Πόλεμος για τις μπάρες στις εθνικές

Πόλεμος για τις μπάρες στις εθνικές

3' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αρχές Ιουλίου. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης μεταβαίνει κατεπειγόντως στη Βοιωτία, στο 90ό χλμ. της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας. Με τη συνοδεία των τοπικών τηλεοπτικών καναλιών, ο κ. Σπίρτζης επιβλέπει το «ξήλωμα» της μπάρας που είχε τοποθετηθεί μερικές ημέρες νωρίτερα από την παραχωρησιούχο Νέα Οδό και έκλεινε την παράνομη είσοδο σε παρόδια καφετέρια – εστιατόριο. Οι δηλώσεις του, πύρινες: «Οταν λέμε ότι είμαστε δίπλα στα προβλήματα του κόσμου, το εννοούμε», αναφέρει. Δεν διστάζει μάλιστα να απειλήσει τον υπάλληλο του υπουργείου, που εφάρμοσε τη νομοθεσία για την τοποθέτηση των μπαρών. «Εχουμε ξεκινήσει διαδικασία διαπραγμάτευσης για τις παραχωρήσεις (…). Αυτό φαίνεται ότι κάποιοι δεν το έχουν καταλάβει. Και δυστυχώς αυτοί οι κάποιοι είναι μέσα και στον κρατικό μηχανισμό. Θα το καταλάβουν από σήμερα».

Θα μπορούσε να είναι απλά μια ακόμα τοπικής κατανάλωσης, λαϊκού περιεχομένου «δυναμική» εμφάνιση υπουργού, από τις τόσες στις οποίες μας συνήθισε το ΠΑΣΟΚ τις προηγούμενες δεκαετίες (τον χώρο του οποίου υπηρέτησε για πολλά χρόνια ο κ. Σπίρτζης, ως συνδικαλιστής στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας). Μόνο που, «διασώζοντας» έναν τοπικό επιχειρηματία και, στη συνέχεια προτείνοντας μια νομοθετική ρύθμιση που θα διασώσει μερικούς ακόμα παράνομα συνδεδεμένους κατά μήκος των κλειστών αυτοκινητοδρόμων, ο κ. Σπίρτζης θέτει σε κίνδυνο τους οδηγούς. Αυτό υποστηρίζει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, που με ανακοίνωσή του καλεί την κυβέρνηση να αποσύρει τη συγκεκριμένη ρύθμιση (που προβλέπει ότι οι υφιστάμενες απευθείας οδικές συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητόδρομους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ειδάλλως διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας τους).

«Η συγκεκριμένη διάταξη αντιβαίνει απολύτως τις αρχές της επιστήμης σχετικά με την ασφάλεια της κυκλοφορίας στους αυτοκινητοδρόμους. Τα ατυχήματα που προκύπτουν από τέτοιου είδους “ρυθμίσεις” είναι συνήθως ιδιαίτερα σοβαρά, καθώς σε αυτά εμπλέκονται οχήματα με πολύ διαφορετικές ταχύτητες (συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις δεν προβλέπεται η διαμόρφωση λωρίδων επιβράδυνσης και επιτάχυνσης). Η ανεξέλεγκτη είσοδος- έξοδος οχημάτων σε αυτοκινητόδρομο από μη μελετημένες προσβάσεις είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για όλους τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου», αναφέρει ο Σύλλογος. «Σε καμία περίπτωση όμως η μη ολοκλήρωση των ΣΕΑ δεν πρέπει να αποτελεί λόγο νομιμοποίησης παράνομων και επικίνδυνων συνδέσεων του αυτοκινητοδρόμου με παρόδιες εγκαταστάσεις», καταλήγουν.

Οι συγκοινωνιολόγοι δεν είναι οι μόνοι που διαμαρτύρονται. Μπορεί η Νέα Οδός να διατηρεί χαμηλούς τόνους, επειδή δεν έχει ακόμα κατασκευάσει τα δύο ΣΕΑ που προβλέπονται στο τμήμα Μεταμόρφωσης-Σκάρφειας, ωστόσο η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου βρίσκεται ακόμα αντιμέτωπη με αρκετές παράνομα συνδεδεμένες επιχειρήσεις στο τμήμα Ραχών-Κλειδιού, παρότι τα ΣΕΑ της βρίσκονται σε λειτουργία.

Αντιρρήσεις έχουν και οι νόμιμοι επιχειρηματίες. Στην ανοιχτή διαβούλευση, για παράδειγμα ο διευθύνων σύμβουλος του Olympus Plaza Νικόλαος Μουσές υποστηρίζει ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν αντίκειται μόνο στην εθνική αλλά και στην κοινοτική νομοθεσία περί αυτοκινητοδρόμων. Και ότι η διατήρηση των παρανόμων συνδέσεων αφαιρεί έσοδα από τις νόμιμα συνδεδεμένες επιχειρήσεις. Αντιρρήσεις έχουν και όσοι είχαν παράνομες συνδέσεις, που έκλεισαν. «Οταν οι μπάρες μπήκαν τον Σεπτέμβριο του 2014 μπροστά από τα δικά μας καταστήματα, εμείς δεν είχαμε την ευτυχία να προστρέξει κάποιος σε βοήθειά μας» αναφέρουν σε επιστολή τους προς τον κ. Σπίρτζη οι κ. Νικ. Καλλίνικος και Νικ. Καραδήμος, ιδιοκτήτες επιχειρήσεων στο 151ο και 184ο χλμ. της ΠΑΘΕ. «Σας καλούμε, στο όνομα της δικαιοσύνης και της αρχής της ισότητας των Ελλήνων πολιτών, να προστρέξετε και στις δικές μας επιχειρήσεις και να φροντίσετε να ξηλωθούν οι μπάρες». Οι δύο πολίτες έχουν υποβάλει μήνυση κατά παντός υπευθύνου, για τη μη εφαρμογή διάταξης που προέβλεπε το κλείσιμο όλων ανεξαρτήτως των παράνομων συνδέσεων τον Μάρτιο του 2015.

Αντιρρήσεις όμως είχε… και το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο. Το 2008 το Δ΄ τμήμα του ΣτΕ απέρριψε προσφυγή της συγκεκριμένης εταιρείας ενάντια σε παλαιότερη απόφαση για το κλείσιμο των μπαρών (αρ. απόφασης 1086), αφήνοντας χωρίς νομικό οπλοστάσιο όποιον ήθελε να συνεχιστεί η παράνομη σύνδεση επιχειρήσεων με κλειστό αυτοκινητόδρομο. Τι σημασία όμως έχει το νομικό οπλοστάσιο, μπροστά στο μικροπολιτικό;

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή