Κατερίνα Χαδουλού, από τον εξπρεσιονισμό στο ιαπωνικό φολκλόρ

Κατερίνα Χαδουλού, από τον εξπρεσιονισμό στο ιαπωνικό φολκλόρ

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια από τις πιο ταλαντούχες Ελληνίδες εικονογράφους παιδικών βιβλίων είναι η Κατερίνα Χαδουλού, η οποία, παρά το νεαρό της ηλικίας της, έχει ξεχωρίσει και βραβευτεί όχι μόνο για τις εικονογραφήσεις της αλλά και για το ιδιαίτερο ζωγραφικό της έργο, που παρουσιάζει συχνά σε εκθέσεις. Πρόσφατα συμμετείχε στην ομαδική έκθεση «Λέξεις και Χρώμα», που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα τέχνης Καπλανών 5, σε επιμέλεια της Ηρας Παπαποστόλου, με θέμα αγαπημένα βιβλία και λογοτέχνες των συμμετεχόντων καλλιτεχνών. Το πιο πρόσφατο βιβλίο που εικονογράφησε η Κ. Χαδουλού είναι «Ο Λάμπης» της Λίλας Πατρόκλου για τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, ενώ το επόμενο είναι «Οι περιπέτειες του Νεκρού Νικόλα» των Κώστα Ζαφειρίου και Γιώργου Τυρίκου-Εργά, που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο από τις εκδόσεις Πατάκη. «Ενα πολύ ιδιαίτερο βιβλίο και πολύ αγαπημένο μου», λέει σε συνομιλία της με την «Κ» η Κατερίνα Χαδουλού, «γεμάτο με πλάσματα από έναν πνευματικό κόσμο που συνυπάρχει με τον κόσμο των ζωντανών με ξεκαρδιστικά αποτελέσματα». Για τη δημιουργία των εικόνων αυτού του κόσμου ιδιαίτερων χαρακτήρων, «λίγο σκοτεινό, όσο χρειάζεται, πολύ ζωντανό, παρά τον τίτλο, με χιούμορ», η ζωγράφος στράφηκε σε έναν αγαπημένο της καλλιτέχνη στον οποίο φροντίζει πάντα να κάνει εμφανείς τις αναφορές της: τον Τιμ Μπάρτον. Αν και η εικαστική της γλώσσα είναι ανθρωποκεντρική και φέρει έντονα τα ίχνη του γερμανικού εξπρεσιονιστικού κινηματογράφου και της τεχνοτροπίας του σουρεαλισμού, η Κατερίνα Χαδουλού έχει στραφεί πλέον στην ιαπωνική μυθολογία, παράδοση και αισθητική. «Το ιαπωνικό φολκλόρ έχει να επιδείξει έναν αστείρευτο κόσμο πολύ περίεργων πλασμάτων, και έτσι με βάση παραδοσιακές ιστορίες, καταγραφές λαϊκών αφηγήσεων και παραμυθιών, και κυρίως τα κείμενα του Λευκάδιου Χερν, στράφηκα στη δημιουργία έργων με αναφορά αυτόν τον τόσο άρτιας αισθητικής κόσμο», μου εξηγεί η καλλιτέχνις. Εχει τελειώσει την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 2006 κέρδισε το 2ο βραβείο νέων καλλιτεχνών στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Κόμικς του «9» της Ελευθεροτυπίας, το 2009 το βραβείο ΕΒΓΕ Γενικής Εικονογράφησης και το 2010 το βραβείο εικονογράφησης ΙΒΒΥ.

Το πιο χρονοβόρο κομμάτι της δουλειάς της όταν εικονογραφεί είναι η έρευνα, η συγκέντρωση του υλικού της, από ενδυμασίες και τοποθεσίες μέχρι σχετική βιβλιογραφία και φιλμογραφία. «Δεν απαιτούν όλα τα κείμενα κάτι τέτοιο, αλλά πάντα προσπαθώ να ψάχνω διαρκώς καινούργιο υλικό, το οποίο μερικές φορές μού χρησιμεύει σε άλλα projects», λέει χαρακτηριστικά για τον τρόπο που δουλεύει όταν εικονογραφεί ένα βιβλίο.

Ποια είναι η άποψή της για την άνθηση της τέχνης της εικονογράφησης στην Ελλάδα; «Το γεγονός ότι η εικονογράφηση είναι κυρίαρχη σε όλα τα μέσα οπτικής επικοινωνίας δημιουργεί διαρκώς ζήτηση για νέα στυλ και νέες ιδέες. Το παιδικό βιβλίο δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός από όλη αυτήν τη δημιουργική υπερδραστηριότητα, ειδικά από τη στιγμή που πολλοί εκδότες του εξωτερικού άρχισαν να ξεφεύγουν από τη λογική μιας mass market εικονογράφησης και να προσδίδουν στο παιδικό βιβλίο πιο εικαστικό χαρακτήρα. Στην Ελλάδα έχουμε πολύ αξιόλογους εικονογράφους, με τελείως διαφορετικά στυλ, που καλούνται να ανταποκριθούν σε μια όλο και πιο απαιτητική αγορά, γι’ αυτό και παρατηρείται αυτή η άνθηση».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή