικανότητας, γεγονός που αύξανε κατακόρυφα το κόστος, καθιστώντας την εκτέλεση έργων στο εξωτερικό πρακτικά ασύμφορη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τις προηγούμενες ημέρες ο ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Ανώνυμων Τεχνικών Εταιρειών), ο οποίος εκπροσωπεί θεσμικά το μεγαλύτερο κομμάτι των εργοληπτικών εταιρειών, είχε σπεύσει να προειδοποιήσει τους αρμόδιους περί κινδύνου «ξαφνικού θανάτου» του ΕΣΠΑ, σε μια ενδεχόμενη έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ και την Ευρωζώνη. Καλούσε δε τους πολιτειακούς παράγοντες να διασφαλίσουν τη συνέχιση των συγχρηματοδοτούμενων έργων, την απορρόφηση της ανεργίας μέσω αυτών και την αναπτυξιακή διάσταση της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι αν δεν αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό η οικονομική ομαλότητα, τα περισσότερα εργοτάξια ανά την επικράτεια θα κλείσουν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή