Αξιολόγηση, μια μεταρρύθμιση που δεν έγινε ποτέ

Αξιολόγηση, μια μεταρρύθμιση που δεν έγινε ποτέ

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νομοσχέδια επί νομοσχεδίων που ουδέποτε έφτασαν στη Βουλή λόγω εκλογών, ανασχηματισμών και άλλων πολιτικών εξελίξεων. Διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων των εκάστοτε υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης με συνδικαλιστικούς φορείς, τεχνικά κλιμάκια της τρόικας και λοιπούς εμπλεκομένους, οι οποίες παρέμειναν απλώς αποτυπωμένες «στο χαρτί». Πλήθος δικαστικών προσφυγών και αποφάσεων. Τα παραπάνω, συνιστούν εν ολίγοις το χρονικό μιας μεταρρύθμισης, εκείνης για την αξιολόγηση στο Δημόσιο, που ζητήθηκε πολλάκις από την τρόικα και εξαγγέλθηκε ισάριθμες φορές από τους αρμόδιους κατά καιρούς υπουργούς, ωστόσο τα τελευταία χρόνια ουδέποτε υλοποιήθηκε, με αποτέλεσμα οι δημόσιοι υπάλληλοι να παραμένουν στη συντριπτική τους πλειονότητα «άριστοι» και επί του πρακτέου στο απυρόβλητο. Τρία χρόνια αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νέο σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και καταγράφεται ως όρος -αν και όχι ως προαπαιτούμενο- σε όλα τα Μνημόνια, χωρίς ωστόσο να έχει υλοποιηθεί.

Επί υπουργίας Αντώνη Μανιτάκη, όταν τέθηκε το ζήτημα απολύσεων δημοσίων υπαλλήλων, η κατάρτιση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης φάνταζε ως λύση, εν είδει «ξεσκαρταρίσματος» των απασχολούμενων στο Δημόσιο. Μέχρι τότε, η αξιολόγηση υπήρχε αλλά στην πράξη ήταν ανενεργή, αφού στη συντριπτική τους πλειονότητα οι υπάλληλοι βαθμολογούνταν με άριστα. Δεδομένων των ασφυκτικών προθεσμιών, ο κ. Μανιτάκης επιστράτευσε την αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων η οποία απέτυχε παταγωδώς, με αποτέλεσμα ο ίδιος να αναστείλει τη διαδικασία. Το νέο νομοσχέδιο ξεκίνησε να γράφεται, ωστόσο μεσολάβησε το… κλείσιμο της ΕΡΤ και η αποχώρηση της ΔΗΜΑΡ από την κυβέρνηση, με αποτέλεσμα ο κ. Μανιτάκης να αντικατασταθεί από τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη.

Η εκκίνηση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης αποτέλεσε προτεραιότητα για τον νέο υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ο οποίος μάλιστα αντιμετώπισε έντονες αντιδράσεις και πολιτικές αντιξοότητες για τη θέσπισή του. Ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΟΛΜΕ, η ΠΟΕ – ΟΤΑ και η ΑΔΕΔΥ υπήρξαν πολέμιοί του, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι το νέο σύστημα αποτελεί «όχημα για απολύσεις». Ο κ. Μητσοτάκης ήρθε σε αντιπαράθεση ακόμα και με τον τότε αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, καθώς το ΠΑΣΟΚ αντιδρούσε έντονα στο θέμα της ποσόστωσης του 15% των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι θα βαθμολογούντο με χαμηλή βαθμολογία. Η κυβερνητική κρίση απεσοβήθη με μια τροπολογία στην οποία αναφερόταν ρητώς ότι η κακή βαθμολογία δεν θα είχε δυσμενείς επαγγελματικές ή οικονομικές συνέπειες ούτε θα οδηγούσε σε απόλυση. Μετά όμως ήρθαν η ΑΔΕΔΥ, η περιφερειάρχης Αττικής κ. Δούρου αλλά και οι δήμαρχοι που αρνούνταν να συνεργαστούν για την αξιολόγηση των απασχολουμένων στους Δήμους. Το θέμα, ως είθισται στην Ελλάδα, έφτασε στη Δικαιοσύνη. Το Πρωτοδικείο αλλά και το Εφετείο απεφάνθησαν τότε ότι η αποχή που είχε κηρύξει η ΑΔΕΔΥ από τη διαδικασία της αξιολόγησης ήταν παράνομη, ενώ και το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή κατά των σχετικών υπουργικών αποφάσεων.

Τελικώς το σχέδιο καταρτίστηκε, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και επρόκειτο να κατατεθεί στη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο. Για άλλη μία φορά όμως παρέμεινε στο συρτάρι καθώς εξαγγέλθηκαν εκλογές.

Μετά τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ, τον κ. Μητσοτάκη διαδέχθηκε στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ο κ. Γιώργος Κατρούγκαλος, ο οποίος με τη σειρά του κατήρτισε ένα καινούργιο νομοσχέδιο, απορρίπτοντας αυτό του προκατόχου του. Ούτε και τότε όμως αυτό έφτασε μέχρι τη Βουλή, καθώς μεσολάβησαν σφοδρότατες πολιτικές εξελίξεις, capital controls, και ένας ακόμη ανασχηματισμός, ο οποίος είχε ως αποτέλεσμα τη μετακίνηση του κ. Κατρούγκαλου στο υπουργείο Εργασίας και τη διαδοχή του από τον νυν αν.υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Χριστόφορο Βερναρδάκη.

Η κατάρτιση, και κυρίως η εφαρμογή, ενός νέου συστήματος αξιολόγησης στο Δημόσιο, βρίσκεται και πάλι στα βασικά ζητούμενα της τρόικας. Μπορεί να μην αποτελεί προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης, ωστόσο υπόκειται σε «σφικτά» χρονοδιαγράμματα, καθώς σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο Μνημόνιο, το νέο σύστημα θα πρέπει να έχει θεσμοθετηθεί μέχρι τον Νοέμβριο του 2015. Εν τω μεταξύ, θα πρέπει να έχουν προηγηθεί σειρά άλλων νομοθετημάτων που θα αφορούν το νέο Μισθολόγιο, αλλά και το σύστημα επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο, το οποίο επίσης αποτελεί παγίως ζητούμενο των δανειστών, ωστόσο η πορεία του είναι ανάλογη με αυτή της αξιολόγησης.

Ο κ. Βερναρδάκης, ως φαίνεται, θα υιοθετήσει εν πολλοίς το σχέδιο του κ. Κατρούγκαλου, με κάποιες ωστόσο αλλαγές. Στόχος, θα είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των υπαλλήλων και η καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού.

Ο κ. Βερναρδάκης έχει προαναγγείλει ότι θα καταθέσει το σχετικό νομοσχέδιο εντός του Σεπτεμβρίου. Εκτός και αν γίνουν εκλογές…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή