ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέο ανεξάρτητο ταμείο αποκρατικοποιήσεων

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Μέσα στις επόμενες δύο ημέρες θα κινηθούν οι διαδικασίες για το «ξεπάγωμα» των διαδικασιών υπογραφής των συμβάσεων σε περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό κ.ά. Επίσης αναμένεται να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία υποβολής προσφορών, τόσο για τον ΟΛΠ όσο και για τον ΟΛΘ. Επιπλέον, θα προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, που χρονίζει.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με βάση το ΤΑΙΠΕΔ θα δημιουργηθεί το νέο «υπερταμείο» αποκρατικοποιήσεων, που αποφασίσθηκε χθες το πρωί στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωζώνης. Τα περιουσιακά στοιχεία που θα εισφερθούν σε αυτό θα αποτελούν ένα είδος εγγύησης για το νέο δάνειο από τον ESM. Με την πώλησή τους εκτιμάται ότι θα προκύψουν έσοδα 50 δισ. ευρώ σε βάθος 30-35 ετών και το μεγαλύτερο μέρος τους (75%) θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή του νέου δανείου και του χρέους. Το 25% θα χρησιμοποιηθεί για χρηματοδότηση επενδύσεων.

Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ φάνηκαν να μην είναι καλά προετοιμασμένα για μια τέτοια εξέλιξη. Τις τελευταίες ημέρες, ωστόσο, έχουν γίνει ορισμένες συζητήσεις για τα περιουσιακά στοιχεία που θα μπορούσαν να εισφερθούν στο νέο ΤΑΙΠΕΔ. Πέρα από τα ήδη γνωστά, όπως είναι οι μετοχές του Ελληνικού Δημοσίου στον ΟΤΕ, τα ακίνητα της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) κ.ά., οι συζητήσεις συμπεριλαμβάνουν τα ενεργειακά αποθέματα, τις συμμετοχές του ελληνικού Δημοσίου, μέσω του ΤΧΣ, στις συστημικές τράπεζες, άλλα περιουσιακά στοιχεία των τραπεζών και ακίνητα που βρίσκονται στην κατοχή των ασφαλιστικών ταμείων. Ολα δείχνουν επομένως ότι οδηγούμαστε σε ένα «υπερταμείο» που θα «συστεγάσει», εκτός από τις συμμετοχές του υφιστάμενου ΤΑΙΠΕΔ, εκείνες του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), του ΥΠΕΚΑ σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά αποθέματα της χώρας και, τέλος, την ακίνητη περιουσία των ασφαλιστικών ταμείων. Και με τις προϋποθέσεις αυτές επιτρέπονται προσδοκίες επίτευξης του στόχου των εσόδων ύψους 50 δισ. ευρώ. Από αυτά, όπως προβλέπει η σχετική απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής, το 50% θα αξιοποιηθεί για την αποπληρωμή του δανεισμού βάσει του οποίου θα γίνει η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, το 25% θα αξιοποιηθεί στην εξυπηρέτηση του νέου δανείου και το υπόλοιπο 25% στην ανάπτυξη της χώρας. Η έδρα του θα είναι στην Αθήνα και η διοίκηση ελληνική, σε αντίθεση με την αρχική πρόταση Σόιμπλε να είναι η έδρα στο Λουξεμβούργο.

Το νέο ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να αναβαθμιστεί θεσμικά έτσι ώστε να «θωρακιστεί» περαιτέρω από πολιτικές/κυβερνητικές παρεμβολές. Αυτό ωστόσο υπήρχε ως ζητούμενο εξαρχής, αλλά τελικά όλες οι κρίσιμες αποφάσεις για το ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνονταν στο Μέγαρο Μαξίμου. Επίσης στα ζητούμενα είναι ο υψηλότερος εποπτικός έλεγχος του νέου «υπερταμείου» από την τρόικα και ο τρόπος που αυτό θα επιτευχθεί. Ακόμη, πρέπει να αναφερθεί ότι η ψήφιση του σχετικού νόμου αναβάθμισης του ΤΑΙΠΕΔ δεν συνιστά προαπαιτούμενο για τη χρηματοδότηση-γέφυρα. Θεωρείται ωστόσο σίγουρο ότι θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι και φυσικά πριν από την υπογραφή του τρίτου Μνημονίου. Τέλος, όλοι αναμένουν ότι θα υπάρξει αναδόμηση ή εκλογή νέου διοικητικού συμβουλίου που θα «τρέξει» τον νέο φορέα. Προς την κατεύθυνση αυτή, αναμένεται ένα περισσότερο τεχνοκρατικό συμβούλιο, που θα εκφράζει και περισσότερους πολιτικούς χώρους απ’ ό,τι συμβαίνει σήμερα.

Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ χθες ανέφεραν ότι μόλις υπάρξει η χρηματοδότηση-γέφυρα και η χώρα ξεπεράσει τον «κάβο» του Grexit, θα υπάρξει ταχεία υλοποίηση του υφιστάμενου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Αναμένουν δε το «ξεκαθάρισμα» στο εσωτερικό της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, έτσι ώστε να «λυθούν» τα χέρια της διοίκησης του Ταμείου. Μόλις συμβούν αυτά –πιθανώς μέσα στις επόμενες δύο ημέρες– αμέσως θα κινηθούν οι διαδικασίες για το ξεπάγωμα των διαδικασιών υπογραφής των συμβάσεων σε περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό κ.ά. Επίσης αναμένεται να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία υποβολής προσφορών, τόσο για τον ΟΛΠ όσο και για τον ΟΛΘ. Επιπλέον, θα προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, που χρονίζει. Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, το ενδιαφέρον για όλα τα προαναφερόμενα περιουσιακά στοιχεία είναι υψηλό και για κάθε ένα από αυτά υπάρχουν τουλάχιστον δύο ενδιαφερόμενοι. Συγκεκριμένα, δύο είναι οι ενδιαφερόμενοι για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δύο για ΕΕΣΣΤΥ, τρεις για ΟΛΠ και οκτώ για ΟΛΘ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ